پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۸۱۶۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۶:۳۷
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به اظهارات معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: مناطق آزاد و ویژه اقتصادی می‌توانند کمک‌کننده به اقتصاد کلان کشور خصوصا در شرایط تحریم باشند.وی گفت: معتقدم در شرایط کنونی مناطق آزاد با مزیت‌های قانونی که دارند می‌توانند در اقتصاد کشور نقش‌آفرینی چشمگیری داشته باشند، چراکه وجود سرمایه‌گذاران خارجی، تجارت و مبادلات بین‌المللی در برخی مناطق آزاد ایران همچون اروند تحریم‌ناپذیر است، زیرا وقتی ظرفیت‌هایی در یک نقطه از کشور وجود دارد ازجمله ترانزیت و حمل‌ونقل، دیگر هیچ قدرتی قادر به منع و تحریم آن نیست.

شعار سالاسماعیل زمانی افزود: اگر منطقه آزاد اروند را مورد بررسی قرار دهید، متوجه خواهید شد که این منطقه یکی از نقاط بسیار مهم از باب تجارت و صنعت در ایران است. وجود دومین بندر کانتینری کشور یعنی بندر خرمشهر در منطقه آزاد اروند و همچنین استقرار گمرک جمهوری اسلامی ایران و دارا بودن ۲اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی با بیش از ۱۵۰۰نفر از بازرگانان و صنعتگران فعال، وجود مرز زمینی و تجاری شلمچه و همچنین پایانه مسافری دریایی و زمینی و برقراری خطوط کشتیرانی منظم به کشورهای همسایه، فرودگاه آبادان و همچنین راه‌آهن خرمشهر که تا شهر بصره در عراق پیش خواهد رفت، همه نشان از وجود زیرساخت‌های اصلی و مهم جهت صادرات، ترانزیت و واردات کالا در منطقه آزاد اروند دارد. وی افزود: این منطقه علاوه‌بر کشورهای همسایه مانند عراق و کویت، می‌تواند معبری باشد برای کشورهای ‌CIS، ترکیه و کشورهای اروپایی بلوک شرق که ترانزیت کالا در آن صورت گیرد.

نکته مهم این است که با اتصال راه‌آهن بندر امام خمینی(ره) به شلمچه و همین‌طور بصره، می‌توان از ظرفیت بالای این بندر جهت ایجاد یک کریدور ترانزیتی نهایت استفاده را کرد. زمانی اظهار کرد: منطقه آزاد اروند با دارا بودن ۲شهرک صنعتی فعال در خرمشهر و آبادان و با بیش از ۱۶۰واحد صنعتی همچون صنایع بالادستی و مادر ضمن حمایت از واحدهای فعال موجود، به دنبال جلب و جذب سرمایه‌گذاران جدید در این بخش و همچنین راه‌اندازی مجدد صنایع راکد است. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند ادامه داد: سازمان‌های بزرگ اقتصادی کشور همچون بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و سازمان ایمیدرو و شستا سرمایه‌گذاری‌های خوبی در بخش صنایع انجام داده‌اند و امیدواریم که از طریق حل مشکلات حقوقی و حمایت معنوی از صنایع منطقه و همچنین ارئه تسهیلات ارزان‌قیمت برای خرید ماشین‌آلات، مواد اولیه و توسعه کارخانه‌ها و همین‌طور از طریق مشارکت و سرمایه‌گذاری با آنها بتوانیم شاهد شکوفایی بیشتر صنایع در منطقه باشیم که به‌تبع آن در اقتصاد کلان کشور تاثیر بسزایی خواهیم داشت.

وی گفت: معتقدم در شرایط کنونی مناطق آزاد با مزیت‌های قانونی که دارند می‌توانند در اقتصاد کشور نقش‌آفرینی چشمگیری داشته باشند، چراکه وجود سرمایه‌گذاران خارجی، تجارت و مبادلات بین‌المللی در برخی مناطق آزاد ایران همچون اروند تحریم‌ناپذیر است، زیرا وقتی ظرفیت‌هایی در یک نقطه از کشور وجود دارد ازجمله ترانزیت و حمل‌ونقل، دیگر هیچ قدرتی قادر به منع و تحریم آن نیست. وقتی یک کشور خدماتی را ارائه می‌دهد که قابل رقابت و تامین در هیچ کجای دنیا نیست، قدرت‌های بزرگ هم نمی‌توانند در برابر آن مقاومت کنند و به زورگویی ادامه دهند. در اینجا مناطق آزاد نیز همین نقش را دارند، وقتی سرمایه‌گذار خارجی به یک منطقه آزاد در ایران آمده و سرمایه‌گذاری کرده، دیگر به همین راحتی با تهدیدات تحریم حاضر به خروج نیست و این‌گونه می‌شود تحریمات را کم‌رنگ و بی‌اثر کرد.

زمانی اظهار کرد: ایران کشوری است که به لحاظ سوق‌الجیشی در منطقه‌ای خاص قرار گرفته که با دارا بودن همسایگان بی‌شمار در اطراف خود به هیچ عنوان قابل محدود کردن نیست؛ همچنین احداث مناطق آزاد در نقاط مزری که غالبا مرزهای حساس و شاهراه‌های بین‌المللی هستند مانند چابهار، ماکو و اروند این قابلیت در کشور را افزایش داده و مناطق آزاد را تبدیل به مراکز تنفسی کشور در شرایط بحران و تحریم کرده است. از این رو به واقع می‌توان گفت که با استفاده از ظرفیت‌ها و مزیت‌های مناطق آزاد هفت‌گانه در هفت نقطه استراتژیک کشور می‌شود با یک مدیریت جامع و صحیح از این دوره گذار عبور کرد. بی‌شک این امر همراهی و همیاری تمام سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مرتبط با مناطق آزاد را می‌طلبد و امیدواریم با اتحاد و یاری خداوند از این مرحله نیز با موفقیت عبور کنیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در پایان افزود: تصویب طرح جامع منطقه آزاد اروند برای اولین بار صورت گرفت که این دومین طرح جامعی است که در تاریخ تمام مناطق آزاد کشور بعد از کیش مصوب شده است، که مسلما این بدون پیگیری و همت اعضای هیات‌مدیره و همکاران در سازمان امکان‌پذیر نبود؛ تصویب این طرح باعث تثبیت بیشتر حاکمیت سازمان در منطقه و داشتن ابزار قوی‌تر برای اجرای برنامه‌های راهبردی سازمان منطقه آزاد اروند خواهد شد. با تصویب این طرح جامع، از این پس مسلما شاهد همسویی بیشتر دستگاه‌های اجرایی در جهت اهداف سازمان خواهیم بود. امید است، پس از این اتفاق، شاهد توسعه بیشتر و سریع‌تر و برنامه‌ریزی شده‌تر در منطقه باشیم. معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب‌وکارهای سازمان منطقه آزاد اروند نیز گفت: ‌اکنون بیش از ۱۰۰ شعبه بانک‌های دولتی و خصوصی، ۸ صرافی و بیش از ۱۳۰ نمایندگی بیمه در نقاط مختلف منطقه آزاد اروند فعالیت می‌کنند.

سیدعلی موسوی اظهار کرد: تالار بورس معاملات اروند در ۵ خرداد ۹۵ با حضور مدیرعامل بورس انرژی و مسوولان منطقه آزاد اروند افتتاح و برای اولین بار شعبه بورس انرژی در کشور راه‌اندازی شد. وی افزود: در روز اول بیش از ۴۰ میلیارد ریال معامله در این بورس صورت گرفت و در تاریخ ۲۷ مردادماه نیز مجوز بورس کالا برای این تالار بورس صادر شد و درنهایت مجوز بورس اوراق بهادار صادر شد. معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب‌وکارهای سازمان منطقه آزاد اروند اظهار کرد: بیش از هزار نفر از ساکنان آبادان و خرمشهر در بورس اوراق بهادار اروند پذیرفته شدند و به‌راحتی معاملات خود را از طرق تالار بورس اروند و کارگزاری‌های مستقر در تالار انجام می‌دهند. موسوی افزود: پس از صدور مجوز بورس کالا شرکت‌های مستقر در منطقه آزاد اروند ملزم به فعالیت در بورس منطقه شدند و با توجه به ظرفیت موجود و جمعیت بالا، بازار سرمایه در کلیه حوزه‌های کالا، انرژی و اوراق بهادار، منطقه آزاد اروند می‌توانند به‌عنوان یک‌قطب در کشور معرفی شوند.

وی اظهار کرد: با شناسایی صحیح کارکردهای این بخش در منطقه فضای رقابتی و شفافی ایجاد می‌شود که دارای جذابیت‌های خاصی برای سرمایه‌گذاران است. موسوی بابیان اینکه سازمان منطقه آزاد اروند با اهتمام به این امر زیرساخت‌های لازم را فراهم کرده است، اظهار کرد: حمایت‌های مادی و معنوی خود را در بورس انرژی و کالا ادامه می‌دهیم تا میزان رشد سرمایه‌گذاری در منطقه شتاب بیشتری به خود گیرد. معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب‌وکارهای سازمان منطقه آزاد اروند افزود: سازمان منطقه آزاد اروند با ارتقای فرهنگ سهامداری در منطقه به دنبال افزایش توان حرفه‌های فعالان بازار سرمایه است. وی گفت: شرکت‌های مستقر در سایت صنعتی منطقه آزاد اروند که مواد اولیه خود را از بورس کالا تهیه می‌کنند پیش‌تر این مواد را از طریق شرکت‌های کارگزاری خارج از منطقه تهیه می‌کردند.

موسوی با اشاره به فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی برای بسط و توسعه بازار سرمایه در منطقه ادامه داد: سازمان منطقه آزاد اروند با همکاری کارگزاری‌ها و اتاق‌های بازرگانی منطقه اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی آشنایی با بورس کرد. وی افزود: همچنین با در اختیار گذاشتن فضای رسانه‌های عمومی جهت بسط فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی از مزایا و تامین مالی از طریق بورس به این منظور گام برداشتیم. معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب‌وکارهای سازمان منطقه آزاد اروند تصریح کرد: ‌اکنون نیز بیش از ۱۰۰ شعبه بانک‌های دولتی و خصوصی، ۸ صرافی و بیش از ۱۳۰ نمایندگی بیمه در نقاط مختلف منطقه از مرز بین‌المللی شلمچه، گمرکات و بنادر مشغول به فعالیت هستند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد تاریخ انتشار 19 آبان 97، کدخبر: 3461737، www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
0
0
س.ح75
توسعه مناطق ازاد برای رونق اقتصادی کشور بسیار عالی هستند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین