پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۱۹۹۷
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۷
قیمت‌گذاری نان در کشور به‌دلیل این‌که قوت غالب افراد جامعه را تشکیل می‌دهد از حساسیت بالایی برخوردار است و سعی می‌شود تا حد ممکن به‌گونه‌ای عمل شود که فشار مضاعفی به قشر ضعیف جامعه وارد نشود؛ به‌همین دلیل قیمت نان از سال ۹۳ تاکنون افزایش نداشته و این موضوع موجب گلایه نانوایان شده است. البته قیمت نان آذرماه سال گذشته ۱۵ درصد افزایش یافت؛ اما در فعل و انفعالاتی غیرمترقبه درحالی‌که نانوایی‌ها نرخ نامه جدید خود را چسبانده بودند به ناگاه لغو شد. نانوایی‌ها معتقدند از سال ۹۳ قیمت نان افزایش نیافته، اما در مقابل افزایش هزینه‌ها اعم از قیمت آرد، هزینه دستمزد و بیمه و سایر مؤلفه‌های تولید موجب شده تا واحدهای نانوایی متضرر شوند؛ از این رو خواهان افزایش قیمت نان هستند. طرفداران افزایش قیمت نان خبازان هستند که می‌گویند به‌دلیل ثبات قیمت نان و افزایش هزینه‌های جانبی، این صنف زیان بسیاری متحمل شده است.

شعار سال: افزایش نیافتن قیمت نان بیش از 83 هزار نانوایی را با مشکل مواجه می‌کند. در این میان با وجود این‌که هنوز هیچ مجوزی برای افزایش قیمت نان به نانوایان داده نشده است، برخی از نانوایان سطح شهر تهران در حرکتی خودسرانه و در سایه عدم نظارت، اقدام به افزایش قیمت نان کرده‌اند. مشاهدات حاکی از این است که برخی از نانوایی‌ها قیمت نان لواش را از ۲۱۰ تومان به ۲۵۰ تومان افزایش داده‌اند، درحالی‌که برخی از این نانوایی‌ها آرد دولتی دریافت می‌کنند و نانوایی آزادپز با آرد نرخ آزاد نیستند. ادعای این نانوایان برای افزایش قیمت نان این بود که قیمت آرد گران شده است و دیگر با قیمت قبلی پخت نان برای آن‌ها صرف ندارد. افزایش قیمت نان بدون هیچ تغییری در کیفیت یا اندازه نان صورت می‌گیرد. برخی نانوایی‌ها هم با افزودن اندکی کنجد به نان بربری یا سنگک آن را ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومان گران‌تر می‌فروشند.

افزایش 3 هزار تومانی قیمت آرد

درهمین ارتباط محمدجواد کرمی، رئیس اتحادیه نان‌های فانتزی، در خصوص افزایش قیمت نان اظهار داشت: براساس بخشنامه مصوب هیئت وزیران تمامی واحدهای نانوایی آزادپز قیمت نان را خود به‌صورت مستقیم تعیین می‌کنند. این درحالی است که اتحادیه‌ها تحت هیچ شرایطی این اجازه را ندارند که به واحدهای نانوایی آزاد قیمت جدیدی را اعلام کنند. وی در ادامه با بیان این‌که هیچ‌گونه نرخ‌گذاری از سوی دولت و اتحادیه‌ها برای واحدهای صنفی تعیین نمی‌شود، ادامه داد: هر واحد صنفی که نان با کیفیت‌تر تولید کنند قطعاً می‌توانند قیمت نان را به‌صورت مستقیم تعیین کنند. رئیس اتحادیه نان‌های فانتزی، درخصوص پیش‌بینی افزایش قیمت نان در سال آینده اظهار داشت: افزایش هزینه‌های تولید مانند مواد اولیه قطعاً در سال آینده منجر به افزایش قیمت نان خواهد شد. این درحالی است که به‌تبع افزایش قیمت هزینه‌های کارگری و سایر هزینه‌ها در بخش‌هایی ازجمله بیمه، خدمات آب، برق و گاز با افزایش قیمت مواجه شده است. کرمی، با بیان این‌که آرد با مبلغی بالغ‌بر 53 هزار و 500 تومان از سوی نانوایی‌ها خریداری می‌شود، افزود: نان در سال گذشته براساس نرخ 48 هزار تومان خرید و فروش می‌شد. این درحالی است که طی این مدت نزدیک به سه‌هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است. رئیس اتحادیه نان‌های فانتزی، با بیان این‌که 90 درصد از واحدهای نانوایی صنفی حجیم دارای پروانه کسب هستند، یادآور شد: 10 درصد مابقی برای صدور پروانه کسب اقدام کرده‌اند. در این میان نیز تعداد کمی خودسرانه نسبت به راه‌اندازی نانوایی اقدام کرده‌اند. کرمی افزود: با توجه به این‌که آرد به واحدهای صنفی دارای پروانه کسب تعلق می‌گیرد، از این رو آن‌ها مجبورند پروانه کسب را دریافت کنند. این درحالی است که آرد به واحدهایی که فاقد پروانه هستند براساس مصوبه بازرگانی دولتی ایران داده نمی‌شود. وی در ادامه با تأکید بر لزوم یکسان‌سازی قیمت آزاد افزود: اجرای این سیاست می‌تواند به سر و سامان یافتن واحدهای صنفی کمک کند. در زمانی‌که دولت به بخش سنتی گندم را با قیمت 665 تومان و به بخش آزاد با قیمت 900 تومان به فروش می‌رساند یارانه سنگینی را بابت این دو مورد پرداخت می‌کند. به این مفهوم از کشاورز گندم را با قیمت یک‌هزار و 600 تومان می‌خرد که با هزینه نگهداری قیمت آن به کیلویی دوهزار تومان افزایش می‌یابد. از این رو درصورتی‌که یکسان‌سازی صورت بگیرد و همه تولید‌کنندگان نان را با یک نرخ مشخص خریداری کنند رقابت سازنده ایجاد خواهد شد؛ چراکه با ایجاد رقابت سالم در یک بخش کیفیت نیز به‌تبع آن ایجاد می‌شود.

فعالیت 90 هزار نانوایی سنتی در ایران

از سویی دیگر قاسم زراعت‌کار، رئیس اتحادیه نانوایان، در گفت‌وگو با «سبزینه»، اظهار داشت: یک‌میلیون نفر کارگر نانوا و کشاورز در صنف نانوایی فعال هستند و زحمت می‌کشند، آیا نباید برای این افراد و حل مشکلات آن‌ها وقت گذاشت؟ رئیس اتحادیه نانوایان، با بیان این‌که قیمت نان در چند سال گذشته تغییری نداشته است، گفت: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید نانوایان تقاضای تجدیدنظر در قیمت نان یا هزینه‌های تولید خود دارند. زراعت‌کار افزود: 90 هزار نانوایی سنتی در کشور فعالیت می‌کنند و حدود یک‌میلیون نانوا دارند که برای جلوگیری از افزایش قیمت، دولت باید دستمزد آن‌ها را بدهد. رئیس اتحادیه نانوایان افزود: باوجود نرخ تورم و افزایش هزینه‌های سربار ازجمله دستمزد کارگر و مصرف انرژی به‌صورت سالانه اما نرخ نان چهار سال است که تغییری نکرده است. وی همچنین با انتقاد از ارائه مجوزهای بی‌رویه برای تأسیس نانوایی گفت: زمانی آقای نعمت‌زاده دستورالعملی صادر کردند که مجوز نانوایی بدهیم و اکنون نیز آقای شریعتمداری این تأکید را دارند؛ درحالی‌که هم‌اکنون بیش از 15 هزار نانوایی مازاد در کشور داریم و بدتر آن‌که کارگرانی که در نانوایی‌ها فعالیت می‌کنند، نیز تجربه کافی برای عمل‌آوری و پخت نان ندارند. رئیس اتحادیه نانوایان در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر این‌که مگر اتحادیه برای صدور مجوز آموزش‌های لازم را ارائه نمی‌کند، گفت: ما فقط به کارفرما که مجوز می‌گیرد، آن هم زیرنظر فنی و حرفه‌ای آموزش می‌دهیم؛ اما کارگران مشغول در نانوایی این آموزش‌ها را نمی‌گیرند، مضاف بر این‌که با این همه تعداد نانوایی و فصل گرما اکنون کارگر بسیار کم است.

تخصیص یارانه نان در سال 98

همچنین زهرا سعیدی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، در گفت‌وگو با «سبزینه» با بیان این که دولت باید یارانه جداگانه‌ای را برای نانوایان در نظر بگیرد، افزود: با توجه به این‌که این سهم باید از بخش‌های دیگر تأمین شود؛ بنابراین در مورد میزان سهمیه نتیجه مشخصی حاصل نشده است. سعیدی در ادامه با بیان این‌که افزایش قیمت نان به یک بحران تلقی می‌شود، یادآور شد: نان در شرایط کنونی تنها قوت مردم تلقی می‌شود. این درحالی است که قشر ضعیف جامعه نیازهای عمده غذایی خود را از طریق نان تأمین می‌کنند. وی با انتقاد از عدم نظارت بر روی فعالیت نانوایی‌ها گفت: طی روزهای اخیر با حضور وزیر جهاد کشاورزی در صحن غیرعلنی بررسی‌ها بر روی افزایش اقلام خوراکی انجام شد. امیدواریم که نظارت‌ها در این بخش قوی‌تر شود. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، در ادامه افزود: براساس جلساتی که با وزیر جهاد داشتیم تمام بررسی‌ها حاکی از آن است که بتوانیم شرایط را به منظور رفاه حال اقتصادی مردم تعدیل کنیم. سعیدی در ادامه یادآور شد: باید بر روی قیمت، وزن و کیفیت نان‌های تولیدی استان نظارت کافی صورت گیرد که در این راستا خود اتحادیه نانوایان هم باید در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند.

نظارتی بر روند افزایش قیمت صورت نمی‌گیرد

محمدحسین کنشگر، نایب‌رئیس اتحادیه نانوایان مشهد، نیز در گفت‌وگو با «سبزینه»، با بیان این‌که نان یارانه‌ای در سه‌ماه گذشته با افزایش قیمت تدریجی در بازار همراه بوده است، افزود: پیش‌بینی می‌شود که در ماه‌های آتی با روند افزایش قیمت در بازار مواجه شویم. کنشگر ادامه داد: در حال حاضر برخی خودسرانه نسبت به افزایش قیمت نان در بازار اقدام کرده‌اند، این درحالی است که نظارتی در روند افزایش قیمت اعمال نمی‌شود در محل‌های مردم نان و آب هستند. وی با اشاره به مشکلات صنف نانوایی‌ها گفت: 90 هزار نانوایی در سطح کشور وجود دارد که اکثریت آن‌ها شراکتی هستند. نایب‌رئیس اتحادیه نانوایان مشهد افزود: باید نرخ نانوایی‌ها مثل سایر صنوف، سالانه اضافه شود تا مشکلات این صنف کم شود. افزایش قیمت نان در دستورکار دولت نیست. وی با بیان این‌که تلاش شده تا هزینه‌های نان افزایش پیدا نکند، افزود: طرح بررسی کیفیت نان را هم در دستورکار داریم. کنشگر با تأکید بر این‌که نان ارزان در دست مردم، نباید از جیب نانوا باشد، گفت: با توجه به افزایش هزینه‌ها و تورم، نانوایی به‌صرفه نیست. نایب‌رئیس اتحادیه نانوایان مشهد در ادامه یادآور شد: زنجیره تولید نان شامل چند بخش است که هر سال به‌طور رسمی در ایستگاه اول به اسم خرید تضمینی گندم، دولت در دفاع از کشت گندم در سرزمین اصلی، از کشاورزان صورت می‌دهد؛ اما معمولاً افزایش قیمتی که پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی در مورد خرید تضمینی گندم است، مورد عمل واقع شده و همین موضوع تبدیل به افزایش قیمت آرد می‌شود که در کنار هزینه‌های جانبی باید لحاظ شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه سبزینه تاریخ انتشار-------، کد خبر: 62985، www.sabzineh.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین