پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۹۱۹۹
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۷
عواملی همچون بحران های هویتی و فرهنگی، تعارض میان سنت و مدرنیته، شکاف های اجتماعی، شکاف های نسلی، اسیب های اجتماعی و تعارض های درونی در فرهنگ ایرانی، همچو از خود بیگانگی فرهنگی، ضعف حافظه تاریخی، فقدان یا ضعف نهادهای مدنی، فقدان یا ضعف سرمایه اجتماعی، فقدان یا ضعف مطالعه و استفاده از رسانه های ارتباط جمعی، به عنوان عواملی که دارای زمینه های فرهنگی هستند و در ضعف توسعه فرهنگی موثرند، نقش مهمی در ضعف توسعه اجتماعی در جامعه ایران ایفا می کنند.

شعار سال: به طور کلی، عواملی همچون بحران های هویتی و فرهنگی، تعارض میان سنت و مدرنیته، شکاف های اجتماعی، شکاف های نسلی، آسیب های اجتماعی و تعارض های درونی در فرهنگ ایرانی، همچو از خود بیگانگی فرهنگی، ضعف حافظه تاریخی، فقدان یا ضعف نهادهای مدنی، فقدان یا ضعف سرمایه اجتماعی، فقدان یا ضعف مطالعه و استفاده از رسانه های ارتباط جمعی، به عنوان عواملی که دارای زمینه های فرهنگی هستند و در ضعف توسعه فرهنگی موثرند، نقش مهمی در ضعف توسعه اجتماعی در جامعه ایران ایفا می کنند.

در قرن کنونی برای هر صاحب اندیشه و بینش و کنشگر عرصه اجتماعی-سیاسی بدیهی و مبرهن است که بدون داشتن برنامه و اهتمام و تمادی و انگیزه و هدف برای مقوله توسعه فرهنگی، توسعه پایدار امکانپذیر نیست. لذا هرگونه رشد و توسعه اقتصادی-سیاسی و مادی و فیزیکی بدون پرداختن به مقوله توسعه فرهنگی، ‌نظم اجتماعی و اداب مدنی در نهایت با عقب گرد مواجه شده و به بن بست خواهد انجامید.

با التفات به اینکه نقش خطیر و بنیادین و زیربنایی فرهنگ در امر توسعه شخصیت اجتماعی و فردی انسان‌ها محوریت دارد. بدین سبب متذکر می شوم که از موانع بازدارنده مهم در نیل به توسعه پایدار، معضلات و چالش های فرهنگی، فرهنگ رفتاری و نظم اجتماعی در کشور است.

بر این امر مهم تاکید می ورزم که مسائل و چالش های فرهنگی و فرهنگ رفتاری ما چه از نظر تکثر و ‌تباین و چه به لحاظ تنوع و لایه به لایه بودن، وضعیت منحصر به فردی در سپهر ژئوپولیتیک انسانی و فرهنگی کشور و به تبع ان در مسائل اقتصادی و حتی سیاسی را بوجود آورده است.

بعضا به اشتباه چنین تبیین می کنند که حاکمیت طلایه دار اصلی رشد و توسعه کشور و تنها متولی تحاویل و تمحیص بهینه امور است؛ البته نقش خطیر و بنیادین حاکمیت در سیاست گذاری اجتماعی، سیستم مدیریت و‌ به ویژه مکانیسم حکمرانی را نمی توان نادیده گرفت لیک با این همه اگر به معضلات و چالش های فرهنگی و شخصیت اجتماعی خود و نیز نسبت به اصلاح رفتارهای فردی و اجتماعی بی تفاوت باشیم هرگونه مراد و مقصودی ناکارامد و‌ نابارور بوده و در نهایت نافذ و ثاقب نخواهد بود.

مهم ترین شاخص های خروجی توسعه فرهنگی در تحقق توسعه اجتماعی چیست؟

بهبود کیفیت زندگی، تحقق برابری و عدالت، نیل به یکپارچگی اجتماعی، تحقق حکمرانی خوب، مشارکت اجتماعی، تقویت قابلیت و ظرفیت نظام اجتماعی، پذیرش تکثر اجتماعی یا حفظ انسجام ملی، ارتقای توانمندی انسانی، تحقق جامعه مدنی، دموکراسی اجتماعی، رفاه اجتماعی و سرمایه اجتماعی می توان اشاره کرد.

نکته اینکه، گرچه معضل و مشکل فرهنگ و بویژه فرهنگ رفتاری همچنانکه فراگیر و دربردارنده اسافل و طبقات گوناگون اجتماعی است، لیک مقتضی و شایسته است که نخبگان و فرهیختگان و عوامل نظام مدیریتی را در مرحله بدایت شامل شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت من شاپ، تاریخ انتشار 22 آبان 97، کد مطلب: -،www.manoshop.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین