پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۴۸۴۰
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۶:۴۸
در حالیکه مردم و فعالان زیست‌محیطی قروه به انباشت و دپوی زباله در محیط زیست و کنار رودخانه فصلی این شهر معترض هستند، معاون خدمات شهری شهرداری قروه می‌گوید: چند سال پیش تجهیزات کارخانه بازیافت زباله از یک شرکت آلمانی خریداری شده اما تنها یک دستگاه همزن نیاز دارد که تامین آن نیازمند ۶۰ میلیون تومان اعتبار است.

شعارسال: قروه با جمعیت شهری ۹۴ هزار نفر روزانه بیش از ۷۵ تن انواع زباله خانگی، بیمارستانی و نخاله‌های ساختمانی در آن تولید می‌شود. به دلیل نبود کارخانه بازیافت و محل جمع‌آوری مناسب، شاهد دپوی کوهی از زباله در ۱۴ کیلومتری مرکز این شهرستان در مجاورت رودخانه فصلی، حوضچه‌های ذخیره سفره‌های زیرزمینی، اراضی کشاورزی، باغی و چندین روستا هستیم.

چنین شرایطی موجب آلودگی‌های زیست محیطی در این منطقه شده است و نیاز است که یک کارخانه بازیافت در آن احداث شود.

تعداد بازدید : 45

تخریب اراضی کشاورزی و باغی

یکی از کشاورزان قروه‌ای می‌گوید: در روستای مشیرآباد در ۱۴ کیلومتری شهرستان قروه زندگی می‌کنم. برای تامین مخارج زندگی و تولید محصولات کشاورزی ۱۲ هکتار زمین به ارزش تقریبی ۹۰ میلیون تومان خریداری کردم و سالانه محصولات مختلفی مانند گندم، جو، نخود و عدس در آن کشت می‌کنم.

کیوان فرهادی ادامه می‌دهد: اراضی کشاورزی این منطقه در محاصره حجم انبوهی از زباله‌های جمع‌آوری شده این شهرستان است. همچنین به دلیل عدم بازیافت به صورت پراکنده در محیط زیست و اراضی کشاورزی رها می‌شود.

نتیجه آن علاوه بر آلودگی منطقه، موجب از بین رفتن محصولات کشاورزی و باغی شده است، به نحوی که عمده محصولات غیرقابل مصرف و فروش است.

تعداد بازدید : 12

این کشاورز ادامه می‌دهد: این منطقه دارای جاذبه‌های دیدنی و گردشگری فراوانی مانند کوه‌های سر به فلک کشیده و دشت‌های حاصلخیز است. سالانه صدها نفر گردشگر از این مناطق بازدید می‌کند و به نوعی موجب رونق روستانشینی شده است‌ همچنین مهاجرت معکوس از شهر به روستا‌های اطراف مانند ویهج و آصف آباد را به همراه داشته است‌.

فرهادی در ادامه این مطلب تصریح می‌کند: در فصول بارندگی شاهد وجود شیرآبه ناشی از دپوی زباله‌های در این منطقه هستیم که با بوی نامطبوع همراه است. برای ساکنان چندین روستا آلودگی‌های پراکنده‌ای در سطح هوا به وجود آورده است و بسیاری از کودکان و سالخوردگان در نتیجه زندگی کردن در مجاورت این زباله‌ها به بیماری‌های تنفسی و پوستی مبتلا شده‌اند.

آلودگی‌های زیست محیطی

تعداد بازدید : 7

یکی از فعالان محیط زیست قروه می‌گوید: قروه بیش از ۹۴ هزار نفر جمعیت دارد و روزانه انبوهی از انواع زباله‌های شهری، بیمارستانی و ساختمانی در آن تولید می‌شود.

احمد انور ادامه می‌دهد: به طور میانگین هر خانواده در این شهرستان روزانه بیش از ۳۰ کیلو زباله تولید می‌کند. همچنین بیشتر این زباله‌ها به دلیل خاصیت شیمیایی که عمده آن ظروف یکبار مصرف و کیسه‌های پلاستیکی است که قابلیت تجدیدپذیر بودن در طبیعت را ندارند.

وی می‌افزاید: جمع‌آوری زباله‌های قروه در مکانی میان طبیعت قرار دارد که پس از هر بار بارندگی شاهد فرو رفت شیرآبه های تولیدشده در عمق زمین هستیم. نتیجه آن آلودگی سفره‌های آبی زیرزمینی است که از طریق چاه‌های آب کشاورزی به سطح خاک انتقال می‌یابد و محصولات کشاورزی تولید شده سمی و خطرناک است.

تعداد بازدید : 9

این فعال محیط زیست تصریح می‌کند: بیش از ۲۱ روستا در پایین‌دست محل دپوی زباله قروه قرار دارد، به دلیل اینکه شبکه توزیع آب روستایی در حاشیه این منطقه قرار دارد شاهد آلودگی سطحی این منابع آبی به انواع انگل‌ها هستیم‌ که در طولانی مدت مصرف این آب علاوه بر غیربهداشتی بودن موجب بروز انواع بیماری‌های گوارشی در انسان و دام می‌شود.

انور ادامه می‌دهد: این منطقه از قروه محل زندگی انواع پرندگان و گونه‌های حیوانی مانند غاز، خرگوش،کل، بز کوهی و...است که به دلیل آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از دپوی زباله شاهد مرگ و میر این گونه‌های حیوانی و پرندگان هستیم‌ این در حالی است که این جانداران یکی از چرخه‌های اصلی اکوسیستم منطقه برای کنترل حیات انواع جانداران به شمار می‌روند.

دعوت از سرمایه‌گذار برای بازیافت زباله

معاون خدمات شهری شهرداری قروه می‌گوید: روزانه بیش از ۷۵ تن زباله در این شهر تولید می‌شود که در برخی روزهای سال مانند اعیاد این رقم به بیش از ۸۰ تن می‌رسد.

خسرو عزتی ادامه می‌دهد: تنها کارخانه بازیافت زباله این شهرستان در فاصله چند کیلومتری آن و در حاشیه روستای شیخ جعفر قرار داشت که به دلیل حجم بالای زباله و بوی نامطبوع با اعتراض مردم این منطقه همراه بود و به ناچار حدود ۲ سال است برای رعایت حال این روستانشینان دپوی آن به منطقه جنیان در ۱۴ کیلومتری قروه انتقال یافته است.

وی می‌افزاید: به دلیل اینکه شرایط بازیافت و تولید بیوکمپوست در منطقه جنیان وجود ندارد، زباله‌های جمع‌آوری شده در حاشیه رودخانه فصلی و در یک محوطه در اطراف اراضی کشاورزی دپو می‌شود و اکنون بعد از گذشت ۲ سال شاهد کوه عظیمی از زباله در این منطقه هستیم.

عزتی تصریح می‌کند: چند سال پیش تجهیزات کارخانه بازیافت زباله از یک شرکت آلمانی خریداری شده است که تنها یک دستگاه همزن نیاز دارد که تامین آن نیازمند اعتبار ۶۰ میلیون تومانی است و در صورت وجود متقاضی و شرکت فعال این کارخانه برای تولید بیوکمپوست و بازیافت واگذار می‌شود.

آلودگی زیست‌محیطی قروه

رئیس محیط زیست قروه می‌گوید: یکی از آلودگی‌های زیست‌محیطی قروه دپوی زباله در نزدیکی محلی زندگی مردم است که با واکنش ساکنان شهر سریش آباد، چندین روستای همجوار و قروه همراه بوده است.

فرهاد سیف‌پناهی ادامه می‌دهد: هیچ مجوزی برای دپوی زباله در منطقه جنیان توسط این نهاد صادر نشده است که به صورت غیرقانونی توسط دستگاه متولی در حاشیه کارخانه آسفالت‌سازی و در حریم رودخانه فصلی دپو می‌شود.

وی می‌افزاید: جمع‌آوری زباله نیازمند استانداردهای خاص زیست‌محیطی است و بر همین اساس ضرورت دارد ۶۰ درصد زباله‌های این منطقه بازیافت و وارد چرخه مصرف و تولید شود و همچنین حوضچه‌ای برای تصفیه آن ایجاد شود تا محیط زیست را آلوده کنند.

سیف‌پناهی تصریح می‌کند: با تشکیل کارگروه ویژه و انجام مطالعات چند نقطه از منطقه قروه برای ایجاد کارخانه بازیافت در نظر گرفته شده است که اجرای آن نیازمند هماهنگی میان دستگاه‌های اجرای است.

تولید ثروت از زباله

در بیشتر شهرهای کشور از زباله به عنوان یک منبع درآمد در نتیجه بازیافت و تولید کودهای عالی بیوکمپوست برای مصارف کشاورزی و باغی استفاده می‌شود، در حالی که این رویه در استان کردستان و اکثر شهرهای آن وجود ندارد.

رهاسازی زباله عامل آلودگی طبیعت و بیماری‌هایی در انسان می‌شود

کارشناس ارشد محیط زیست می‌گوید: انواع زباله‌های خانگی متشکل از کیسه‌های پلاستیکی و ظروف یکبار مصرف است و رهاسازی آن‌ها در طبیعت به دلیل ساختاری که دارند ۵۰۰ سال زمان برای تجزیه نیاز دارد که موجب رهاسازی انواع مواد شیمیایی و سمی خطرناک می‌شود.

ستایش صابری نتیجه آلودگی آب‌های زیر زمینی موجب نابودی گونه‌های حیوانی و پرندگان می‌شود، همچنین بر اثر جذب آن از طریق خاک و ورود به بخش گیاهی و مصرف آن نوع آلرژی خطرناک در دام ایجاد می‌کند. نتیجه آن در اثر مصرف لبنیات توسط انسان بسیاری از بیماری‌ها مانند آسم، مشکلات پوستی،گوارشی و ده‌ها نمونه دیگر ایجاد می‌کند.

وی اضافه می‌کند، به طور میانگین در نتیجه عدم مدیریت و برنامه‌ریزی هر خانواده روزانه ۱۰ تا ۲۵ کیلوگرم انواع زباله تولید می‌کند، بسیاری از این زباله‌ها مواد خوراکی و غذایی مانند پوست میوه، نان خشک، پسماند غذا و...است.

وی معتقد است؛ به اندازه مصرف کردن بر اساس نیاز، عدم استفاده از کیسه‌های پلاستیکی و جایگزین کردن آن با سبدهایی مخصوص خرید می‌توان این میزان تولید زباله را تا حد چشمگیری کاهش داد. همچنین می‌توان بسیاری از زباله‌های خانگی‌تر مانند پوست میوه و نان خشک را برای مصرف دام و طیور به واحدهای مربوطه عرضه کرد که نمونه آن در بسیاری از خانه‌های روستای اجرا می‌شود.

صابری ادامه می‌دهد؛ هر زباله‌ای که تولید می‌شود دارای انواع فلزات مانند آهن، مس، آلومینیوم، پلاستیک،کاغذ و...است، با جداسازی و تفکیک آن می‌توان آن‌ را وارد چرخه بازیافت کرد و علاوه بر تولید محصولات مختلف، به نوعی منبع درآمد و اشتغالزای به همراه دارد که تحقق آن نیازمند اعطای تسهیلات کم‌بهره به متقاضیان و ایجاد شرایط فعالیت در ارائه مجوزهای لازم را می‌طلبد.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار: 19آذر 1397 ، کدخبر:13970919000254 www.farsnews.com ،

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین