پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۷۵۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۴
پس از خبر سرقتهای سریالی کاشی‌ها و تزئینات بناهای تاریخی، این بار سارقین علاقمند به کتیبه‌های سنگی شده‌اند. در ماه گذشته چند کتیبه سنگی دوران صفویه، یکی در شهر پیربکران اصفهان و دیگری در شهر بابل سرقت شده است.
شعارسال: کتیبه‌های که، بارزترین، و ماندگارترین ابزار ذخیره و انتقال اطلاعات، اندیشه‌ها، فرهنگ‌ها، هویت و تمدن بشری همراه با یک حقیقت زیباشناسی از نسل‌های گذشته تا نسل حاضر بوده‌اند.

زیارتگاه سارا خاتون (سارح بت حاشر) که قدمت آن طبق برخی مستندات به 1000 سال پیش باز می‌گردد، دارای درب و کتیبه سنگی به ابعاد 60 در 80 سانتی متر بود که مورد دستبرد قرار گرفته است.

به گزارش سایت سفرنویس، آقای سیون ماه گرفته، رئیس انجمن کلیمیان اصفهان ضمن تایید خبر فوق اعلام نمود؛ کتیبه سنگی 400 ساله زیارتگاه سرقت شده است که موضوع توسط کلانتری شهرستان فلاورجان در حال پیگیری است. وی در ادامه خواستار رسیدگی به مجموعه آرامستان و زیارتگاه سارا خاتون شده و اظهار نمودند، برخی از آثار دوره صفوی این مجموعه در حال فرو ریختن است.

حافظ کریمیان، نماینده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان فلاورجان نیز طی گفتگوی کوتاهی اعلام نمودند؛ در صورت موافقت انجمن کلیمیان اصفهان، امکان ثبت این مجموعه ارزشمند در فهرست آثار ملی کشور وجود دارد تا از تخریب بیشتر این میراث فرهنگی جلوگیری گردد.

طبق شنیده‌ها، میراث شهرستان فلاورجان که نزدیک به 30 اثر ثبتی در سیاهه آثار ملی کشور دارد، فاقد نیروی مختص یگان حفاظت است.

چندی پیش نیز دو کتیبه سنگی و یک کتیبه کاشی کاری شده مسجد تاریخی جامع بابل مفقود شد. رضا اباذری، رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان بابل نیز ضمن تائید خبر اعلام نمود؛ از سه کتیبه مذکور تنها یک کتیبه آن هم به صورت شکسته شده پیدا شده است.

مسجد جامع بابل در سال 1106 قمری در زمان شاه سلطان حسین صفوی بنا شده بود که پس از زلزله و تخریب آن در سال 1220 قمری مجددا توسط فتحعلی شاه تجدید بنا و کتیبه ای با کاشی سردر مسجد نصب شد. مسجد مذکور در مهر ماه سال 1380 با شماره 4175 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

نکته‌ای که حائز اهمیت است چگونگی سرقت این گونه کتیبه‌هاست، کتیبه‌های سنگی که جابجایی آنها نیازمند ماشین آلات و ادوات تخصصی است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری میراث فرهنگی، کد مطلب: 116989: آدرس سایت: WWW.chn.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
0
0
بنظر شما علل چنین کاری فقر فرهنگی است یا فقر اقتصادی . علل سیاسی دارد یا نوعی فعالیت خلاف با جهت دهندگی برون کشوری است؟
علی محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
0
0
کتیبه دزدی فقط با نیت اقتصادی است و لاغیر
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین