پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۷۶۴۱۲
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۱:۵۸
وزیر بهداشت با بیان این که در یکی از مهم‌ترین دانشگاه‌های کشور در کنار رتبه‌های اول، دوم، سی‌ام و چهل‌ام کنکور ، رتبه های ۴۴ هزارم و ۱۰۴ هزارم قرار گرفته اند اظهار داشت: دود این مساله که حاصل تصمیمات مجلس است به چشم علم، عالم، پژوهش و پیشرفت کشور خواهد رفت.

شعارسال: دکتر حسن قاضی‌زاده هاشمی که در نوزدهمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده کشور در سالن اجلاس سران سخن می گفت اظهار داشت: در گذشته سهم ما از تولید علم جهان بسیار ناچیز بود ولی طی ۱۰ سال چنان شتاب چشمگیری در حوزه‌ تولید علم داشتیم که در سال ۲۰۱۱ به رتبه ممتازی در تولید علم رسیدیم.

وی با بیان این‌که از سال ۲۰۱۱ به بعد شتاب تولید علم کشور کند شد، اظهار داشت: با اقدامات صورت گرفته در سال ۲۰۱۴ تولید علم مجددا شتاب خود را از سر گرفت و جایگاه ممتاز ما را در دنیا تثبیت کرد.

قاضی زاده هاشمی با بیان این‌که ایران توانسته است ۱۰ سال زودتر از سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ به رتبه اول تولید علم در منطقه برسد، اظهار کرد: ما دوست داشتیم که این رتبه در حوزه‌های فناوری باشد ولی ما برای رسیدن به این امر راه طولانی را در پیش داریم، از آنجایی که در روزهای اخیر همواره اخبار منفی بازگو می‌شود، انتشار این اخبار امیدوارکننده می‌تواند از بار اخبار منفی بکاهد.

وزیر بهداشت با اشاره به نقش این وزارتخانه در تولید علم خاطر نشان کرد: هرچند که سهم این وزارتخانه از بودجه، نیروی انسانی و مراکز تحقیقاتی کمتر است ولی توانسته‌ایم در تولید علم و شاخص‌های علم و فناوری سهم بزرگتری را کسب کنیم به گونه‌ای که در ابتدای دولت تعداد دانشمندان یک درصد پراستناد تعداد هشت نفر بوده ولی در سال ۲۰۱۶ این عدد به ۵۵ نفر رسیده است.

وی ایجاد هزار و ۱۵۲ شرکت دانش‌بنیان را از دیگر اقدامات این وزارتخانه نام برد و گفت: از این تعداد ۵۲ شرکت موفق به صادرات محصولات خود شده‌اند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین در ادامه با انتقاد نسبت به دخالت برخی نهادها در امور دانشگاه‌ها، خاطر نشان کرد: هزار سال پیش ابوالقاسم فردوسی شعر «توانا بود هر که دانا بود، ز دانش دل پیر برنا بود» را سرود که بخش دوم این شعر مربوط به محققان می‌شود، ولی بخش اول آن خطاب به سیاستمداران و سیاست‌گذاران است.

قاضی‌زاده هاشمی تاکید کرد: بسیار خجالت‌آور است که سه دهم درصد از بودجه کل کشور به حوزه تحقیقات اختصاص داده می‌شود، ولی در زمان تحقق آن اعلام می‌شود که باید از معاونان پژوهشی دانشگاه‌ها سوال شود. این گفته نشان می‌دهد که سیاست‌گذاران کمتر به حضور عالم و علم باور دارند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: اگر قرار باشد انقلاب صادر شود با مغز، قلم و علم و دانایی صادر می‌شود. این همان کاری است که چین انجام داده و امروز شاهد هستیم این کشور توانسته است از طریق علم انقلاب خود را صادر کند.

وی تاکید کرد: ما قبلا هم اعلام کرده‌ایم نهادهای نظارت‌گر از نظر امنیتی براساس قانون شهروندی و قانون اساسی می‌توانند هر کاری را در محیط دانشگاه انجام دهند، ولی دولت و مجلس شورای اسلامی نباید در امور دانشگاه‌ها دخالت داشته باشند، چرا که این امر آسیب‌زننده علم و دانشگاه است.

قاضی‌زاده با انتقاد از نحوه‌ پذیرش دانشجویان در آزمون سراسری خاطر نشان کرد: در یکی از مهم‌ترین دانشگاه‌های ما در کنار رتبه‌های اول، دوم، سی‌ام، چهل‌ام، رتبه ۴۴ هزارم و ۱۰۴ هزارم قرار دارند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با طرح این سوال که چه کسی مسئول این مساله است، گفت: مجلس شورای اسلامی این اقدامات را صورت می‌دهد و دود چنین اقداماتی به چشم علم، عالم، پژوهش و پیشرفت کشور خواهد رفت.

قاضی‌زاده پیشنهاد کرد که رتبه‌های دانشجویان هر دانشگاه به صورت شفاف بر روی سایت قرار گیرد.

وی با بیان این‌که در سال‌های اخیر فشارهای زیادی بر وزارتخانه‌های بهداشت و علوم برای تاسیس دانشگاه‌ها وارد شده است، ادامه داد: چنین وضعیتی محدود به این دولت نمی‌شود، بلکه وزرای سابق نیز با چنین چالش‌هایی مواجه بوده‌اند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این‌که بخشی از این عملکرد به سیاست‌گذاران بر می‌گردد، گفت: سیاست‌گذاران نباید در مدیریت دانشگاه‌ها دخالت کنند، چرا که این امر به صلاح آینده کشور و مردم نیست.

قاضی‌زاده هاشمی اضافه کرد: بخشی از این نوع چالش‌ها به خود ما بر می‌گردد، چرا که ما تحقیقاتی را اجرایی می‌کنیم که به درد مردم نمی‌خورد. محققان کشور به دنبال افزایش اچ ایندکس و کسب رتبه‌های بالا در سطح منطقه و بین‌المللی هستند ولی طبیعی است که در چنین روندی تحقیقاتی اجرایی می‌شود که به درد جامعه نمی‌خورد.

وی با اشاره به اعمال تحریم‌ها علیه کشور گفت: این یک فرصت برای دانشمندان کشور است تا با شایسته‌سالاری اقدام به حل مشکلات جامعه کنیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ابراز تاسف از این‌که متاسفانه روند ما در جهت رفع مشکلات مردم نیست، ادامه داد: اگر بخواهیم تحقیقات را به متن جامعه ببریم حتما باید مراکز تحقیقاتی خود را تبدیل به مراکز بدون مرز کنیم.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت دیده بان علم ایران، تاریخ انتشار: 25آذر1397 ، کدخبر: 42699: www.isw.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سوء استفاده از پژوهش
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
0
3
فعلا که قراردادهای پژوهشی یک راهکار جدید و با کلاس برای سوء استفاده شده است .
مدیر دولتی با دانشگاه یا اساتید دانشگاه خود قرارداد پژوهشی میبندد . هم سهمش را میگیرد ، هم نمره و مدرک فوق لیسانس یا دکترایش را .
پاسخ ها
کارشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
بله در شرکت ما هم زیاد است این موضوع . برای استاد پروژه جور کنید و راحت فوق بگیرید .
شاعر
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
0
3
( پژوهش ) و ( اختلاس باکلاس ) ........
ردیف و قاقیه اش هم جوره !!
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
0
3
پای پژوهش هم به اختلاس باز شده ... جالبه !!!!
فرشاد
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
0
3
اختلاس باکلاس

......................
کلی با همکارا خندیدم ...
ممنون
مهندس مطلع
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
0
1
با توجه به افزایش بودجه های پژوهش و تاکید بر هزینه شدن آن ، شرکتها پرشده اند از عقد قراردادهای کلان پژوهشی با دامادها ، اقوام ، دانشگاهیان و گسانی که اکثرا دارای ارتباطی با مدیران هستند . و بسیاری از آنه هم هیچ نفعی برای شرکتها ندارد .
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین