پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۵۹۷۰
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۳
" صلح و ثبات در خاورمیانه نیازمند مقابله با ایران است. " این بخشی از سخنان عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان در مجمع عمومی سازمان ملل بود که در مهر ماه و در مخالفت با جمهوری اسلامی ایران، مطرح کرد.در حالی الجبیر ایران را عامل از بین رفتن صلح و ثبات در منطقه خاورمیانه می‌داند که با نگاهی به تاریخ تاسیس رژیم سلطنتی آل سعود، می‌بینیم که کتاب‌های تاریخی نوشته‌اند کشتار و سربریدن، ساختار و اساس این پادشاهی وهابی را تشکیل داده و کوچک ترین جنایت این رژیم، صدها قربانی در میان مسلمانان به جا گذاشته و تعداد قربانیان بزرگترین جنایت آل سعود از ده‌ها هزار نفر فراتر می‌رود.

شعارسال: با نگاهی به تاریخ تاسیس رژیم آل سعود، می‌بینیم که کتاب‌های تاریخی نوشته‌اند کشتار و سربریدن، ساختار و اساس این پادشاهی وهابی را تشکیل داده است.

" صلح و ثبات در خاورمیانه نیازمند مقابله با ایران است. " این بخشی از سخنان عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان در مجمع عمومی سازمان ملل بود که در مهر ماه و در مخالفت با جمهوری اسلامی ایران، مطرح کرد.

در حالی الجبیر ایران را عامل از بین رفتن صلح و ثبات در منطقه خاورمیانه می‌داند که با نگاهی به تاریخ تاسیس رژیم سلطنتی آل سعود، می‌بینیم که کتاب‌های تاریخی نوشته‌اند کشتار و سربریدن، ساختار و اساس این پادشاهی وهابی را تشکیل داده و کوچک ترین جنایت این رژیم، صدها قربانی در میان مسلمانان به جا گذاشته و تعداد قربانیان بزرگترین جنایت آل سعود از ده‌ها هزار نفر فراتر می‌رود.

آل‌سعودی که به کشتن عادت کرده است

-جنایت در تهامه و عسیر، کشتار 50000 نفر

-جنایت "تربه"(15 می 1919 میلادی در دوران حکومت سوم آل سعود) کشتار 40000 مسلمان

-جنایت کشتار نمازگزاران در مساجد روستای الشعبیه در جریان حمله آل سعود به حائل در سال 1922 میلادی، کشتار 3790 مسلمان

-جنایت در القصیم، کشتار 37000 مسلمان

-جنایت در طائف و الحوبه، کشتار 15000 مسلمان که بیشترشان زن و کودک بودند.

-جنایت محاصره طائف و کشتار 2800 مسلمان

-جنایت علیه عشیره آل اسلم و عنزه(که آل سعود به آن وابسته هستند، اما به خاطر این‌که این عشیره با آل سعود مخالفت کرد، این رژیم به کشتار آنها دست زد) و ام غرامیل و الغوطه در حائل، کشتار 2000مسلمان

-جنایت علیه قبیله شمّر، کشتار 10000مسلمان

-جنایت در مناطق عسیر و تهامه، کشتار بیش از5000 مسلمان

-جنایت کشتار یمنی‌ها در وادی تنومه، کشتار بیش از 1200 مسلمان که برای حج آمده بودند.

-کشتار بنی‌مالک در طائف، قتل عام 7000 مسلمان و تخریب 70 روستا

- جنایت علیه قبایل الریث در جنوب حجاز در سال 1953 میلادی، کشتار 1520 مسلمان

-جنایت الجهراء در کویت، کشتار 1000 مسلمان

- جنایت علیه قبایل مطیر و عتیبه، کشتار بیش از 5000 مسلمان

-جنایت علیه قبایل العجمان، کشتار بیش از 3000 مسلمان

- جنایت علیه قبایل بنی عطیه، الحویطات و جهینه ، کشتار بیش از 7000 مسلمان و آوارگی هزاران نفر

-جنایت در الجلیده در نزدیکی حائل، قتل عام 410 نفر از عشیره اسلم

-جنایت"بیضاء نثیل"، قتل عام 513 نفر از قبیله عنزه

-جنایت ام الغرامیل در شرق حائل، قتل عام 411 نفر

-جنایت الغوطه در حائل، کشتار 375 نفر

-جنایت در النیصیه، الوقید و الجثامیه، کشتار 10000 مسلمان از اهالی حائل

-جنایت در الجوف(آمار قربانیان جنایت آل سعود مشخص نیست)

-جنایت در الجهراء، قتل عام 1000 نفر

-جنایت السبله وام الرضمه، قتل 5000 نفر

-جنایت علیه قبایل العجمان، قتل عام 3000 نفر

-جنایت کشتار حدود 7000 حاجی از کشورهای مختلف از جمله حدود 500 حاجی ایرانی در مشعر منا در موسم حج(حج94 )

-کشتن و اعدام اتباع خود چه در داخل خاک این کشور و یا کشوری دیگر؛ مثل جمال خاشقچی یا شیخ باقر النمر

امروز هم اقدامات نیرو‌های نظامی این کشور در منطقه صدای مجامع جهانی را هم در آورده است. صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) به تازگی در گزارشی اعلام کرد تا کنون بیش از ۵ هزار کودک یمنی از آغاز تهاجم نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان به یمن کشته یا دچار نقص عضو شده اند. یونیسف شمار کودکان یمنی را حدود ۱۱ میلیون نفر اعلام کرده که تقریبا همه آنها به کمک های بشردوستانه نیاز دارند.

یونیسف در گزارش دیگری که در روز‌های پایانی مرداد ماه سال جاری منتشر شد؛ اعلام کرد که از آغاز حملات ارتش سعودی علیه یمن، سالانه ۶۶ هزار کودک یمنی زیر پنج سال جان خود را از دست می‌دهند؛ یونیسف علت مرگ این کودکان را بیماری‌هایی دانست که به راحتی قابل پیشگیری بودند. این آمار جدای از شمار کودکانی است که بر اثر حملات نظامی نیروی‌های عربستانی جان می‌بازند.

کارشناسان نهاد‌های بین المللی در چندین گزارش‌، کمبود آب آشامیدنی سالم و جلوگیری از واردات غذا و دارو به یمن را از عوامل اصلی مرگ و میر مردم این کشور معرفی کردند. همچنین ممنوعیت و ایجاد اختلال در عملکرد بنادر یمنی و بمباران فرودگاه‌های این کشور جنگ زده موجب شده است تا ارسال مواد غذایی، بهداشتی و درمانی به مردم یمن با مشکل جدی مواجه شود.

شواهد نشان می دهد که مقامات سعودی، به بهانه حضور نیرو‌های انصار الله به یمن حمله کرده‌اند؛ در حالی که آمار‌ نشان می‌دهد نیروهای ائتلاف سعودی بیش از درگیری با نیروهای نظامی یمنی، مردم عادی و زیرساخت‌های عمومی یمن را هدف قرار داده و می دهند. شاید بتوان گفت تلخ‌ترین جنایت سعودی ها علیه مردم یمن روز پنجشنبه ۱۸ مرداد سال جاری رخ داد که جنگنده های سعودی یک دستگاه اتوبوس را هدف قرار دادند که طی آن ۵۲ نفر شهید و ۷۹ نفر زخمی شدند. بیشتر این شهدا کودکانی بودند که از مسابقات قرآن صنعا باز می‌گشتند. فردای آن روز سازمان ملل اعلام کرد که باور دارد این فاجعه، بدترین حمله جنگی از سال ۲۰۱۵ در جهان بوده است. مدیر اجرایی یونیسف هم پس از انتشار این خبر این سوال را پرسید که چند کودک دیگر باید بمیرند تا کسانی که کاری از دستشان بر می‌آید جلوی این کشتار را بگیرند؟

از سوی دیگر چهار سال است زیرساخت‌های یمن مورد حمله مستقیم و هدفمند نیرو‌های سعودی قرار می‌گیرند؛ حمله ائتلاف عربی به شبکه آبرسانی صعده موجب شده تا ۱۰ هزار نفر از ساکنان این استان با خطر قطعی آب آشامیدنی روبرو شوند. تا پایان سال ۲۰۱۶ میلادی، حدود هزار و 700 مدرسه در ۲۰ استان یمن مورد حمله قرار گرفته، بیش از چهارصد هزار خانه ویران شده و ۲۷۰ بیمارستان به طور کامل تخریب شده است؛ تنها در تعز، سومین شهر بزرگ یمن، نیمی از بیمارستان های این شهر با خاک یکسان شده و نظام بهداشتی این شهر به طور کامل مختل شده است.

بن سلمان اخیرا اعلام کرده است که قصد داد انصارالله یمن را به عنوان یک تهدید جهانی معرفی کند؛ وی قصد دارد این گروه مردمی را به ایران ربط دهد و بگوید ما می‌خواهیم مانع از رشد یک حزب الله دیگر در منطقه شویم. سواحل یمن و منطقه باب المندب محل عبور پانزده درصد از تجارت جهانی است؛ از همین زاویه بن سلمان در تلاش است تا اقدامات یمنی‌ها را تهدیدی علیه تجارت جهانی اعلام کند؛ اما اقدامات سعودی علاوه بر هزینه‌های سنگینی که برای خودشان داشته؛ نه‌تنها امنیت منطقه را افزایش نداده، بلکه یمن و سواحل این کشور را به یک منطقه ناامن تبدیل کرده است. اینها بخشی از سخنان سید احمد موثقی گیلانی کارشناس مسائل سیاسی و استاد دانشگاه تهران در مورد باتلاق خودساخته یمن برای آل‌سعود است.

قطعا عربستان قادر به پیروزی در این جنگ نیست؛ ارتش و نیروهای مردمی یمن یک گروه چریکی مانند نیروهای ظفار عمان نیستند که بتوان به راحتی آن‌ها را نابود کرد؛ همه مردم یمن مخالف آل سعود و دخالت‌های این کشور هستند و سعودی‌ها ناچارند در انتها برنامه‌های مذاکره و صلح را با وساطت سازمان ملل مطرح کنند. راه‌حل نظامی یک بن بست کامل برای سعودی‌هاست. امروز موضوع یمن برای رژیم سعودی هم از لحاظ مالی و هم از لحاظ حیثیتی که گفته بود دوهفته‌ای جنگ با این کشور را تمام می‌کند، تبدیل به یک باتلاق شده که تنها با وساطت سازمان ملل و مجامع جهانی ناچار به عقب نشینی است تا بیش از این رسوا و شکست خورده نشود.

شواهد نشان می دهد یمنی­‌ها مقابل تجاوز­های موشکی و هوایی دفاع می­‌کنند، ولی با گسترده‌­تر شدن دامنه­‌ جنگ، سیستم دفاعی خود را از حالت تدافعی به تهاجمی در­ آوردند تا جایی که امروز ساکنان ابوظبی و ریاض هم سایه سنگین انصارالله را روی سر خود حس می کنند. انصار الله با بهره­‌گیری از موشک­‌، بعضی مکان­‌ها مانند فرود­گاه را هدف قرار داده تا هشداری برای طرف مقابل باشد که اگر پا را از گلیم خود درازتر کنند با واکنش سختی مواجه می شوند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته ازخبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 8آبان 1397 ، کدخبر: 6682596،www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین