پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۱۲۵۴
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۴
عکس ها به طور ویژه ای مستعد سوء استفاده هستند. امضا یا واترمارک (watermark) علاوه بر اینکه تا حدودی از سرقت اثر هنری شما جلوگیری می کند، مزایای دیگری نیز دارد.

شعار سال: وقتی که عکس هایتان را به صورت آنلاین (در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام، وبلاگ و) منتشر کردید، دیگر روی اینکه به کجا ها سفر خواهند کرد کنترلی نخواهید داشت.این حقیقتی است که هر شخصی که اطلاعاتی را به اشتراک می گذارد و آنلاین کار می کند، باید در نظر داشته باشد. عکس ها به طور ویژه ای مستعد سوء استفاده هستند. امضا یا واترمارک (watermark) علاوه بر اینکه تا حدودی از سرقت اثر هنری شما جلوگیری می کند، مزایای دیگری نیز دارد.

واترمارک در عکاسی

در عکاسی، واترمارک (watermark) یک لوگو یا نوشته قابل شناسایی روی یک عکس است که همچون امضا صاحب اثر یا عکاس را معرفی می کند.

تنها داشتن واترمارک روی عکستان به این معنی نیست که از اشتراک یا چاپ و قاب گرفتن غیر مجاز (بدون اجازه) محفوظ خواهد ماند، اما می تواند بیننده را از صاحب اثر مطلع سازد. البته متاسفانه در ایران هنوز بحث کپی رایت به طور جد رعایت نمی گردد و حتی گاهی شما شاهد این خواهید بود که واترمارک درشت تری روی واترمارک خودتان درج شده (با یک پس زمینه رنگی) و یا از قسمت واترمارک بُرش خورده است! یا با ابزار Clone stamp فتوشاپ با دقت تمام ناپدید گشته است! اما این باعث نمی شود مزایای واترمارک کردن عکس هایتان را به کل نادیده بگیرید

مزایای واترمارک کردن عکس ها

درج امضا یا واترمارک روی عکس ها علاوه بر حفظ اعتبار، که در بالا صحبت کردیم، مزیت های بسیار مهمی چون برندسازی و بازاریابی دارد. بنابراین باید سعی کرد که واترمارک شما منحصر به فرد بوده و تا حدامکان آگاهی بخش باشد. منحصر به فرد یعنی بیننده را از صاحب اثر آگاه سازد (یک لوگو آماده دانلود شده از اینترنت بی فایده خواهد بود) و آگاهی بخش بدین معنا که شامل اطلاعاتی چون نام و نام خانوادگی، ایمیل، آدرس وب سایت، پروفایل عکاس در یکی از شبکه های اجتماعی و باشد.

ساده بهترین است

اگر یک واترمارک خیلی بزرگ، شلوغ استفاده کنید و یا عملا روی صورت شخصی درجش کنید، واقعا فکر می کنید مشتری این عکس را با دوستانش به اشتراک خواهد گذاشت؟ همچنین نتیجه استفاده نادرست از واترمارک، زشت شدن عکس شماست.

مثال زیر عکس مشهور دختر افغان استیو مک کری (Steve McCurry) را با یک واترمارک ساختگی نادرست نشان می دهد:

روش های صحیح درج امضا یا واترمارک روی عکس ها

سه راه مختلف برای استفاده از واترمارک

1.لوگو نوشته دار

روش های صحیح درج امضا یا واترمارک روی عکس ها

اگر از این سبک واترمارک استفاده می کنید، به اندازه مناسب آن توجه داشته باشید. همچنین به محل قرارگیری آن فکر کنید. اگر به خاطر اینکه نگرانید کسی ممکن است عکستان را بدزدد می خواهید یک واترمارک بزرگ روی کل عکس قرار دهید، در ذهن داشته باشید که امروزه با وجود شبکه های اجتماعی و اشتراک عکس تنها راه برای اینکه کاملا از عکسی محافظت کنید این است که اصلا به صورت آنلاین منتشرش نکنید! چراکه شخصی با کمی مهارت فتوشاپ می تواند بزرگ ترین واترمارک ممکن را هم پاک (Clone) کند.

2.فقط نوشته

روش های صحیح درج امضا یا واترمارک روی عکس ها

نوشته خالی، یکی دیگر از راه های محبوب امضا زدن عکس و درج واترمارک است. شما می توانید با اضافه کردن آدرس سایت، ایمیل، یا پروفایل آنلاین خود (مثلا آدرس صفحه اینستاگرامتان)، به مردم کمک کنید شما را راحت پیدا کنند.

3.درج اطلاعات نوشتاری مفید زیر عکس

روش های صحیح درج امضا یا واترمارک روی عکس ها

این روش نیز یک راه عالی برای درج واترمارک است به ویژه اگر نتوانید یا مایل نباشید واترمارک روی عکس درج گردد. شاید با خود بگویید این روش با یک کراپ (بُرش) ساده قابل حذف است، اما همانطور که در بالا گفتیم هر واترمارکی با کمی فتوشاپ کاری قابل حذف است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار 1 آذر 97، کد مطلب: 5625662، www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین