پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۱۷۷۳۷۳
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۲
حسن روحانی رئیس‌جمهور امروز ایران یکی از سخت‌ترین دوره‌های فعالیت سیاسی خود در چهل سال دوران فعالیت خود را تجربه می‌کند. این رئیس‌جمهور باید با مبارزه‌طلبی بی‌رحمانه و همه‌جانبه آمریکا که قصد دارد نظام سیاسی ایران را هرچه بیشتر تضعیف کند مواجه شود درحالی‌که در داخل نیز منتقدان امان او را بریده‌اند.
شعارسال: بدترین قسمت کار روحانی در حوزه اقتصاد کلان و اقتصاد خانواده‌ها و بنگاه‌هاست که این روزها به مرز انفجار رسیده و باید هرچه زودتر به تعادل تازه برسد. روحانی در هفته‌های تازه سپری‌شده بابیان برخی نکات و انتقاد از هواداران اقتصاد آزاد نشان داد دیگر حتی در حرف نیز نمی‌خواهد کنترل دولت بر اقتصاد را نادیده بگیرد. در این وضعیت است که روحانی برای دمیدن هوای تازه به کسب‌وکار ایران وقتی برای یک تصمیم سیاسی به ترکیه می‌رود نیز با بازرگانان ترکیه‌ای و ایرانی دیدار می‌کند تا شاید روزنه‌ای باز شود روحانی اما در این دیدار حرف تازه‌ای می‌زند و از تجارت آزاد به‌جای تجارت ترجیحی سخن می‌گوید.

رئیس‌جمهور و هیئت همراه او که شامل بیشتر وزرا و مردان اقتصادی دولت می‌شدند، آخر هفته شلوغ و پرکاری را در ترکیه پشت سر گذاشتند و حاصل مذاکرات مقامات عالی ایران و ترکیه را باید فصلی جدید در روابط دو کشور به‌خصوص در حوزه اقتصادی دانست. ایران امیدوار است در روزهای سخت تحریم‌های آمریکا، ترکیه مسیری برای تسهیل تجارت و مراودات مالی و بانکی بین‌المللی ایران باشد و راه را برای دور زدن تحریم‌ها هموار کند. اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در دیدار باروحانی گفت:« کسی نباید از آنکارا انتظار تبعیت از تحریم‌ها علیه ایران را داشته باشد.»حسن روحانی و رجب طیب اردوغان در طول مذاکرات دوجانبه برافزایش سقف تجارت بین دو کشور و رسیدن آن به 30 میلیارد دلار توافق و تأکید کردند. حجم تجارت دو کشور در پایان سال ۲۰۱۷ به ۱۰.۷ میلیارد دلار رسید. البته حجم مبادلات تجاری دو کشور پس از 4 سال کاهش، در سال 2017 رشد کرد زیرا حجم مبادلات تجاری ایران و ترکیه در سال 2012 به بالاترین رقم خود یعنی 21.9 میلیارد دلار رسیده بود. اما با توجه به تغییر سیاست‌های ترکیه و نزدیکی این کشور به عربستان در مقطعی و اختلافات شدید بین نگاه سیاسی ایران و ترکیه بر سر مناقشات در سوریه و همچنین تحریم‌های ایران حجم تجارت دو کشور کاهش شدید پیدا کرد و در سال‌های 2015 و 2016 به ترتیب به 9.7 و 9.6 میلیارد دلار رسید که در سال 2017 با رشد 1.1 میلیارد دلاری روبه‌رو شد. حسن روحانی در همایش تجار و فعالان اقتصادی ایران و ترکیه با تأکید بر حرکت دو کشور از تجارت ترجیحی به سمت تجارت آزاد از آمادگی ایران برای حمایت و تأمین شرایط لازم جهت حضور سرمایه‌گذاران ترک در بازار انرژی ایران خبر داد و گفت:« دو طرف تصمیم گرفتند تسهیلات بیشتری برای ورود و خروج و فعالیت بازرگانان و مردم دو کشور فراهم کرده و در ارتباط با ایجاد تسهیلات بانکی، پولی و ارتباطات اقتصادی بین دو کشور تصمیمات خوبی اتخاذ کردند.» هدف‌گذاری 30 میلیارد دلاری در رابطه اقتصادی دو کشور ازجمله موضوعات مورد گفت‌وگوی مقام‌های ایران و ترکیه بود که روحانی دستیابی به این هدف را به مناسب بودن شرایط و تسهیلات مالی بین دو کشور و نقش‌آفرینی سازنده مؤسسات، بانک‌ها، صندوق، بیمه، کشتیرانی و حمل‌ونقل مشروط دانست. رئیس‌جمهور تجارت آزاد و نرخ‌های ترجیحی را از اهداف ایران و ترکیه برای توسعه روابط اقتصادی دانست و ضمن تأکید بر اینکه امروز این هدف در برخی اقلام محقق شده و باید سطح و میزان این اقلام را هر چه بیشتر توسعه داد، دستیابی به این اهداف را به نفع منطقه و دو ملت دانست.

کارشناسان و فعالان اقتصادی در ایران اما باور دارند تا زمانی که ریس جمهور و دولت نتوانند تجارت در داخل ایران را آزاد کنند و آن را از قیدوبندهای تنیده شده بر دست و پای خلاص کنند نباید امیدوار باشند تجارت خارجی آزاد شود. وقتی بازرگانان ایرانی را مجبور می‌کنند دلار و ارزهای حاصل از صادرات خود را به قیمت دولتی به بانک مرکزی بفروشند تجارت آزاد معنا ندارد. بازرگانان ایرانی برای تجارت میان خود و با سایر کشورها با انبوهی از محدودیت‌ها و نا آزادی‌ها مواجه هستند که راه را برای تجارت آزاد خارجی می‌بندد و انتظار می‌رود روحانی نخست تجارت آزاد را برای داخل کشور فراهم کند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری تحلیلی ساعت24 ، تاریخ انتشار: 1 دی 1397 ، کدخبر: 411996 ، www.saat24.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین