پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۳۱۶۶
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۶
ایدز، بیماری خاموش، اما خطرناک؛ ویروسی که بر اثر رفتار‌های پرخطر منتقل می‌شود و با حمله به سیستم ایمنی بدن، فرد را از پا در می‌آورد.داودیان بیان داشت: بیماری ایدز از طرق مختلفی همچون رابطه جنسی، تماس خونی و مادر به فرزند قابل انتقال است، اما آنچه که به عنوان راه انتقال بین مردم مرسوم است، رابطه جنسی است و به همین دلیل انتقال ویروس ایدز از طریق رابطه جنسی به یک تابو برای مردم تبدیل شده است.

شعار سال: پریوش داودیان، متخصص بیماری‌های عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو در خصوص بیماری ایدز گفت: ایدز یک بیماری ویروسی واگیر است که صرفا از انسان به انسان قابل انتقال است و راه‌های تشخیص انتقال آن، مشخص است؛ البته انواع حیوانی این ویروس نیز وجود دارد که معمولا توقع نداریم از حیوان به انسان منتقل شود.

داودیان بیان داشت: بیماری ایدز از طرق مختلفی همچون رابطه جنسی، تماس خونی و مادر به فرزند قابل انتقال است، اما آنچه که به عنوان راه انتقال بین مردم مرسوم است، رابطه جنسی است و به همین دلیل انتقال ویروس ایدز از طریق رابطه جنسی به یک تابو برای مردم تبدیل شده است.

وی اضافه کرد: بزرگترین معضلی که بیماران ایدزی با آن مواجه هستند این است که تصور می‌کنند، چون به ایدز مبتلا شده اند، سایرین فکر می‌کنند که این فرد رابطه جنسی نامشروع داشته و شاید به همین دلیل است که علاقه‌ای به مراجعه به مراکز درمانی و یا بیان اینکه دچار بیماری ایدز شده اند، ندارند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان افزود: عدم آگاهی مردم نسبت به بیماری ایدز یکی دیگر از معضلاتی است که با آن مواجه ایم و وقتی فردی می‌داند که رفتاری پرخطر انجام داده، به دلیل عدم آگاهی از ابتلا به این بیماری اطلاع ندارد و به همین دلیل اقدام به تست تشخیص این ویروس نمی‌کند چرا که تصورش این است که فقط یکسری افراد هنجارشکن دچار این بیماری می‌شوند و به همین دلیل از مراجعه به مراکز درمانی سرباز می‌زنند.

وی ادامه می‌دهد: بر همین مبنا، در حال حاضر با جمع زیادی از بیماران در جامعه مواجه ایم که بیماری آن‌ها تشخیص داده نشده و این معضلی جدی است و بنا بر حدس پزشکان حدود ٦٠ درصد از بیماران مبتلا به ویروس ایدز تشخیص داده نشدند در حالی که باید این تشخیص هرچه سریعتر انجام شود چرا که پس از تشخیص می‌توان اقدام به کنترل این بیماری کرد و درمان را شروع نمود.

این متخصص بیماری‌های عفونی اظهار داشت: تشخیص بیماری مهم‌ترین گام در جهت کنترل و درمان آن است و وقتی تشخیص انجام شود، می‌توان مانع انتقال آن به سایر افراد جامعه شد و این مسئله از اهمیت بسیاری برخوردار است. وقتی بیماری تحت مراقبت و درمان قرار می‌گیرد، دیگر بیماری را به سایر افراد منتقل نمی‌کند و این نکته از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: ترس از تشخیص بزرگترین چالش بیماران است و این ترس به دلیل عدم آگاهی از ویروس ایدز برای بیمار پیش می‌آید این در حالی است که اگر فرد تشخیص دهد که دچار بیماری ایدز شده و تحت درمان قرار گیرد و مراجعه مداوم داشته باشد می‌تواند این ویروس را کنترل کند.

داودیان اظهار داشت: خوشبختانه تمامی هزینه‌های درمان و پروسه‌های آزمایشگاهی بیماری ایدز رایگان است و افرادی که تحت درمان قرار می‌گیرند از این امکان بهره مند می‌شوند که دوره‌های چکاپ و مراقبتی و درمان و دارویی را به صورت رایگان انجام دهند بنابراین، این فرصت خوبی برای بیماران مبتلا به ایدز است تا از آن استفاده کنند.

وی ادامه داد: افراد مبتلا به بیماری ایدز ممکن است به دلیل آسیب‌هایی که از این بابت به آنان وارد می‌شود، توانایی کار کردن نداشته باشند و از نظر مالی نتوانند هزینه‌های درمان را تقبل کنند و بر همین مبنا رایگان بودن هزینه‌های درمان و مراقبتی می‌تواند کمک زیادی به این افراد کند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان یادآور شد: در اکثریت موارد حدودا ١٠ سال پس از ابتلا، علائم ویروس ایدز در بدن بیمار نمایان می‌شود؛ البته ممکن است پس از ١٥ تا ٢٠ سال این علائم در برخی بیماران نشان داده شود. همین مسئله به خودی خود معضلی جدی است؛ چرا که ممکن است فردی دچار بیماری شده باشد و متوجه این موضوع نباشد و به دلیل حضورش در جامعه از یکی از طرق مذکور، بیماری را به سایرین منتقل کند.

وی یادآور شد: بهتر است، هر فردی به محض اینکه شک کرد که دچار این بیماری شده برای تشخیص اقدام به انجام تست کند. داشتن همسر معتاد، تماس خونی از طریق وسایل ضدعفونی نشده دندانپزشکی و آرایشگاهی هر کدام از این موارد می‌تواند سبب بروز بیماری در بدن فرد شود و الزاما ابتلا ویروس ایدز به دلیل رابطه جنسی نامشروع و پرخطر اتفاق نمی‌افتد.

اين متخصص بيماري هاي عفوني تاكيد كرد: داروهايي كه مورد مصرف بيماران مبتلا به ايدز قرار مي گيرد در صورت مصرف مداوم و مناسب سبب كنترل ويروس مي شود و اگر اين داروها به اين صورت مورد مصرف قرار نگيرند طبيعتا ويروس كنترل نمي شود. با انجام راه هاي درماني و مراقبتي، ويروس ايدز در بدن بيمار ريشه كن نمي شود و فقط كنترل صورت مي گيرد به همين دليل درمان مادام العمر و قطعي است اما ريشه كني ندارد و فرد بايد تا پايان عمرش داروهاي تجويز شده را مصرف كند.

وي تصريح كرد: بيماران مبتلا به ايدز بايد تقريبا هر سه ماه يكبار، آزمايش هاي دوره اي هزينه بر انجام دهند و داروهاي اين بيماران گران قيمت هستند ولي خوشبختانه به دليل حمايت هاي درماني كه از اين افراد صورت مي گيرد، تمامي اين هزينه ها رايگان هستند و از اين بابت فشاري به بيمار وارد نمي شود.

داوديان با بيان اينكه طبق آخرين آمار ارائه شده از سوي وزارت بهداشت حدودا ٣٠ هزار بيمار ايدزي در كشور داريم، توصيه كرد: هر فردي كه گمان مي كند، شايد زماني در طول زندگي اش در معرض خطر بوده بايد آزمايش ابتلا به ايدز را انجام دهد و شعار امسال نيز بر همين مبنا است و مضمون آن "من هم آزمايش مي دهم” است و بهتر است هر فردي حتي اگر هيچگاه در معرض خطر ابتلا نبوده، حداقل يكبار در طول حياتش اين آزمايش را انجام دهد.

وي با اشاره به مادران باردار گفت: يكي از راه هاي انتقال كه فوق العاده از شانس ابتلاي بسياري برخوردار است از طريق مادر به فرزند است و ٣٠ درصد احتمال ابتلا از اين طريق وجود دارد ولي اگر بيماري مادر مورد شناسايي و تحت درمان قرار گيرد اين شانس به يك درصد خواهد رسيد و به همين دليل به زنان باردار توصيه مي كنيم اين تست را حتما انجام دهند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو تاریخ انتشار 10آذر 97، کدخبر: 727636، www.snn.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین