پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۴۹۲۷
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۴
رئیس هیئت‌مدیره شرکت مهندسی مشاور طوس آب به مسئله انتقال آب از دریای عمان اشاره کرد و گفت: با اجرای این طرح تمام نیازمندهای مردم این شهرها، معادن و صنایع به آب تأمین‌شده و این طرح تنها راه نجات منطقه شرق کشور است.

شعارسال: رئیس هیئت‌مدیره شرکت مهندسی مشاور طوس آب به مسئله انتقال آب از دریای عمان اشاره کرد و گفت: با اجرای این طرح تمام نیازمندهای مردم این شهرها، معادن و صنایع به آب تأمین‌شده و این طرح تنها راه نجات منطقه شرق کشور است.

سعید نی‌ریزی امروز در حاشیه برگزاری همایش سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال در خراسان‌جنوبی اظهار داشت: بحث بحران آب را همه شنیده‌ایم و صحبت‌های فراوانی در مورد آن شده است.

وی به بحران آب در شرق کشور اشاره کرد و افزود: بحران آب در مناطقی از جمله در خراسان‌جنوبی، بخشی از جنوب خراسان رضوی و بخشی از استان سیستان و بلوچستان یکی از مشکلات اصلی بر سر راه توسعه است.

رئیس هیئت‌مدیره شرکت مهندسی مشاور طوس آب یادآور شد: بحران آب در دو سرفصل زیست‌محیطی شامل فرونشست زمین، شور شدن آب‌ها و فرونشست آب‌های سطحی و زیرزمینی و همچنین در بحث مهاجرت و تخلیه مناطق مسکونی و روستاها به ویژه در نوار مرزی این استان‌ها دخیل بوده است.

نی‌ریزی با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که باوجود بحران آب در مناطق شرق کشور حادث‌شده این بوده که هیچ صنعت بزرگی ایجاد نشده است، افزود: چه بسا صنایع بزرگی که به ما مراجعه داشتند که به علت وجود عدم آب نتوانستند در این استان‌ها شکل بگیرند.

وی با اشاره به اینکه در ارتباط با آب خراسان‌جنوبی باید دو راهبرد مهم را دنبال کنیم، اضافه کرد: یکی از این راهبردها شامل مدیریت آب موجود از جمله مدیریت تقاضا، مصرف و صنعت است.

رئیس هیئت‌مدیره شرکت مهندسی مشاور طوس آب ادامه داد: در توسعه استان به موضوع آب به عنوان یکی از عوامل مهم زیرساختی باید توجه شود و باید آب موجود را به سمت صنایع سودآور مدیریت کنیم که این موضوع یکی دیگر از راهبردها در این بحث محسوب می‌شود.

نی‌ریزی به مسئله انتقال آب از دریای عمان و ایجاد رودخانه‌ای از چابهار به سمت زاهدان و بیرجند اشاره کرد و گفت: با اجرای این طرح تمام نیازمندهای مردم این شهرها، معادن و صنایع به آب تأمین‌شده و این طرح تنها راه نجات منطقه شرق کشور است.

وی تصریح کرد: زمانی که به گذشته بیرجند نگاه کنیم می‌بینیم که در گذشته نیز مردم این خطه با مشکل کیفیت پایین آب روبرو بوده‌اند که این مشکل با همراهی و همکاری مردم رفع شد و توانست بعد از تهران دومین شهری باشد که از مزیت آب لوله‌کشی بهره‌مند شود.

رئیس هیئت‌مدیره شرکت مهندسی مشاور طوس آب ادامه داد: الان هم در منطقه شرق کشور وضعیتی مانند 100 سال گذشته در بیرجند داریم و اگر همان مردم همت کنند می‌توان کار بزرگی انجام داد.

نی‌ریزی به طرح انتقال آب شرب به نوار شرقی اشاره کرد و یادآور شد: هدف اصلی این طرح تأمین آب شرب و صنایع نوار شرقی به میزان 750 میلیون مترمکعب آب است.

وی با بیان اینکه میزان کسری مخزن در مطالعات صورت گرفته در راستای این طرح در شهرهای هدف 1.7 میلیون مترمکعب در سال‌های 93 و 94 بوده است، اضافه کرد: اگر به این روند رو به رشد توجه نشود با بحران روزافزون آب در این مناطق روبرو می‌شویم.

رئیس هیئت‌مدیره شرکت مهندسی مشاور طوس آب گفت: برای بخش شرب و صنعت آب مورد نیاز استان‌های هدف این طرح 850 میلیون مترمکعب بوده که باید از دریای عمان و یا خارج از کشور تأمین شود.

نی‌ریزی با اشاره به اینکه دولت به تنهایی نمی‌تواند بار مالی این پروژه عظیم را به دوش بکشد بنابراین باید با مشارکت سرمایه‌گذاران باشد، یادآور شد: مشکل کمبود آب در کشور و با شدت بیشتری در استان‌های شرقی وجود دارد و از جمله راهکارهای آن مدیریت مصرف، تأمین آب از خارج از استان و بحث انتقال آب خارج از کشور است.

وی ادامه داد: طرح انتقال آب از دریای عمان به استان‌های نوار شرقی به سه فاز تبدیل شده است.

رئیس هیئت‌مدیره شرکت مهندسی مشاور طوس آب خاطرنشان کرد: در این طرح تأمین 70 میلیون مترمکعب آب به طور سالیانه برای خراسان‌جنوبی در نظر گرفته شده است.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس خراسان جنوبی، تاریخ انتشار 14 آذر 96، کدخبر: 13960914001658، www.khorasan-jonubi.farsnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین