پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۴۸۰۶۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۲
سیاست های غلط اجرایی در مناطق آزاد موجب شده تا جزایر قشم و کیش به جای ایفای نقش احیاگر خود در امر اقتصاد کانون آسیب ها بشمار روند
شعارسال:سیاست های غلط اجرایی در مناطق آزاد موجب شده تا جزایر قشم و کیش به جای ایفای نقش احیاگر خود در امر اقتصاد کانون آسیب ها بشمار روند.

طرح توسعه مناطق آزاد با هدف رونق اقتصادی و ورود به حوزه اقتصاد جهانی پا به عرصه وجودی نهادند که در این میان انتظار می رفت در جزایر قشم و کیش به عنوان مهم ترین مناطق استراتژیک در جنوب کشور شاهد رقابت تنگانگ با سایر همسایگان حاشیه خلیج فارس بود اما در ابتدای راه به واسطه اعمال تحریم های بین المللی و سیاست های غلط اقتصادی،جزیره کیش و قشم به کانون واردات کشور تبدیل و بساط بنگاههای وارداتی در سراسر مناطق آزاد گسترده شد.

معافیت های مالیاتی و تسهیلات مالی، اداری و…برای ورود کالا و مواد اولیه بدون عوارض و صدور آن با معافیت های ویژه به خارج از کشور همچنین سهولت در واردات و صادرات مهم ترین اهداف شکل گیری اقتصادی مناطق آزاد بود تا سرمایه گذار را ترغیب به فعالیت اقتصادی کند از این رو جزایر قشم و کیش در سال های اخیر شاهد فعالیت گسترده ای از فعالان اقتصادی شدند که از تمام امتیازات این مناطق به سلیقه خود و بدون توجه به اصل تولید و صادرات کمر هم بر واردات بی رویه کالا بستند.

صدها شرکت و واحد صنعتی به سرعت نور در قشم و کیش فعالیت خود را آغاز کردند که در ابتدای راه امید آینده ای روشن برای جزایر می رفت اما زاویه گرفتن فعالان اقتصادی از اصل تولید و واردات گسترده کالاهای خارجی در نهایت توزیع در سراسر کشور موجب شد تا دو منطقه ویژه اقتصادی هرمزگان به کانون دپو و بسته بندی اقلام خارجی با برندهای ایرانی تبدیل شوند.

واردات بی رویه بسیاری از کالاهای خارجی بدون در نظر گرفتن تولید همان کالا در حالی صورت می گیرد که ضربه مهلکی بر پیکر تولیدات داخلی وارد کرده و بلای جان محصولات تولیدی شده است براین اساس مناطق آزاد به جای ایفای نقش احیاگر خود در امر اقتصاد مهم ترین آسیب برای اقتصاد بشمار می روند.

خودزنی اقتصادی با افزایش مناطق آزاد

شرایط مشابه اغلب مناطق آزاد کشور و انفعال در زمینه تولید و صادرات زبانزد عام و خاص است و بسیاری را برای تجارت خرید کالا به سمت خود می کشاند که دراین بین جزیره قشم نقش پررنگ تری را نسبت به سایر مناطق آزاد کشور ایفا می کند.

بیش از صد واحد صنعتی و تجاری در قشم به واسطه سودهای چشم گیر با قدرت و شدت تمام کار واردات کالاهای مصرفی انجام می دهند چنانچه اگر این میزان از همت والا در زمینه تولید و صادرات از جزیره انجام می شد جزیره قشم دیگر با خود عنوان بهشت قاچاقچیان کالا و یا دروازه های واردات را یدک نمی کشید.

تاکیدات مکرر مسئولان و کارشناسان اقتصادی برای جلوگیری از واردات بی رویه در راستای حمایت از کالا و تولید کننده ایرانی اقدام در خور شانی را به خود ندیده همچنین به واسطه تحریم های نابرابر و جنگ اقتصادی اخیر روزانه تعداد قابل توجهی از واحدهای صنعتی و تولیدی از مدار فعالیت خارج می شوند.

با وجود آثار سوء مدیریت ناکارآمد مناطق آزاد در اقتصاد کشور باز هم شاهد دست و پازدن عده ای برای افزایش تعداد این مناطق در اقصی نقاط کشور هستیم؛آنچه مبرهن است، سیاست های احداث مناطق در افزایش صادرات و کسب در آمدهاى ارزى، تقویت جامعه محلی و پیوند اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی به واسطه جنگ سخت اقتصادی شکست خورده لذا پافشاری بر ادامه این روند و افزایش مناطق آزاد خودزنی اقتصادی محسوب می شود که دامن تولیدکننده داخلی را می گیرد.

درایت رهبرمعظم انقلاب(مدظله العالی) در سال های اخیر، تاکید بر امر اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی نشان از جایگاه والای امر اقتصاد در حیات جوامع دارد از این رو صرف هزینه در بخش تولید،حمایت از تولید کننده و ایجاد بازار کار به مراتب آثار پربارتری نسبت به افزایش تعداد مناطق آزاد دارد

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت اطلاع رسانی راه دانا، تاریخ انتشار20مرداد97، کدخبر: 1395484، www.dana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
0
0
ا.ف75
خداییش نمیشد از همون ابتدا با این اقازاده ها جدی تر برخورد میشد تا این مناطق ازاد رو اینطوری به گند نکشن؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
0
0
از اول معلوم بود بوجود اومدن مناطق آزاد بیش از حد بخاطر دستایه پشت پردست
ن.ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
0
0
ا.ف75
من نمیدونم منظور این دوستمون دقیقا چیه فقط میدونم از این مناطق ازاد واقعا میشه خوب پول وارد کشور کرد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین