پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۹۴۴۴۷
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۸
یک مقام مسئول بااشاره به اختصاص٧٠٠هکتار زمین برای احداث شهرک صنعتی مشترک ایران و ترکیه گفت: ١٨میلیارد دلار کالا از مسیر ماکو ترانزیت می شود که به دلیل نبود زیرساخت،از آن بهره برداری نمی شود.

شعارسال: غلامرضا سلیمانی در نشست خبری  خود با خبرنگاران، با اشاره به نگاه توسعه‌ای حاکم بر مناطق آزاد کشور، گفت: هفت منطقه آزاد در کشور وجود دارد که البته با رویکرد توسعه در ذیل بندهای اقتصاد مقاومتی مشغول به کار بوده و تاکید اسناد بالادستی از جمله رویکردهای لحاظ شده در توسعه این مناطق بوده است؛ این در حالی است که محیط باید برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی با تسهیل شرایط و کاهش بروکراسی‌های اداری مساعد شود.

وی افزود: بر این اساس تلاش ما این است که بتوان با رویکردهای نوآورانه در مسیر رسیدن به اهداف خود ادامه مسیر داده و در این راه به جذب منابع داخلی و خارجی برسیم. در عین حال منطقه آزاد ماکو به عنوان جوان‌ترین منطقه‌ای که در دولت یازدهم آغاز به کار کرده، در فاز اول ٣٦هزار هکتار اراضی را در اختیار دارد و البته توسعه آن نیز متناسب با آمایش سرزمین پیش خواهد رفت.

به گفته سلیمانی، ٤ کشور ازجمله ترکیه و آذربایجان در این منطقه با ماکو هم مرز هستند و گمرک نیز با تمام رویه‌ها مشغول به کار است.

سلیمانی با بیان اینکه رویکرد ما بر اساس مأموریت دولت، تغییر نگاه به مناطق آزاد است و بیزینس لاین‌هایی را برای آن در نظر گرفتیم، گفت: این در حالی است که ١٨ میلیارد دلار کالا از این منطقه ترانزیت می‌شود که بار می‌آید ولی به دلیل نبود زیرساختها لجستیک نمی‌شود و ما از آن بهره‌ای نمی بریم؛ پس به زودی مرکز لجستیک را با راه اندازی یک دهکده لجستیک پیش رو خواهیم داشت؛ در این ارتباط، در حوزه برندسازی، هوشمندسازی، بازاریابی، لجستیک و بسته بندی در این منطقه فعال خواهیم شد.

مدیرعامل منطق آزاد ماکو افزود: تعامل ما بر روی گردشگری دیجیتال است که با همراهی ذی نفعان در منطقه آزاد ماکو در حال انجام است؛ البته گردشگری را هم با نگاه به اکوتوریسم در دستور کار داریم که امیدواریم در ایام عید ٩٨ بتوانیم آن را عملیاتی کرده و ادامه دهیم.

به گفته سلیمانی، نگاه ما در بخش کشاورزی دیدن زنجیره تولید است و هدفگیری شده تا با توسعه کشت و صنعت‌های بزرگ و راه اندازی تعاونی‌های زراعی، محصولات کشاورزی و دامی را در زنجیره تولید توسعه دهیم که این در بخش گوشت قرمز، گوشت سفید، شیر و لبنیات از جمله هدفگذاری ها است.

وی اظهار داشت: مدیریت زنجیره با مشاوران داخلی و خارجی نیز صورت گرفته و با هلدینگ های بزرگ کشاورزی کشور نیز تلاش کرده‌ایم که این بخشها لیدر توسعه شوند؛ البته ما در ماکو ظرفیت معدنی بسیار بالایی داریم و جریان را به نحوی در دستورکار قرار داده‌ایم که تولید و پایانه‌های صادراتی در بخش سنگ و محصولات معدنی را راه اندازی نمائیم.

وی در ادامه از مذاکره با بانک مرکزی برای بانکداری مشترک و دیجیتالی خبر داد و گفت: تلاش داریم تا بانکداری مدرن را در منطقه آزاد تجربه کنیم و این در شرایطی است که منتظر اعلام نظر نهایی بانک مرکزی هستیم.

سلیمانی افزود: بر اساس اهداف توسعه مناطق آزاد، برنامه جامع و یکپارچه ای برای توسعه مناطق در نظر داریم تا بتوان به رشد و پویایی منطقه و عمران و آبادانی آن کمک کرد تا در نهایت اقتصاد کشور را به اقتصاد بین الملل مرتبط سازیم.

این مقام مسئول در مناطق آزاد خاطرنشان کرد: ۱۸ راهبرد، ۴۹ هدف عملیاتی و ۲۸۹ پروژه اجرایی طراحی کرده ایم که مدام در حال رصد اجرای دقیق آن هستیم ضمن اینکه تلاش داریم در منطقه آزاد ماکو فروش زمین را ظرف ۱۰ سال آینده متوقف کرده و برند خود را به معرض فروش بگذاریم، این در حالی است که اجرای آزادراه تبریز-بازرگان را مدنظر داشته تا به توسعه هر چه بیشتر منطقه کمک کنیم.

سلیمانی در خصوص راه اندازی فرودگاه بین المللی نیز گفت: در خصوص راه اندازی فرودگاه بین المللی مصوبه مرز هوایی را از استان دریافت کرده که اکنون در وزارت کشور در مرحله تصویب نهایی است که امیدواریم بتوانیم حمل بار و مسافر را از طریق آن پیگیری نمائیم. در عین حال اولین مقصد، بندر ترابوزان است.

وی برنامه اشتغالزایی مستقیم در منطقه آزاد ماکو را ۲ هزار و ۲۰۰ شغل عنوان و تصریح کرد: تاکنون ۲ هزار و ۳۰۰ شغل راه اندازی کرده ایم، این در شرایطی است که سرمایه اولیه ما ۱۰ میلیارد تومان بوده که هم اکنون به هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان ارتقا یافته و شرایط را برای مشارکت هر چه بیشتر با سرمایه گذاران فراهم کرده است.

سلیمانی گفت: پنجره ارائه خدمات سرمایه گذاری را راه اندازی کرده تا بتوانیم خدمات را آسان‌تر به سرمایه گذاران بدهیم، ضمن اینکه تلاش داریم تا هیچ مدرسه کپری و کانکس در سال‌های آینده نداشته باشیم و جهت گیری ما نیز در واردات، تأمین کالاهای اساسی و قطعات از اروپا باشد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار:18اسفند1397 ، کدخبر: 4562881: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین