پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۳۳۴۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۹
مینو محرز به مناسبت روز جهانی ایدز اظهار کرد: متأسفانه روند ابتلا به ایدز هنوز هم در کشور نگران‌کننده است زیرا میزان ابتلا از طریق رفتار جنسی پرخطر افزایش یافته و بسیاری از جوانان نسبت به این موضوع ناآگاه هستند. علی‌رغم همه تلاش‌های صورت‌گرفته از سوی وزارت بهداشت روند ابتلا به ایدز در بین کشورهای خاورمیانه و آفریقای شمالی کنترل نشده و آمار مبتلایان در کشور ما نیز رو به افزایش است.

شعارسال: رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران گفت: ایدز تنها یک بیماری عفونی است که قابل کنترل و درمان است و مرگبار هم نیست.

مینو محرز  به مناسبت روز جهانی ایدز اظهار کرد: متأسفانه روند ابتلا به ایدز هنوز هم در کشور نگران‌کننده است زیرا میزان ابتلا از طریق رفتار جنسی پرخطر افزایش یافته و بسیاری از جوانان نسبت به این موضوع ناآگاه هستند. علی‌رغم همه تلاش‌های صورت‌گرفته از سوی وزارت بهداشت روند ابتلا به ایدز در بین کشورهای خاورمیانه و آفریقای شمالی کنترل نشده و آمار مبتلایان در کشور ما نیز رو به افزایش است.

رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران با انتقاد از اینکه آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی در زمینه پیشگیری از ابتلا به ایدز در کشور صورت نمی‌گیرد، افزود: در حالی که جوانان باید برای تست ایدز به مراکز مشاوره مراجعه کنند اما هنوز راجع به رفتارهای پرخطر و HIV دانش و آگاهی ندارند و از سوی رسانه‌ها و آموزش‌وپرورش نیز آموزش‌های لازم به آنان ارائه نمی‌شود که در این صورت طبیعی است که راجع به بیماری و راه‌های انتقال آن اطلاعی نداشته باشند.

وی ادامه داد: حتی در گفتگوهای میدانی با برخی جوانان مشخص شده که بسیاری از جوانان ابتلا به ایدز را یک بیماری کشنده می‌دانند که امیدی به زندگی نیست و ایدز را پایان زندگی در نظر می‌گیرند در حالی که ایدز هم نوعی بیماری قابل کنترل و درمان است و مرگبار نیست.

محرز یادآور شد: ایدز تنها یک بیماری عفونی است که با سرایت مزمن و با داروهای موجود مانند هر بیماری دیگری قابل کنترل است، همچنین دنیا روی درمان کامل ایدز تحقیق و پژوهش می‌کند و به شیوه‌های نوین درمانی نیز رسیده‌اند اما در کشور ما برخی به‌اشتباه این بیماری را کشنده و غیرقابل درمان می‌شناسند و به همین دلیل هم برای تشخیص و درمان مراجعه نمی‌کنند در حالی که با مراجعه و تشخیص به‌موقع بیماری، هم خود را از گسترش بیماری و سرایت به سایر اطرافیان در امان می‌دارند.

این مقام مسئول در مرکز تحقیقات ایدز به عموم مردم به ویژه جوانان توصیه کرد: در صورت داشتن رفتارهای پرخطر جنسی و شک به بروز بیماری بلافاصله به مراکز درمانی مراجعه کنند و نسبت به تشخیص و درمان بیماری اقدام کنند.

وی یادآور شد: هم اکنون ۲۴ هزار بیمار زنده مبتلا به HIV در کشور داریم که ۴۱ درصد آنها تحت درمان هستند و یکی از مشکلات ما برای اینکه تعداد کمی تحت درمان هستند این است که مبتلایان کمی مراجعه کرده و بیماری آنها را شناسایی کرده‌ایم و از سایر مبتلایان به ایدز اطلاعاتی در دست نیست.

محرز اظهار کرد: هم‌اکنون تخمین زده می‌شود که اگر ۶۰ هزار مبتلا به HIV مثبت در کشور داشته باشیم فقط ۳۰ هزار نفر از آن‌ها را شناسایی کرده‌ایم زیرا سایر مبتلایان از مراجعه به مرکز درمانی و تست ایدز خودداری کرده و از ترس اینکه به آنها انگ و برچسب اجتماعی زده شود و اسم‌شان در لیست سیاه قرار گیرد و از کار بیکار شوند از پیگیری روند درمان خود سر باز می‌زنند در حالی که واقعاً چنین نیست و ثبت بیماری در مراکز درمانی به صورت کاملاً رازدارانه و محرمانه انجام می‌شود و حتی هیچ کس نباید در این زمینه سؤال کند.

وی ادامه داد: مردم باید بدانند که وقتی این بیماری غیر از تماس جنسی و خونی از راه‌های دیگر قابل انتقال نیست بنابراین به این سادگی نیز به دیگران سرایت نمی‌کنند بنابراین افرادی که از معاشرت و نشستن در کنار یک مبتلا به ایدز می‌ترسند بدانند که هیچ خطری آنان را تهدید نمی‌کند.

محرز گفت: وقتی راه‌های انتقال ایدز تا این حد محدود است پس مردم باید بدانند که به‌سادگی قابل انتقال نیست اما متأسفانه مردم به جای تست و تشخیص بیماری می‌گویند آخر این بیماری که مرگ است پس چرا به کسی اعلام کنیم و به دنبال درمان برویم.

این پزشک متخصص بیماری‌های عفونی یادآور شد: رسانه‌ها و آموزش‌وپرورش باید وظیفه خود را در زمینه آگاهی بخشی به عموم مردم در مورد ایدز انجام دهند همان‌گونه که وزارت بهداشت از ابتدای امر به صورت علمی و کارشناسی در مورد آگاهی بخشی در زمینه این بیماری اقدام کرده است.

وی با انتقاد از عملکرد رسانه ملی در آگاهی‌بخشی عمومی در مورد بیماری ایدز گفت: در طول ۳۷ سال از گذشت شیوع اپیدمی ایدز در کشور تنها دو سریال در رسانه ملی در مورد ایدز تهیه و پخش شده است و دانش‌آموزان چنان ناآگاه در مدارس پرورش می‌یابند که توانایی نه گفتن و مهارت نه به آسیب‌های اجتماعی و قدرت نه گفتن به اعتیاد و بی‌بندوباری را یاد نگرفته‌اند.

محرز در مورد وضعیت باشگاه‌های یاران مثبت نیز تصریح کرد: اوایل راه‌اندازی این مراکز مورد حمایت بود اما پس از قطع حمایت‌ها برخی از این‌ باشگاه‌ها تحت نظر بهزیستی و برخی نیز تحت حمایت دانشگاه‌های علوم پزشکی بود که وقتی بودجه لازم تأمین نشد ناچار به تعطیلی برخی از باشگاه‌ها شدند البته هنوز همه این مراکز تعطیل نشده اما در آستانه تعطیلی قرار دارد در حالی که این باشگاه‌های یاران مثبت از یک سازمان مردم‌نهاد بهتر عمل می‌کرد و می‌توانستند به‌خوبی به مبتلایان آموزش بدهند.

وی در مورد جنسیت مبتلایان به ایدز در کشور گفت: هنوز هم ۶۵ درصد مبتلایان به ایدز را مردان و ۳۵ درصد را زنان تشکیل می‌دهند و متأسفانه در طی دو سه سال اخیر تعداد مبتلایان زن ۱۰ برابر شده است زیرا تماس جنسی به زنان نیز آسیب می‌رساند در حالی که در گذشته آمار مبتلایان ایدز ناشی از استفاده از سرنگ مشترک در بین معتادان بود اما امروزه رفتارهای جنسی پرخطر نگران‌کننده است.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: 10آذر 1397 ، کدخبر: 330402،www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
0
0
م.آ75
خداروشکر در این چند سال اخیر شاهد فعالیت های خوبی در زمینه تغییر نگرش مردم به این بیماری شاهد بودیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین