پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۸۶۱۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۰
کتابخانه مرکزی بیرجند با اینکه ۸ سال از کلنگ‎زنی‎اش سپری شده اما هنوز در نقطه صفر درصد درجا می زند.

شعار سال: ساخت کتابخانه مرکزی خراسان جنوبی از مصوبات سفر دوم دولت نهم به استان خراسان جنوبی بود که در سال ۸۶ مصوب شد و امروز با گذشت بیش از ۱۱ سال از تصویب آن هنوز وارد فاز عملیاتی نشده است.

کلنگ احداث این کتابخانه در سال ۸۹ با حضور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی بر زمین زده شد و قول مسئولان بود که ظرف مدت چهار سال این پروژه تحویل شود اما زمان خوردن این کلنگ هم ۸ سال می گذرد و هیچ پیشرفتی در کار حاصل نشده است.

ظهر یکشنبه در نشست خبری مدیرکل کتابخانه های خراسان جنوبی به مناسبت هفته کتاب پیگیر این پروژه می شود که محمد رضا رضایی این گونه پاسخ می دهد: مجری احداث کتابخانه مرکزیوزارت ارشاد است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی بیان داشت: مشکلات جانمایی زمین کتابخانه مرکزی شهر بیرجند در بلوار شهید ناصری در ۱۱ هزار متر مربع مرتفع شده و در حال حاضر در حال انتخاب مشاور برای احداث این کتابخانه هستیم.

سرنوشت کتابخانه مرکز بیرجند همچنان علی رغم حل شدن مشکل جانمایی اما نامعلوم است چرا که این پروژه دیگر به نظر نمی رسد در شرایط اقتصادی امروز با رقم چهار میلیارد تومان قرار داد ساخت 10 سال گذشته بتواند پیشرفتی در اجرا داشته باشد.

محمدرضا رضایی در ادامه این نشست خبری عنوان کرد: ۲۴ آبان ماه تا اول آذر ماه به نام هفته کتاب و کتاب خوانی نامگذاری شده است.

وی با بیان اینکه دستگاه های مختلفی در امر توسعه کتابخوانی مشارکت دارند که یکی از آن دستگاه ها نهاد کتابخانه های عمومی کشور است، افزود: یکی از عوامل و مسائلی که دانایی و ارزش هر قوم و منطقه را مشخص می کند میزان استفاده از کتاب و سرانه مطالعه است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه افرادی که در طول تاریخ صاحب نام و نشان شدند افرادی بودند که در کتاب خوانی خبره بوده اند، گفت: شاخص های متفاوتی برای کتابخانه های سطح کشور وجود دارد که بر اساس آن کتابخانه های هر استان ارزیابی می شوند.

وی با بیان اینکه تعداد کتاب، اعضا و منابعی که در کتابخانه ها وجود دارد از شاخص های عمومی کتابخانه ها است، عنوان کرد: در حال حاضر تعداد ۷۱ کتابخانه فعال در سطح استان وجود دارد که نسبت به سال ۹۳ ۱۴.۵ درصد رشد داشته است.

عضویت ۵۵ هزار نفر در کتابخانه های خراسان جنوبی

رضایی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۵۵ هزار و ۶۱۱ نفر عضو کتابخانه های استان هستند، بیان کرد: بیش از ۸۷۰ هزار نسخه کتاب نیز در کتابخانه های استان موجود است که نسبت به سال ۹۳ ۳۱ درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۱ باب کتابخانه مشارکتی و ۶۰ باب کتابخانه نهادی در سطح استان فعالیت می کنند، اظهار داشت: در مجموع ۱۱۸ کتابدار در کتایخانه های استان فعالیت می کنند که از این تعداد ۳۹ درصد کتابدار مرد و ۶۱ درصد کتابدار زن هستند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در طول سال های گذشته کل مبلغ دریافتی از نهاد کتابخانه های عمومی کشور برای توسعه و تجهیز ۷۵۵ میلیون ریال بوده است، افزود: طی چهار سال گذشته یک میلیارد و ۷۱۴ میلیون تومان اعتبار از نهاد کتابخانه های عمومی دریافت شده که حدود دو هزار درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۱ کتابخانه روستایی در سطح استان فعالیت می کنند که نسبت به سال ۹۳ حدود ۷۵ درصد رشد داشته است، گفت: ۱۳۵ نفر پرسنل در سطح کتابخانه های استان فعالیت می کنند که نسبت به سال ۹۳ حدود ۴۲ درصد رشد داشته است.

افتتاح ۱۰ باب کتابخانه

رضایی با اشاره به اینکه تعداد سه باب کتابخانه اولوالالباب بیرجند، دستگرد، پهنایی در هفته کتابخوانی به بهره برداری خواهد رسید، عنوان کرد: بهسازی چهار باب کتابخانه عمومی نیز با اعتبار هفت میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال در دست اقدام هستند.

وی ادامه داد: تا پایان سال جاری نیز تعداد هفت کتابخانه با اعتبار هفت میلیارد و ۶۸۰ میلیون ریال به بهره برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تمام کتابخانه های ملکی مجهز به سیستم گرمایشی و سرمایشی هستند، عنوان کرد: بهسازی کتابخانه سعیدی شهرستان بیرجند نیز تا دهه فجر امسال تکمیل و به بهره برداری خواهد رسید.

رضایی با اشاره به نیم درصد سهم شهرداری ها به کتابخانه های عمومی استان، اظهار کرد: از سال ۹۳ تا سال گذشته سه میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان شهرداری ها باید واریز می کردند که دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان واریز شده است.

وی ادامه داد: در بیست و چهارم آبان ماه سال جاری اعضا با مراجعه به کتابخانه های عمومی سراسر استان می توانند به صورت رایگان عضو کتابخانه شوند و از خدمات کتابخانه استفاده نمایند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر تاریخ انتشار 21 آبان 97، کدمطلب: 4455240 ، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
نجفی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
0
0
پروژه ای که 11 سال قدمت داره و همچنان اندر خم یک کوچه است و هیچ آینده مشخصی از این پروژه معلوم نیست خواهش می کنم این مسئله پیگیری جدی بشه و مسئولین توجه ویژه ای به این پروژه داشته باشند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین