پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۶۰۸
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۰
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: دانشگاه های علوم پزشکی موظف هستند کمیته های استانی خود را با همکاری استانداران تشکیل دهند تا سند کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری های غیر واگیر اجرا شود.

شعارسال: دکتر باقر لاریجانی امروز در نشست روسای دانشگاه های علوم پزشکی در وزارت بهداشت با اشاره به موضوع سند ملی پیشگیری از بیماری های غیر واگیر، افزود: ۸۰ درصد مرگ ها در کشور ناشی از بیماری های غیر واگیر است.

وی اضافه کرد: در منطقه وضعیت ایران خوب نیست و میزان سکته های قلبی از متوسط جهانی بیشتر است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت یادآور شد: در حیطه مرگ و میر ناشی از دیابت در حد آمارهای جهانی هستیم اما در مرگ و میر ناشی از سرطان چندان بالا نیستیم.

وی گفت: ما کشور پرحادثه ای هستیم و از نظر سوانح جاده ای وضعیت خوبی نداریم.

لاریجانی اضافه کرد: بار اقتصادی بیماری های قلب و عروق بسیار جدی است همچنین ۲۵ درصد بیماران دیالیزی به علت دیابت دچار مشکلات دیالیز شده اند.

وی با اشاره به عوامل خطر از جمله تغذیه ناسالم، بی تحرکی و مصرف چربی و نمک در کشور گفت: در این وضعیت اصلا آمار خوبی نداریم و میزان کم فعالیتی ما در ایران بیشتر از متوسط جهانی است.

معاون وزیر بهداشت درباره مصرف سیگار در کشور گفت: آمار مصرف سیگار در ایران در حد متوسط جهانی است و متاسفانه بیشترین آسیب به افراد کمتر از ۵ سال و بالاتر از ۷۰ سال وارد می شود.

وی با اشاره به جدی بودن موضوع مصرف مواد مخدر در ایران، گفت: مصرف مواد مخدر یکی از مهمترین عوامل خطر در بیماری های غیر واگیر است.

لاریجانی افزود: ۶۴۰ میلیون نفر در دنیا چاق هستند و این روند فزاینده تعداد افراد چاق همچنان ادامه دارد و متاسفانه در سطح مدارس، کودکان چاق زیادی دیده می شود. همچنین حاشیه های شمالی و استانهای آذربایجان غربی و شرقی دارای شیوع چاقی و اضافه وزن هستند.

وی با اشاره به وضعیت دیابت در کشور، گفت: شیوع دیابت در برخی مناطق مرکزی و جنوب بیشتر است و روند افزایشی در میان مبتلایان به دیابت داریم.

وی خاطرنشان کرد: مرگ زودرس در بیماری های قلبی باید تحت کنترل قرار بگیرد. در همین زمینه شاخص های موجود در کشور باید کاهش یابد.

معاون آمزوشی وزیر بهداشت افزود: در سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر، پیش بینی کرده ایم که طی ۱۵ سال ۲۰ درصد مرگ و میر ناشی از حوادث، ۲۰ درصد مرگ و میر ناشی از بیماری های روانی، ۱۰ درصد مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر، ۲۰ درصد مرگ و میر ناشی از سوانح ترافیکی و ۱۰ درصد کاهش نسبی چاقی، کاهش یابد.

وی با اشاره به تشکیل کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر، یادآور شد: در این کمیته ملی سایر وزارتخانه ها نیز عضویت دارند و ما تا سال ۲۰۲۵ میلادی باید مرگ و میر ناشی از بیماری های غیر واگیر را ۲۵ درصد کاهش دهیم.

وی تاکید کرد: دانشگاه های علوم پزشکی کمیته ای استانی را در دانشگاه های خود به منظور کنترل و پیشگیری بیماری های غیر واگیر تشکیل دهند و در این مسیر اطلاعات استانی را به روز کرده و برنامه را با مختصات استانی خود پیش ببرند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار خبر 28 اردیبهشت 1395، کدمطلب: 3661083 ،www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین