پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۶۴۲۵
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۵:۵۰
بسیار سفر باید تا پخته شود خامی! به گوش همه ما این عبارت آشناست. اما مهم‌ترین مسأله‌ای که این روزها با آن مواجه می‌شویم، اثرات مخرب سفرهای ما بر کره زمین است.

شعارسال:‍‍‍ بسیار سفر باید تا پخته شود خامی! به گوش همه ما این عبارت آشناست. اما مهم‌ترین مسأله‌ای که این روزها با آن مواجه می‌شویم، اثرات مخرب سفرهای ما بر کره زمین است.

اگر سعی کنیم به اندازه خودمان در تمیز نگه داشتن زمین کوشا باشیم، تغییرات زیادی رخ می‌دهد. تلاش کنید محیطی که به آن سفر می‌کنید را تمیز نگه دارید؛ نه فقط برای خودتان یا مسافرانی که در آینده به آن منطقه خواهند آمد، بلکه برای انسان‌ها و حیواناتی که قرار است بعد از بازگشت شما همچنان در آن محیط زندگی کنند!

دفعه بعدی که به سفر می‌روید با رعایت کردن چند نکته، اثرات مخرب سفرتان بر محیط زیست را به حداقل برسانید.

مسیری که کمترین ترافیک و رفت و آمد را دارد انتخاب کنید

سالیانه هزاران نفر بسته به مکانی که مقصد سفر است، مسیر یکسانی را انتخاب می‌کنند. رفت و آمد انسان‌ها از مسیرهای یکسان و استفاده از طبیعت اطرافش، باعث می‌شود گیاهان منطقه فرصت کافی برای بازسازی خود را نداشته باشند. از طرفی سیل عظیم جمعیت که معمولا در فصلی خاص به یک منطقه می‌روند، برای مقصد سفر نیز مخرب است. تراکم جمعیت می‌تواند آسیب‌های وارد شده به اکوسیستم منطقه را افزایش دهد.

از بطری‌ و کیسه‌هایی استفاده کنید که قابلیت چندبار مصرف کردن را داشته باشند

مهم‌ترین نکته‌ای که باید در سفر رعایت کنید همین است. با توجه به این حقیقت تلخ که هر بطری پلاستیکی صدها سال طول می‌کشد تا تجزیه شود، سعی کنید حتما برای سفر از بطری‌هایی که قابلیت چندبار مصرف را دارند و کیسه‌های پارچه‌ای استفاده کنید. متأسفانه در چندسال اخیر قسمت زیادی از طبیعت زیبای کشور با پلاستیک پوشیده شده است. این مسأله برای حیواناتی که در آن منطقه زندگی می‌کنند نیز بسیار خطر آفرین است.

در شهر مقصد، از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید

فایده‌ی استفاده از وسایل نقلیه عمومی یا حتی پیاده‌روی در مسیرهای کوتاه‌تر به حداقل رساندن اثرات مخرب وارد شده بر محیط زیست است. علاوه بر آن می‌توانید از هزینه‌های سفر هم کم کنید.

از میانبرها استفاده کنید

کوتاه شدن مسیر به معنای کاهش مصرف سوخت و به حداقل رساندن ردپای کربن‌دی‌اکسید در طبیعت است.

اقامتگاه‌های کم هزینه و متناسب با طبیعت را انتخاب کنید

این روزها بسیاری از محلی‌های مناطق مختلف کشور برای تأمین هزینه‌های امرار معاش، بخشی از منزل خود را در اختیار مسافران قرار می‌دهند. استفاده از این نوع اقامتگاه‌ها علاوه بر این که به شما فرصت آشنا شدن با زندگی مردم آن منطقه و صرف مدت بیشتری در طبیعت را می‌دهد، نسبت به هتل‌ها، با طبیعت سازگاری بیشتری دارد. علاوه بر این به اقتصاد مردم روستایی نیز کمک می‌کند.

هنگام گشت و گذار در پارک‌های طبیعی، از مسیرهای طراحی شده برای رفت و آمد استفاده کنید

هدف طراحی مسیرهایی با تخته‌های چوب یا طناب‌های مخصوص در طبیعت، اول حفظ امنیت بازدید کنندهاست و در وهله‌ی دوم برای حفظ طبیعت است. برای مشخص کردن مسیر بازدید بخشی از طبیعت را حذف می‌شود، تا قسمت‌های دیگر زمین منطقه آسیب نبیند. پس برای کمک به حفظ اکوسیستم حتما از همین مسیرها استفاده کنید.

با تورهایی که دوستدار طبیعتند سفر کنید

تورهای زیادی هستند که با هدف طبیعت گردی و با رعایت نکات حفظ طبیعت سفر می‌کنند. علاوه بر این که سهم خود را در نگهداری و حفظ اکوسیستم انجام می‌دهید، می‌توانید متدهای زیادی برای حفظ طبیعت از دیگران یاد بگیرید.

به اندازه وسایل ارزشمندتان، حواستان به زباله‌هایی که تولید می‌کنید هم باشد

در بیشتر کشورهای توسعه یافته، تقریبا همه چیز بازیافت می‌شود درحالی که بسیاری از کشورهای درحال توسعه چنین امکاناتی ندارند. اصلی‌ترین نگرانی که در این مورد، وجود محصولات غیرقابل بازیافت و حجیمی است که اغلب کشورهای درحال توسعه قادر نیستند از شرشان خلاص شوند. زباله‌هایتان را در طبیعت رها نکنید چون در اغلب مناطق به خصوص بخش‌های روستایی امکان جمع‌آوری و بازیافت این مواد وجود ندارد.

سعی کنید در محل زندگی خودتان هم حتی اگر شده در سطح کم، گیاه پرورش بدهید چون همانطور که می‌دانید، گیاهان مهم‌ترین منابع حفظ محیط زیست هستند.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین ، تاریخ انتشار: 11بهمن 1397، کدخبر: 1226589،www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین