پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۳۶۸۶
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۵
مدیر گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: با تغییر راه ابتلا به بیماری ایدز و تغییر شیوه آن به روابط جنسی، تعداد زنان مبتلا به این بیماری در استان افزوده شده است

شعارسال:مدیر گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: با تغییر راه ابتلا به بیماری ایدز و تغییر شیوه آن به روابط جنسی، تعداد زنان مبتلا به این بیماری در استان افزوده شده است.

 موج اول بیماری ایدز در کشور بر اثر تزریق خون های آلوده به ویروس اچ.آی.وی رخ داد، استفاده از سرنگ مشترک بین معتادان تزریقی موج دوم ایدز را در کشور بوجود آورد و اکنون در موج سوم ایدز یعنی انتقال از طریق تماس جنسی به سر می بریم.
محمد رضا پارسایی روز سه شنبه افزود: در حال حاضر 394 بیمار مبتلا به ایدز در استان مازندران شناسایی شده است که 40 درصد این تعداد را زنان تشکیل می دهند.
وی ادامه داد: تغییر شیوه ابتلا و جهش از سمت تزریق به سمت انتقال از طریق روابط جنسی باعث شده تا ابتلای بیشتر زنان به این بیماری ایجاد شود.
مدیر گروه بیماری های واگیر مازندران اضافه کرد: این درحالیست پیش از این سهم زنان مبتلا به ایدز در مازندران 20 درصد از تعداد کل مبتلایان بود.
وی گفت: روابط جنسی نامتعارف و خارج از عرف و همچنین بی اطلاع بودن از ابتلای همسران به ایدز از جمله دلایلی است که موجب ابتلای زنان به این بیماری می شود.
پارسایی ادامه داد: امسال از 26 مورد جدید مبتلایان به ایدز در مازندران 20 مورد از طریق روابط جنسی به این بیماری مبتلا شدند.
به گفته پارسایی با اجباری شدن آزمایش های 'اچ ای وی' در مادران باردار زمینه ای فراهم آمد تا موارد جدید از ابتلا به این بیماری از این طریق شناسایی شوند که حتی خود این افراد از بیماریشان مطلع نبودند.
وی گفت: انجام این کار باعث شده تا سالانه یک تا 2 مورد مادر باردار به ایدز در مازندران شناسایی شود و با انجام کارهای درمانی لازم و بموقع از ابتلای نوزادشان به این بیماری جلوگیری شود.
دکتر پارسایی تاکید کرد: زنانه شدن بیماری ایدز به نوعی بصدا در آمدن زنگ خطری است چرا که احتمال بیشتر شدن تعداد نوزادان و کودکان مبتلا به این بیماری را افزایش می دهد.
وی به افراد توصیه کرد که در صورت داشتن حتی یک رابطه جنسی کوچک نیز، آزمایش های تشخیص اچ . آی . وی را جدی بگیرند و این آزمایش را انجام بدهند.
مدیر گروه بیماری های واگیر مازندران ترس از ' انگ اجتماعی' را اصلی ترین عامل در خودداری افراد برای انجام آزمایش تشخیص ایدز عنوان کرد و ادامه داد: افراد پرخطر می توانند با مراجعه به 22 شبکه بهداشت و درمان شهرستان های مازندران و نیز مراکز مشاوره بیماری های رفتاری آزمایش تشخیص ایدز را انجام دهند در حالیکه تمامی اطلاعات این آزمایش ها محرمانه است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا،تاریخ انتشار13آذر97 ، کدخبر: 83122545، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین