پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۷۱۱۹
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۶
باغ سالاریه به عنوان بزرگترین باغ مشجر محصور داخل شهر و هویت تاریخی قم در خطر تخریب کامل قرار گرفته و این در حالیست که حفظ اشجار و احترام به طبیعت از دیدگاه اسلام از سوی نهادهای حوزوی مطرح شده و خود این نهادها طلیعه‌دار تغییر کاربری هستند.فارغیان‌قمی با اشاره به این‌که مالکیت باغ سالاریه در مرحله اول بین دانشگاه امام صادق، شرکت تعاونی مسکن آموزش و پرورش، اداره کل اطلاعات و یک نهاد دیگر تقسیم شد، تاکید کرد: هرکدام از این مالکان به نوعی فرآیند تغییر کاربری و خشک کردن باغ را انجام دادند.

شعار سال: موضوع کوتاه بود اما مهم، خبر آمدوشد نیسان‌ها در باغ سالاریه برای انتقال تنه خشک درختان باغ 100 هکتاری قم به منظور احداث ساختمانی جدید. شواهد حاکی از آن است که از سال 88 تا سال 95 بخش اعظمی از درختان باغ سالاریه قم خشک شده و اکنون شرایط تاسیس شعبه دانشگاه امام صادق در این باغ مهیا شده است.

مریم افروز، کارشناس شهرسازی در خصوص تغییر کاربری باغ 100 هکتاری سالاریه با توجه به اقلیم خشک شهر قم، گفت: قطعا فضاسبز از لحاظ زیست محیطی، زیبایی‌شناسی و روانی در زندگی شهری تاثیر بسزایی دارد.

افروز در گفت‌وگو با اسکان نيوز ضمن تاکید بر این‌که تاسیس دانشگاه در وسعت کم و به صورت پراکنده، می‌تواند امکان رسیدگی به فضاسبز باغ را مهیا کند، اظهار کرد: باغ سالاریه به عنوان میراث طبیعی باید حفظ شود و باید دید که چه طراحی و استفاده‌ای دارد.

این کارشناس شهرسازی معتقد است، طراحی ارگانیک که با طبیعت همساز باشد می‌تواند در حفظ فضاسبز و موقیعت باغ تاثیر مثبتی بگذارد. با در نظر گرفتن رشته‌های مرتبط با فضاسبز و منابع طبیعی، می‌تواند حرکت مثبتی داشته باشد. باید دید طرح دانشگاه به چه شکلی اجرا می‌شود.

افروز در پاسخ به این‌که دانشگاه امام صادق می‌توانست زمین معوض بگیرد و این باغ را تغییر کاربری ندهد، گفت: طبیعتا فضا سبز در شهر می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد اما زمانی که باغ به حال خودش رها شود دستخوش تغییرات اینچینی می‌شود.

نهادهای مذهبی طلیعه‌دار تغییر کاربری باغ سالاریه

اما سیدمجید فارغیان‌قمی، مشاور مدیرکل راه و شهرسازی استان قم نظری خلاف این امر را دارد و با اعتقاد به این‌که فضاسبز تحت هر شرایطی باید حفظ شود، گفت: تغییر کاربری باغ سالاریه که بزرگترین باغ مشجر محصور داخل شهر قم بوده از دو دهه گذشته آغاز شده است.

فارغیان‌قمی با اشاره به این‌که مالکیت باغ سالاریه در مرحله اول بین دانشگاه امام صادق، شرکت تعاونی مسکن آموزش و پرورش، اداره کل اطلاعات و یک نهاد دیگر تقسیم شد، تاکید کرد: هرکدام از این مالکان به نوعی فرآیند تغییر کاربری و خشک کردن باغ را انجام دادند.

به گزارش اسکان نيوز، باغ سالاریه در جنوب شهر قم و تقریبا حدفاصل دو بلوار اصلی صدوق و امین با وسعت 100 هکتاری واقع شده و برخلاف روال شهر تهران، بخش جنوبی قم منطقه برخوردار محسوب می‌شود.

عضو اسبق شورای شهر قم بخش اعظم باغ سالاریه را تحت مالکیت دانشگاه امام صادق و جامعه‌الزهرا دانست و گفت: این تغییر کاربری در محدوده مالکیت این نهاد بیشتر به چشم می‌آید. گرچه این باغ در مالکیت خصوصی قرار دارد اما نقش بسیار مهمی در شرایط آب‌وهوایی شهر دارد.

وی باانتقاد از این‌که مالکان سالاریه بدون توجه به نیازهای شهر قم، تاثیر این باغ در وضعیت شهر و بدون توجه به توصیه‌های مذهبی و موکدی که در مورد عدم تغییر کابری فضاسبز و قطع اشجار وجود دارد، نسبت به تغییر کاربری اقدام کرده‌اند، تصریح کرد: بخش زیادی از این تغییر کاربری توسط نهادهای مذهبی در حال انجام است. در حالی که حفظ اشجار و احترام به طبیعت از دیدگاه اسلام از سوی نهادهای حوزوی مطرح شده، خود این نهادها طلیعه‌دار تغییر کاربری هستند که این رفتار کراهت کار را خیلی شدیدتر می‌کند.

فارغیان‌قمی می‌گوید: به عنوان یک کارشناس شهرسازی و عضو اسبق شورای شهر در هیچ مرحله‌ای با این تغییر کاربری موافق نبوده و در زمان‌هایی که نیاز به اظهارنظر رسمی بوده مخالفت خود را اعلام کرده، اما متاسفانه‌ نهادهایی که مالکیت این باغ را دارند از نفوذ بالایی برخوردار هستند و حتی به نظرات مدیران شهری هم وقعی نمی‌گذاشتند و نمی‌گذارند.

مشاور مدیرکل راه و شهرسازی استان قم با طرح این درخواست ‌که مالکان باغ سالاریه به نقش مهم آن در شهر توجه داشته باشند، تاکید کرد: گرچه این باغ در مالکیت خصوصی قرار دارد اما در زندگی مردم قم تاثیر بسزایی داشته و در حقیقت جز آخرین لکه‌های سبز باقی مانده در این شهر است.

به گزارش اسکان نيوز، باغ سالاریه بخشی از هویت و حافظه تاریخی شهر قم است. این باغ از ابتدا در اختیار تولیت اسبق آستان قدس در قبل از انقلاب بوده و حدود 100 سال سابقه تاریخی دارد.

سابق بر این باغ در خارج شهر قم و به عنوان تفرجگاه مردم مورد استفاده قرار می‌گرفت. بخش‌هایی از باغ شهربازی و تحت مالکیت دانشگاه امام صادق بوده و بخش کوچکی از باغ به عنوان بوستان بانوان ( بوستان نرگس) در اختیار شهرداری است که پر استفاده‌ترین بوستان بانوان شهر قم بشمار می‌رود.

فارغیان‌قمی بر این باور است که مالکان باید به هویت تاریخی و اثر فضاسبز این باغ در شهر کویری قم توجه ویژه داشته باشند. در حقیقت تغییر کاربری باغ سالاریه آخرین تیر خلاص به محیط زیست شهر زده می‌شود.

به گفته عضو اسبق شورای شهر قم قبح تغییر کاربری باغ سالاریه زمانی مضاعف می‌شود که این دستور از سوی نهادهای مذهبی صادر می‌شود. دانشگاه امام صادق وجامعه‌الزهرا (حوزه علیمه خواهران) بخش زیادی از فضاسبز را طی یک سال گذشته خشک کردند که این تغییر کاربری با هیچ منطق و استدلالی، شرعا، عرفا و قانونا پسندیده و قابل قبول نیست.

باغ سالاریه در آستانه تاسیس شعبه دانشگاه امام صادق

مشاور مدیرکل راه و شهرسازی استان قم در پاسخ سئوال اسکان نيوز مبنی بر این‌که طرح تاسیس شعبه دانشگاه امام صادق مورد برررسی زیست محیطی و کار کارشناسی قرار گرفته؟ گفت: خیلی بعید است، پروژه‌های مشابه هم معمولا بررسی زیست محیطی ندارند. اگر بررسی زیست محیطی داشت، هیچ‌گاه تصمیم بر تاسیس هرنوع ساختمانی در این مکان گرفته نمی‌شد.

این کارشناس شهرسازی در ادامه یادآورشد: دانشگاه امام صادق می‌تواند شعبه مفصلی داشته باشد اما هکتارها زمین بایر غیرمشجر در قم وجود دارد؛ نهادهای متولی امر زمین همانند اداره کل راه و شهرسازی استان از طرح تعویض باغ سالاریه با توجه به معادل ریالی آن استبقال کرده و حاضر به تعامل با متولیان دانشگاه امام صادق هستند. قطعا مدیریت شهری و نهادهای بومی با طرح معوض زمین موافقت دارند.

فارغیان‌قومی معتقد است که حرمت امامزاده را متولی نگه می‌دارد، وقتی دستورات پیامبر اعظم در مورد حفظ فضا سبز زیرپا گذاشته می‌شود، دیگر نباید از مردم عادی توقع داشت که حداقل از جبنه مذهبی به حفظ محیط زیست توجه داشته باشند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته سایت خبری اسکان نیوز تاریخ انتشار 28 آذر 97، کدخبر: 16384، www.eskannews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین