پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۶۳۸۳
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۰
بسیاری از خدمات از جمله خدمات سلامت و بهداشت در حاشیه کلانشهر مشهد با وجود سکونت یک سوم از جمعیت در این مناطق حاشیه‌ای با کمبود مواجه است.

شعارسال: مشهد با داشتن ظرفیت‌های متعدد اقتصادی و ورود سالیانه بیش از ۲۵ میلیون زائر مهم‌ترین قطب گردشگری مذهبی کشور و نیز دومین شهر مذهبی جهان محسوب می‌شود.

 بسیاری از خدمات از جمله خدمات سلامت و بهداشت در حاشیه کلانشهر مشهد با وجود سکونت یک سوم از جمعیت در این مناطق حاشیه‌ای با کمبود مواجه است.

همچنین با وجود ورود زائران داخلی و خارجی به این کلانشهر از کمبود ۲ تا ۳ هزار تخت بیمارستانی رنج می‌برد، به همین علت مسئولان کشوری و استان در راستای توجه و تاکید بر منویات مقام معظم رهبری، ساماندهی این مناطق و استقرار خدمات بهداشتی در مبادی ورودی شهر را در قالب ارتقا شاخص‌های زندگی در دستور کار قرار دادند.

وعده‌ ساخت بیمارستان ۵۰۴ تختخوابی در حاشیه شهر مشهد در جلسه ۲۵ فروردین ۱۳۹۵ ستاد راهبردی مدیریت شهری با ریاست استاندار وقت و با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی با هدف ساماندهی وضعیت حاشیه شهر مشهد و ارتقا روند خدمات رسانی به شهروندان، تصویب و مقرر شد که این بیمارستان در زیربنای ۴۸ هزار مترمربع با هزینه‌ای بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال در ابتدای جاده سرخس در زمینی ۵ هکتاری، اهدایی آستان قدس و با صدور پروانه ساخت رایگان شهرداری مشهد، ساخته شود.

مشارکت نداشتن دستگاه‌ها دربیمارستان مشارکتی

از آنجا که مصوبات ساخت این بیمارستان از مشارکتی بودن این پروژه خبر می‌داد مقرر شد که ۵۰ درصد هزینه ساخت از محل فروش بخشی از زمین واگذار شده وزارت راه و شهرسازی تامین و نیمۀ دیگر را وزارت بهداشت از محل اعتبارات ملی پرداخت کند و درصورت پرداخت نشدن توسط این وزارتخانه، دانشگاه علوم پزشکی مشهد مسئول تأمین آن است.

این برنامه ریزی‌های مشارکتی همچنان بلاتکلیف باقی می‌ماند تا اینکه در روز ۱۱ آذر ۱۳۹۵ کلنگ اجرایی ساخت این بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی در حاشیه شرقی کلان شهر مشهد به صورت ویدئوکنفرانس با حضور روحانی رییس جمهور ، سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت ، استاندار و جمعی از مسئولان ارشد کشوری و استانی بر زمین می‌خورد و تاکنون زمین بیابانی آن در انتظار همکاری و تعامل دستگاه‌های اجرایی برای زمین خوردن کلنگ بعدی است، زمینی که بدون کوچکترین نشان و تابلویی از وجود پروژه‌ای بیمارستانی در آن بی امان رها شده است.

ناامیدی وزیر بهداشت از اجرای این پروژه

پیش از این وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ۱۳ آذر ۱۳۹۵ در نشست شورای اداری خراسان رضوی در مشهد که با حضور رییس جمهور و هیئت همراه برگزار شد گفت: در حاشیه شرقی مشهد با وجود ۳۲۰ هزار نفر جمعیت هیچ تخت بیمارستانی‌ای نداشته ایم که با کلنگ زنی بیمارستان ۵۰۴ تختخوابی این نقص رفع می‌شود.

برای پیگیری بیمارستان ۵۰۴ تختخوابی حاشیه شهر مشهد به سراغ سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه افتتاح چند پروژه که به خراسان رضوی سفر کرده بود رفتیم.

سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه قرار بود ۵۰ درصد اعتبارات مورد نیاز برای ساخت بیمارستان حاشیه شهر از طریق تغییر کاربری یک قطعه زمین تامین شود می‌گوید: بعد از برنامه ریزی‌های انجام شده، فرافکنی‌ها شروع شد و همه کار را به گردن دیگری انداختند اگر پول زمین در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار گیرد، کار ساخت بیمارستان شروع خواهد شد و ما هم متعهد خواهیم بود که ۵۰ درصد دوم را تامین کنیم.

وی می‌افزاید: بیمارستان حاشیه شهر در سفر رئیس جمهور به مشهد و با وعده استاندار وقت و وزارت راه و شهرسازی کلنگ زنی شد، همان موقع هم امید نداشتم که این پروژه عملیاتی شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه ساخت بیمارستان حاشیه شهر مشهد نیازمند اختصاص اعتبار در سال آینده است تصریح می‌کند: درباره توسعه تخت‌های بیمارستانی در مشهد حرف زیاد گفته شده، اما هیچ‌کدام تحقق نیافته و الان هم خبری نیست و آقایان چه در دولت و چه کسانی که در مشهد صاحب امتیاز هستند فقط وعده داده‌اند.

پیگیری اختصاص بودجه بیمارستان حاشیه شهر در کمیسیون تلفیق

حجت الاسلام و المسلمین پژمان‌فر نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی از پیگیری اختصاص بودجه به این بیمارستان در کمیسیون تلفیق خبر می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه بودجه ساخت بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی حاشیه شهر مشهد، بودجه کمی نیست می‌گوید: ما اختصاص بودجه به ساخت بیمارستان حاشیه شهر مشهد را در کمیسیون تلفیق پیگیری می‌کنیم ولی امروز با شرایطی که کشور با آن روبه رو است، دولت در حداقل‌ها هم نمی‌تواند پاسخگو باشد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه پروژه‌هایی که در مشهد انجام می‌شود جنبه ملی دارند می‌افزاید: مشهد شرایط خاصی دارد، شهری که ۴۰ درصد از تخت‌های آن را کسانی استفاده می‌کنند که مشهدی نیستند.

حجت الاسلام والمسلمین پژمان‌فر با بیان اینکه اختصاص بودجه برای این بیمارستان باید مورد توجه مسئولان کشوری قرارگیرد تصریح می‌کند، انتظار ما این است که وزارت بهداشت به عنوان متولی بهداشت و درمان در کشور، موضوع اعتبارات بیمارستان حاشیه شهر مشهد را قبل از آمدن لایحه بودجه به مجلس و در خود دولت اصلاح کند.


نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش برای پیگیری اختصاص بودجه به بیمارستان حاشیه شهر مشهد اظهار می‌کند: به نظر من اشتباه بزرگی است که در موضوع ساخت بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی حاشیه شهر مشهد، توپ را به زمین نمایندگان مجلس بیندازند.

بار نیاز‌های بهداشتی و درمانی مشهد بر دوش بیمارستان‌های مرکز شهر

از آنجا که مسئولین مشهد یکی از متولیان امر در این پروژه هستند و دقت نظر بیشتری نسبت به نتیجه گیری روند فرآیند ساخت این بیمارستان بلاتکلیف حاشیه شهر دارند به سراغ معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد می‌رویم.

شاپوربدیعی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه رایزنی‌هایی در وزارت بهداشت برای ساخت این بیمارستان در حال انجام است می‌گوید: تمامی فعالیت‌های اولیه و برنامه ریزی ها‌ی مربوط به نقشه‌ها باید انجام شود که در حال حاضر گروهی در معاونت توسعه دانشگاه علوم پزشکی کار‌های اولیه را انجام داده اند.

وی با اشاره به قولی که استاندار وقت در تامین منابع داده بود می‌افزاید: با توجه به بلاتکلیفی این بیمارستان و فعالیت‌های اولیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد، این دانشگاه مکاتباتی را در این زمینه انجام داده است.

بدیعی با بیان اینکه این منطقه حاشیه شهر مشهد از جمله نقاطی است که باید مورد توجه تمامی مسئولان قرار گیرد تصریح می‌کند: جمعیت زیادی در این منطقه زندگی می‌کنند و برای رفع نیاز‌های بهداشتی و درمانی خود همواره به بیمارستان‌های مرکز شهر مراجعه می‌کنند که وجود چنین بیمارستانی می‌تواند بار بزرگی را از دوش بیمارستان‌های مرکز شهر بردارد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه می‌گوید: تخت‌های بیمارستانی در مشهد باید عادلانه توزیع شود و این در حالی است که بافت حاشیه‌ای شرق مشهد هیچ بیمارستان تخصصی وجود ندارد.

اما این تمام ماجرا نیست نه تنها این بیمارستان ۵۰۴ تختخوابی حاشیه شهر بلکه بیمارستان شماره ۲ امداد سوانح سوختگی در شهرک سلامت و دانش، بیمارستان هزار تختخوابی مشهد که پیش‌تر اعلام کردند قرار است ایتالیایی‌ها برای ما در ازای درآمد ۲۰سال بسازند، طرح توسعه بیمارستان شهید هاشمی نژاد در منطقه ویژه طلاب مشهد، طرح توسعه بیمارستان امام رضا (ع) از جمله پروژه‌های نیمه کاره و بر زمین مانده بیمارستانی هستند.

وجود بیمارستان و خدمات تخصصی درمانی در بافت حاشیه‌ای مشهد به عنوان شهری که یک سوم از جمعیت آن در این مناطق زندگی می‌کنند و زائران متعددی را در تمام شهر پذیرا است، ضرورتی انکار ناپذیر است که به مسئولیت پذیری، مسئولان و اقدام برنامه ریزی شده آنان نیاز دارد.

اقدامی که نه تنها نیاز‌های تخصصی درمانی ساکنان مناطق حاشیه شهر، بلکه بار عظیم رفت و آمد و ترافیک به بیمارستان‌های مرکز شهر را مرتفع سازد و لازم است مسئولان ملی و استانی با تدبیر، همکاری و همت خود در جهت رفع آن اهتمام ورزند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار:26 آذر 1397 ، کدخبر:6759499 ،www.yjc.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین