پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۷۳۲۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۶
رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران ‌با اشاره به اینکه براساس قانون ‌دولت و شورای عالی اقتصاد باید تا پایان شهریور‌ قیمت خرید تضمینی ‌خرید گندم را اعلام می‌کرد، گفت: قیمت گندم سال زراعی ۹۸-۹۷ روز شنبه اعلام می‌شود‌. وی با اشاره به اینکه عدم افزایش قیمت برای گندم کاملا غیر‌منطقی است تاکید کرد نباید تصمیمی گرفته شود که سطح زیر کشت گندم کاهش یابد و کشاورزان متضرر شوند.
شعار سال : عطاالله هاشمی ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران، با تاکید بر اینکه مهم‌ترین بخش در اقتصاد مقاومتی، بخش کشاورزی است، اظهار داشت:تنها بخشی که در دوران تحریم‌ها با مشکلی مواجه نشد،بخش کشاورزی بود که حتی کسری تجاری ایران را در دوران تحریم جبران کرد چراکه کشاورزی کمترین میزان وابستگی به خارج را دارد.

وی با بیان اینکه باید نگاه ویژه از سوی حاکمیت و قوا به بخش کشاورزی وجود داشته باشد افزود:90 درصد کشاورزان کل کشور، در تولید گندم مشارکت دارند چرا که گندم جزو محصولات استراتژیک و قوت غالب مردم است و باید توجه ویژه به این بخش صورت گیرد.

رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران کشور، با اشاره به اینکه بر‌اساس قانون باید دولت و شورای عالی اقتصاد تا پایان شهریور،قیمت خرید تضمینی سال زراعی آینده را تعیین و اعلام کند گفت: تعیین قیمت هم باید بر اساس نرخ رسمی تورم بانک مرکزی افزایش یابد.

هاشمی‌ دیر اعلام کردن قیمت گندم و زیر سئوال بردن خودکفایی گندم را یک موضوع سیاسی برای تامین منافع عده‌ای خاص عنوان کرد وابراز داشت:هنوز تا پایان شهریور قیمت اعلام نشده و زمزمه‌هایی از ادامه روال گذشته برای ثابت ماندن قیمت گندم نسبت به سال گذشته از سوی دولت، شورای اقتصاد و سازمان مدیریت و برنامه ریزی به گوش می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه عدم افزایش قیمت برای گندم کاملا غیر‌منطقی است تصریح کرد: قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی 97-96 رقم1350 تومان بود که احتمالا تا شنبه قیمت گندم سال زراعی 98-97 اعلام می‌شود که نباید تصمیمی گرفته شود که سطح زیر کشت گندم کاهش یابد و کشاورزان متضرر شوند.

رئیس بنیاد ملی گندم کاران کشور، با بیان اینکه سطح زیر کشت گندم در کشور 6 میلیون هکتار است ابراز داشت: 4 میلیون هکتار دیم و 2 میلیون هکتار گندم آبی در کشور تولید می‌شود.

وی نیاز داخلی مصرف گندم کشور را 11 میلیون تن با صنایع وابسته عنوان کرد و گفت:با خودکفایی پایدار، از واردات گندم بی‌نیاز هستیم ولی احتمالا با روند فعلی این خودکفایی با تهدید مواجه می‌شود.

‌هاشمی‌ قیمت عادلانه خرید تضمینی گندم را با برآورد بنیاد ملی گندم از شروع مرحله کاشت و داشت تا تحویل به مراکز خرید،1900 تومان برای گندم دیم و 1700 تومان برای گندم آبی عنوان کرد و گفت:پیشنهاد ما به صورت میانگین خرید تضمینی 1800 تومان است در حالی که قیمت جهانی گندم با ارز 8400 تومانی، امروز حدود 2400 تومان است.

وی افزود: دولت به شدت گندم را در انحصار خود دارد و حتی اجازه صادرات را نمی‌دهد لذا باید دولت هزینه انحصار خود را پرداخت کند و اگر می‌خواهد در سال جدید گندم خریداری کند، یارانه را به کشاورز داخلی پرداخت کند.

این مسئول حوزه کشاورزی و گندم کاری،تاثیر افزایش قیمت گندم را در افزایش احتمالی قیمت نان مورد اشاره قرار داد و گفت:دولت که قبلا با ارز یارانه‌دار، گندم خارجی خریده ویارانه را به کشاورز خارجی می‌داد، امروز باید دولت برای حفظ خودکفایی به کشاورز داخلی یارانه پرداخت کند و اجازه افزایش قیمت نان را ندهد.

وی با تاکید بر اینکه بنیاد ملی گندم‌کاران علاوه بر تامین منافع کشاورزان، منافع ملی را هم مورد توجه دارد ابراز داشت: امروزهبازای تولید هر هکتار گندم 5 هزار متر مکعب آب مصرف می‌شود که تولید متوسط گندم آبی در کشور به 4 تن هم نمی‌رسد لذا منابع آبی به شدت تحلیل می‌رود و باید در این حوزه هم فرهنگ سازی و افزایش بهره‌وری را انجام دهیم.

هاشمی در پاسخ به سئوالی مبنی بر تولید محصولات تراریخته گندم، ابراز داشت: محصولات تراریخته سال‌هاست در دنیا تولیدمی‌شود که در ایران هم آقای «قره یاضی» که اهل شبستر است، مجری این موضوع است اما باید عرض کنم که علی‌رغم مشکلات سلامتی برای مردم در محصولات تراریخته، در جهان سوم مجبور به استفاده از تراریخته هستیم!


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات،برگرفته ازخبرگزاری تسنیم،تاریخ انتشار :15 آبان 97 ، کد خبر:1870327، www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۶
0
0
م.آ75
متاسفانه میزان قیمت گذاری و میزان تورم رو یه معادله خاصی طی نمیشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین