پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۶۹۸۲
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۳
بحران های اقتصادی شرایطی را رقم زده که تحصیلات، تخصص و تجربه چندین ساله کار به جایی نمی برد مشاغل کاذب از ضریب بالای امنیت شغلی برخودارند که با استقبال چشم گیری نیز روبرو هستند.

شعار سال: چند سالی است که موج فزاینده بیکاری و بحران کارگری گریبانگیر اقتصاد استان هرمزگان است که در هر دوره دسته دسته از نیروی کار جوان و با تجربه به دلیل تعدیل واحدهای صنعتی و تولیدی از کار برکنار می شوند تا نهایتا با ظرفیت حداقلی به کار خود ادامه دهند چه بسا بحران های اقتصادی ذره ذره کورسوی کارخانه های چندین ساله را خاموش کرده و روزانه بر تعداد واحدهای راکد اضافه می شود.

توان بالای اقتصادی و وجود صدها ابرکارخانه در شهرستان بندرعباس خیل عظیمی از نیروی کار را از سراسر کشور به خود جذب کرده که سهم غیربومیان از فرصت های شغلی پیش رو بیش از نیروهای بومی است و در مقابل طرح تعدیل واحدها اغلب گریبانگیر هرمزگانی هاست که نهایتا با اندک حق بیکاری روانه خانه و کاشانه می شوند.

آمار بیکاران در هرمزگان همواره مورد اختلاف نظر مسئولان و نمایندگان بوده که هر از گاهی با اعلام آمار ضدو نقیض خبرساز می شوند و سعی در تکذیب ادعاهای طرح مقابل دارند اما آنچه که مبرهن است قال و قیل های مسئولان تاکنون گره ای از مشکلات این قشر باز نکرده و تنها به جریان سازی رسانه ای بسنده شده است.

احمد مرادی، نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی نرخ تک رقمی 8.4 درصدی بیکاری در استان هرمزگان را یک توهم خواند و اذعان داشت: ارائه دهندگان آمارهای تک رقمی نرخ بیکاری در استان در عالم خواب بسر می‌برند، چراکه نرخ بیکاری در استان بالای 26 درصد است و 300 هزار جوان تحصیل‌کرده بیکار در هرمزگان بیانگر این واقعیت است. بیکاری هزاران نفر از نیروی کار باسابقه واحدهای آلومینیوم، فولاد، شرکت نفت و ...در مقابل پرداخت مبلغ اندکی موج شکل گیری مشاغلی جدیدی در بندرعباس شده که صدها نفر را به کار گمارده و روزی رسان هزاران خانوار است.

در شرایطی که تحصیلات، تخصص و تجربه چندین ساله کار به جایی نمی برد مشاغل کاذب و دوره گردی از ضریب بالای امنیت شغلی برخودار است که با استقبال چشم گیری نیز روبرو بوده است.

بازار مشاغل کاذب در قطب اقتصاد کشور هر روز داغ تر از دیروز است چه بسا عده ای از صاحبان حرفه به واسطه درآمدقابل ملاحظه کار خود را رها کرده و به این زمینه روی می آورند.

جامعه عرضه میوه با وانت بارها در بندرعباس موریانه وار در حال گسترش است و در تمام نقاط شهر به چشم می آیند که با فروش میوه و سبزیجات نیاز شهروندان را تامین می کنند از این رو کمتر کوچه و خیابانی را فارغ از وجود وانت های سرگردان می توان یافت که چوب حراج به بار خود نزده باشند و جمعیت را دورخود جمع نکرده باشند. ورودی شرقی شهر بندرعباس را باید پاتوق تجمع میوه فروشان وانتی دانست که با حضور پرنقش خود در خیابان های مقابل بازار میوه و تره بار کاسبی پررونقی را به هم زده اند.

علی ای حال در شرایطی که دولت توان ایجاد اشتغال برای مردمش را ندارد و سوء مدیریت ها چوب نابودی به زندگی شهروندان زده مشاغل کاذب تنها فرصت برای امرار معاش به شمار می رود که این موضوع نیز در سایه ضعف های نظارتی به عرصه ای برای جولان سودجویان تبدیل شده است.

عرضه محصولات کشاورزی و باغی با قیمت های هنگفت و چندین برابر بازار آن هم در جوار مرکز توزیع میوه استان هرمزگان اجحافی بزرگ در حق شهروندان است که مجبور به تهیه مایحتاج خود با نرخ نامتعارف هستند. ضعف حوزه نظارت و ساماندهی در این عرصه موجب بروز مشکلات و دغدغه های فراوانی برای شهروندان است که گلایه های فراوانی را هم به دنبال داشته است.

بحران های اقتصادی، کاهش قدرت خرید و عدم نظارت مسئولان بر قیمت کالاها نابسامانی غیرقابل وصفی را رقم زده که آحاد مردم متحمل بیشترین آسیب ها و لطمات اجتماعی هستند لذا در بلبشو کنونی انتظار می رود با افزایش نظارت ها از بروز مشکلات احتمالی پیشگیری کرد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری اطلاع رسانی راه دانا، تاریخ انتشار 27 آذر 97، کد مطلب: 1439224، www.dana.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین