پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۵۳۱۲
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۶
میز خدمت از راهکارهای اصلی برای کاهش بروکراسی اداری است، به همین دلیل باید نگریست که مردم تا چه میزان از آن رضایت دارند.

شعار سال: میز خدمت از مواردی در نظام قانون‌مندی سیاسی و دولتی ایران است که از سال‌های گذشته در دولت‌های مختلف مدنظر بوده تا میزان بروکراسی اداری را در سیستم دیوان‌سالاری کاهش دهد. بر همین اساسبا استناد به بند ۲ ماده ۱۸و در اجرای ماده ۱۷تصویب‌­نامه شورای‌عالی اداری با عنوان «حقوق شهروندی در نظام اداری» در ۲۸ اسفند ۹۵ این موضوع به صورت رسمی انجام و مراسمی نیز به همین دلیل برگزار شد.

اصل اساسی در این موضوع، ارائه خدمات به‌­موقع، سریع و آسان به ارباب رجوع و همچنین ارتقایرضایت­‌مندی آنان از عملکرد دستگاه‌های اجرایی است. برای استان‌ها نیز این موضوع در دستور کار قرار گرفت و به تمام استانداری‌ها این قانون ابلاغ شد که باید میز خدمت در تمام ادارات دولتی برقرار شود. از سوی دیگر در این دولت سامانه دیگری برای ارائه خدمات به ارباب رجوع با نام «سامد» راه‌اندازی شد و برای تماس با آن نیز می‌توان با شماره دستگاه مربوطهتماس گرفته و ثبت تخلفات یا موارد اداری را انجام داد که بیشتر برای نظارت برنامه‌ریزی شده و برای انجام کارهای اداری مردم اعتماد چندانی به آن ندارند.

اهداف اصلی میز خدمت در کشور برای رسیدن به دولتالکترونیک و رساندن حداقلی زمان رسیدگی به موضوعات اداری است. بارگذاری درخواست‌های ارباب رجوع در قالب فرم‌های الکترونیکی و ارسال آن، انجام استعلامات اداری، بازیابی برخی از سوابق اطلاعاتی نیز از مزیت‌های دیگر این قانون است. اما در مواردی این قانون معطل مانده است و مردم چندان اعتمادی به آن ندارند. یکی از کاربران میز خدمت در وزارت کشور درباره رسیدگی به پرونده خود می‌گوید: این موارد برای آگاهی مردم خوب است، ولی بیشترین زمان را به میز خدمت اختصاص می‌دهیم و زمان را از دست داده، به همین دلیل باید مدیران در این میزها حضور یابند تا بتوانیم مشکلات خودمان را حل کنیم.

از سوی دیگر طبق قانون باید هر فردی که در میز خدمت حضور می‌یابد، بتواند طبق نظرسنجی مطالبی را عنوان کرده و در فرم نظرخواهی آن را درج کند، اما طبق مشاهده‌های بیشتر این موارد صرفاً برای نمایش قرار داده شده و اگر نقش تعیین کننده برای بهبود خدمات به مردم دارد، بهتر است به اطلاع مردم و رسانه‌ها برسد.هر چه که هست میز خدمت نباید در چارسوی بروکراسی اداری دیگر گیر کند. برخی از ائمه جمعهاستان‌های مختلف کشوردر حال نهادینه‌ کردن کاری نو و خوب هستند تا میز خدمت به دور از محیط اداری و کارمندان درجه پایین، در محل نماز جمعه و با حضور مدیران رده‌ بالا برگزار شود که این روند می‌تواند برای ارباب رجوع بهتر عمل کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ 18 آذر 97، کد مطلب: 329313:www.ana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین