پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۶۹۷۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۵
امروز شورای شهر نام 5 گزینه نهایی شهرداری تهران را از فهرست بلند بالای 30 نفره بیرون می‌کشد، این درحالی است که پارلمان نشین‌ها، این هفته می‌خواهند طرح مستثنی کردن شهردار تهران از قانون بازنشستگان را در دستور کار کمیسیون شوراها قرار دهند، با این‌همه نگرانی‌ها از بابت رأی نیاوردن این طرح، وضعیت بی‌ثبات اداره تهران را همچنان در کانون توجهات قرار داده است. شورای شهر البته طی این چند هفته، تلاش‌های زیادی برای حفظ محمد علی افشانی به علت حفظ ثبات و روی زمین نماندن پروژه‌ها و طرح‌های بزرگ پایتخت، انجام داد، اما خروجی آن در نهایت به آغاز فرآیند انتخاب شهردار جدید رسید تا «امید به ماندن» و «نا امید از ماندن» به موازات هم جلو برود.کارشناسان شهری معتقدند که تغییر دو شهردار پیاپی، در کمتر از یکسال، ضربه‌های جدی به اداره شهر تهران وارد کرده است.

شعار سال: در این دوره، شورا با شعار شفافیت و مبارزه با فساد سازمان یافته در فهرستی یکدست وارد پارلمان شهری شد، در ابتدای کار نیز با قدرت جلو آمد، اما در ادامه راه، ، جریانات خارج از شورا و غالباً از اردوگاه رقیب اجازه ندادند، کار با ثبات جلو برود! آنها دفاع شورا از شهردار منتخب شان را، سیاسی توصیف و تلاش شورا برای حفظ شهرداری که زمان مدیریتش به 6 ماه نرسیده را حزبی و جناحی قلمداد کردند. درحالی‌که اولین اصل در اداره کلانشهر 9 میلیونی چون تهران، ثبات و آرامش است! حالا طرح‌ها و لوایح زیادی همچون مصوبه

برج - باغ‌ها در شورا به انتظار ثبات مدیریتی مانده‌اند و معلوم نیست زمان و هزینه‌ای که از شهر برای انتخاب سه باره یک شهردار گرفته می‌شود، در چه وقتی قرار است جبران شود!

علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران خبر داده، ظاهراً افشانی از شورایی‌ها خواسته تا فرآیند انتخاب جایگزینش را تا اعلام نتیجه نهایی استفساریه به عقب بیندازند، اما شورا امروز تصمیم می‌گیرد که این کار انجام شود یا خیر! همچنان محسن هاشمی، عباس آخوندی، پیروز حناچی، نصرالله جهانگرد، مناف هاشمی و علی اوسط هاشمی جزو گزینه‌های جدی شهرداری تهران هستند. تاکنون جواد امام، حجت میرزایی، صادق خرازی و ابراهیم انصاری لاری از بین گزینه‌ها، انصراف داده‌اند.

تهران الگویی برای تمام ایران

حسین ایمانی جاجرمی، جامعه شناس دراین باره با انتقاد از کوتاهی برخی نهادها برای حفظ ثبات در کلانشهر تهران به «ایران» می‌گوید: متأسفانه برخی نهادها همچون وزارت کشور، شورای عالی استان‌ها، کمیسیون کلانشهرهای مجلس و خود شورای شهر پیش از تصویب این قانون یک مقدار کوتاهی انجام دادند. آنها با علم به اینکه چنین قانونی قرار است درمجلس تصویب شود، باید لابی‌گری‌های خود را شروع می‌کردند و پیش از تصویب، استثنائاتی را برای شهرداران در نظر می‌گرفتند. ما هنوز این وضعیت را به رسمیت نشناخته‌ایم که غیر از دولت مرکزی، مدیریت محلی هم وجود دارد که عملکرد آن نهاد عمومی غیر دولتی است و نباید مشمول احکام دولتی شود.

به هرحال شهردار یک مقام دولتی نیست و به‌صورت غیر‌مستقیم از طرف مردم انتخاب می‌شود. این مسأله مهمی است که باید جا بیفتد و نباید مسائل گریبانگیر دولت، لزوماً دامن شهرداری‌ها و دهیاری‌ها را هم بگیرد. این غفلت بزرگی است.

وی با اشاره به‌کارکرد مهم سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌های کشور در حفاظت از شهرداری‌ها ادامه می‌دهد: پیش از انقلاب این سازمان اتحادیه شهرداری‌های تهران نام داشت و وظیفه اصلی آن هم مراقبت از منافع شهرداری‌ها و رصد کردن تصمیمات و تبعاتی بود که دامن شهرداری‌ها را می‌گرفت.

جالب اینکه این اتحادیه هم‌اکنون در همه کشورهای بزرگ و توسعه یافته دنیا هم وجود دارد و اتفاقاً بسیار هم قدرتمند است و دقیقاً کارشان مراقبت از منافع شهر و شهرداری‌هاست. ببینید مسأله الان، آقای افشانی یا شورای شهر پنجم نیست. مسأله اصلی، شهر تهران است. باید دقت کرد تهران یعنی تمام ایران! چون الگو و مدلی برای سایر شهرهاست.

جاجرمی با بیان اینکه این بی‌ثباتی در اداره پایتخت نباید جناحی و سیاسی دیده شود، چراکه با منافع ملی گره خورده است، می‌گوید: جناح مقابل نباید از این وضعیت سوءاستفاده کرده و با رقیب تسویه حساب کند، چون تبعات آن دامن همه را می‌گیرد. بنابراین این انتقاد به مجلس وارد است که ملاحظات را در تصمیم‌گیری هایشان لحاظ کنند. نمایندگان می‌توانستند اجرای قانون را برای کسانی‌که در شهرداری‌ها سمت دارند، تا پایان دوره به تعویق بیندازند. به هرحال دوره دائمی نیست و پس از چند سال تمام می‌شود.

وی با اشاره به اصل «ثبات کابینه» در موفقیت حکومت‌های محلی می‌گوید: جالب اینکه در این اصل، حکومت‌های محلی موفق بودند که توانستند در دوره طولانی مثلاً 4 سال فعالیت کنند. درحالی که الان هنوز به دو سال نرسیده، 2 شهردار تغییر کرده‌اند و این به معنای زلزله در سازمان‌های اداری است. به هرحال شخصیت شهرداران باهم متفاوت است و آمیخته شدن با رویکردهای جدید هم زمان بر و هم هزینه بر است. ما هنوز از شوک استعفای نجفی خارج نشده‌ایم و هنوز افشانی در جایگاهش مستقر نشده، رشته مدیریت دوباره قطع می‌شود و نتیجه افتضاح از آب در می‌آید. در این شرایط ممکن است برخی خوشحال شوند، اما مسأله را باید در چارچوب بزرگ‌تر دید. بویژه تهران که در شرایط سالمی قرار نداشت و در دوره گذشته درگیر شهرفروشی و فساد شده بود و نیاز به مراقبت بیشتری در دوره جدید داشت.

نباید ظرفیت انباشته شده مدیران به یکباره کنار گذاشته شود

الهه کولایی، فعال اصلاح‌طلب و کاندیدای شهردار تهران در دوره گذشته با اشاره به لزوم ثبات مدیریتی در شهرداری تهران این‌طور به «ایران»، توضیح می‌دهد: متأسفانه موضوع رسوب مقامات سیاسی در پست‌های مدیریتی در سطوح مختلف طی 40 سال گذشته به یک معضل غیر قابل چشم پوشی تبدیل شده که راه حل آن با آفات و آسیب‌های بسیاری همراه است. این روند در دنیا قابل قبول نیست که ظرفیت‌های انباشته شده مدیران به یکباره کنار گذاشته شود، اما روند انباشت افراد در پست‌های مدیریتی در سطوح مختلف سیاسی، اداری، اقتصادی و تجاری در بخش‌های عمومی و دولتی در طول 4 دهه گذشته موجب شده تا امروز با این نوع چاره سازی‌ها روبه‌رو شویم. بدون تردید چرخش نخبگان در همه جوامع موجب ورود خون تازه و ایده‌ها، نگاه‌ها و رویکردهای جدید به نظام سیاسی و اداری می‌شود، اما آنچه شهرداری تهران هم‌اکنون با آن روبه‌روست، مشکل بخش عمومی است که کشور هم به نوعی با آن دست به گریبان است. بنابراین شورای پنجم ناچار است در پاسخ به این معضل راهکار مناسب پیدا کند.

وی با اشاره به شروع فرآیند انتخاب شهردار جدید از سوی شورایی‌ها می‌گوید: به هرحال شورا چاره‌ای ندارد، جز اینکه با در نظر گرفتن وضعیت موجود، سازوکار لازم را برای انتخاب شهردار جدید که هم دارای نوآوری و ابتکار عمل بوده و هم از نظر تجربه و تخصص قوی باشد، به‌کارگیرد تا پیشانی نظام به شکل قابل قبول و تحت اداره مناسب و کارآمد قرار گیرد.

بی‌ثباتی ناخواسته‌ای بر شهرداری تهران حاکم شده

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در این باره با بیان اینکه بی‌ثباتی ناخواسته‌ای در شهرداری به‌دلیل استعفای نجفی ایجاد شد، می‌گوید: به شورای شهر نمره 15 می‌دهم.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه در نحوه پرداخت مطالبات پیمانکاران و اولویت‌بندی تخصیص اعتبارات می‌توانست بهتر عمل کند، می‌گوید: در حوزه طلب شهرداری از دولت ضعف داریم.شورای شهر تمایل دارد که هیچ عضوی از شورا برای تصدی مسئولیت‌های دیگر استعفا ندهد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران تاریخ انتشار 12 آبان 97، کدمطلب: 488220، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۷
0
0
ا.ف75
واقعا این خودش میتونه نکته مهمی باشه در بررسی عملکرد این شهرداری ها در این چندسال..دست روی مطلب خوبی گذاشتی شعار سال
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین