پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۷۶۰۱
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۷
استعفای جیمز متیس، تعطیلی دولت آمریکا بدلیل مسائل مالی،حکم حبس مایکل کوهن و در پیش بودن شروع به کار کنگره می تواند چالش هایی اساسی برای کاخ سفید ایجاد کند به گونه ای که انتخاب دوباره ترامپ تحت الشعاع قرار گیرد.
شعارسال: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا 28 آذرماه اعلام کرد نیروهای نظامی این کشور طی یک ماه آینده سوریه را ترک خواهند کرد. هنوز زمان چندانی از اعلام این خبر نگذشته بود که ترامپ از سیاست خود مبنی بر خروج نیروهای آمریکا از افغانستان نیز رونمایی کرد.

همزمان با اعلام این تصمیم، جیمز متیس بدلیل اختلاف نظر با ترامپ از وزارت دفاع کناره گیری کرد. گفته می شود متیس به شدت مخالف خروج نیروهای نظامی آمریکا از سوریه و افغانستان بوده است. تصمیم ترامپ مورد انتقاد کشورهایی نظیر فرانسه، انگلیس و ... قرار گرفت و از طرف دیگر مورد استقبال چین، روسیه و ترکیه واقع شد. همین ترکیب تمجیدکنندگان و منتقدان به خوبی نشان دهنده سیاست متفاوت دونالد ترامپ نسبت به اسلافش در کاخ سفید است. امری که بدون شک به نوعی می تواند بیانگر نارضایتی نهادها و سازمان های اطلاعاتی، امنیتی و نظامی در آمریکا با دونالد ترامپ تفسیر شود.

استعفای متیس روز 29 آذر به رئیس جمهور آمریکا تحویل داده شد و قرار است وی نهم اسفندماه این منصب را ترک نماید. متیس در متن استعفای خود خطاب به ترامپ عنوان کرده رئیس جمهور آمریکا باید وزیری در پنتاگون داشته باشد که با نظرات و سیاست هایش همخوانی بیشتری داشته باشد. بدنبال استعفای متیس از وزارت دفاع، برت مک گورک، فرستاده رئیس جمهور آمریکا در ائتلاف بین المللی ضد داعش نیز از سمت خود کناره گیری کرد.

البته زمزمه کنار رفتن جیمز متیس از وزارت دفاع از مدت ها قبل مطرح می شد اما بالاخره قبل از پایان سال میلادی به وقوع پیوست. حال یکی از چالش های پیش روی ترامپ انتخاب فردی است که جایگزین وی بشود؛ فردی که بتواند هم مطابق با خواسته های ترامپ حرکت کند و هم نظر سناتورها را جلب کند. تا اینجای کار سناتورهای قدرتمندی نظیر باب کورکر و لیندسی گراهام با خروج نیروهای آمریکا از سوریه و افغانستان و جدا شدن جیمز متیس مخالفت های جدی ابراز داشته اند.

گفتنی است تا کنون بیش از 50 نفر از مقامات و اعضای دولت ترامپ از منصب خود استعفا داده یا برکنار شده اند. نکته جالب این جاست که دونالد ترامپ حدود یک هفته قبل در توییتی گفته بود راین زینکی، وزیر کشور نیز در پایان سال جاری میلادی از دولت جدا خواهد شد. زمزمه هایی نیز مبنی بر کنار گذاشتن جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا بدلیل نارضایتی دونالد ترامپ از عملکرد وی نیز در روزهای اخیر مطرح شده است.

پیام تعطیلی دولت آمریکا

در تحولی دیگر، دولت آمریکا از بامداد دیروز بدلیل عدم توافق دموکرات ها و جمهوری خواهان در مجلس سنا درباره منابع مالی مورد نیاز برای احداث دیوار مرزی با مکزیک نیمه تعطیل شده است. اگر چه مذاکرات در این خصوص در جریان است اما حدود نیم میلیون کارمند تا زمانی که توافق بین طرفین حاصل نشود بدون حقوق کار خواهند کرد. ترامپ در این باره به شدت از سناتورهای دموکرات انتقاد کرده است. او قبلاً اعلام کرده بود اگر کنگره 5 میلیارد دلار برای ساخت دیوار مرزی اختصاص ندهد اجازه خواهد داد دولت تعطیل شود.

اما این موضوع می تواند به عنوان پیش درآمدی برای آغاز به کار کنگره جدید آمریکا از حدود ده روز دیگر باشد که بدون شک جدال دموکرات ها با جمهوری خواهان و به خصوص دونالد ترامپ بیشتر نیز خواهد شد.

اگر به مسائل فوق، حکم سه سال حبس مایکل کوهن وکیل پیشین دونالد ترامپ را نیز اضافه کنیم بیشتر متوجه اوضاع و شرایط نابسامان رئیس جمهور آمریکا خواهیم شد. کوهن به جرایم خود از جمله فرار مالیاتی، تقلب بانکی، پرداخت حق السکوت، نقض قوانین تامین مالی کمپین های انتخاباتی و ... اعتراف کرده است. از طرف دیگر پرونده تحقیقات رابرت مولر درباره دخالت روسیه به نفع دونالد ترامپ در انتخابات 2016 نیز در جریان است و به مثابه شمشیر داموکلس بالای سر ترامپ قرار گرفته و عملاً آینده وی را تحت تاثیر قرار داده است.

بر اساس این عوامل باید گفت چالش های دولت ترامپ هر روز ابعاد جدیدتری به خود می گیرند و مشخص است رئیس جمهور آمریکا برای حفظ قدرت خود و پیروزی در انتخابات بعدی با مشکلاتی بزرگ تری مواجه خواهد شد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از جامعه خبری تحلیلی الف ، تاریخ انتشار: 1 دی 1397 ، کدخبر: 3971001219 ، www.alef.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین