پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۸۱۰۲
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۶
درآمدهای پرشماری از سوی وزارتخانه‌ها ، سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی وصول می‌شود که هرگز در خزانه‌داری کشور ردی از آن‌ها دیده نمی‌شود. این اتفاق که روند فزاینده‌ای را تجربه می‌کند عاملی برای نا شفاف بودن بودجه‌های سالانه ایران شده و البته راه را برای فساد احتمالی برای مدیران و تصمیم سازان دستگاه‌های حاکمیتی باز می‌کند.
شعارسال: اگر امروز و در آستانه تدوین بودجه سال آینده بخواهیم راه اصلی برای ایجاد شفافیت بازکنیم و به نقطه مطلوبی برسیم، این است که خزانه‌داری متمرکز را احیا کنیم و آن را به‌مثابه مطالبه ملی در صدر خواسته‌ها قرار دهیم. . خزانه‌داری متمرکز به این معناست که هر ریالی که به‌عنوان درآمد دستگاه‌های دولتی کسب می‌شود باید کد داشته باشد و معلوم باشد دلیل این درآمد و توجیه آن چیست و چرا و از کجا به‌دست‌آمده است و همین مسیر باید برای هر ریال خرج نیز اعمال شود و یک ریال هزینه بدون اینکه کد داشته باشد از خزانه بیرون نرود. بدون پدیدار شدن این وضعیت نمی‌توان امیدوار بود بودجه سالانه کشور شفاف شود و صدها دستگاه دولتی و حاکمیتی به‌سوی شفافیت حرکت کنند.. احمد میدری معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی در یک نشست در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با عنوان شفافیت بودجه و آثار آن بر رفاه اجتماعی با توضیح دادن نکات یادشده تأکید کرد ، متأسفانه در حال حاضر به دلیل فقدان خزانه‌داری متمرکز صدها راه برای کسب درآمد از سوی دستگاه‌ها ایجادشده است و هر دستگاهی راهی برای افزایش رفاه کارکنان خود از مسیر ایجاد درآمد درست کرده و به هیچ‌کس هم پاسخگو نیست. . به‌طور مثال باوجود اصرارهای پرشماری که هیئت نظارت بر صداوسیما درسالهای اخیر داشته است هنوز هیچ نهادی نمی‌داند درامد این سازمان از آگهی‌های تجاری چقدر است. به‌عنوان یک مثال دیگر می‌توان به نامعلوم بودن میزان درآمد و چگونگی هزینه کرد درآمد استانداری‌ها از محل رستوران‌های بین‌راهی و سایر مراکز گرفته می‌شود اشاره کرد. درامدهای اختصاصی بیمارستان‌های دولتی و یا درآمد آموزش‌وپرورش که از محل اجاره دادن مدارس به دست می‌آید نیز در همین چارچوب قرار می‌گیرند و به خزانه ریخته نمی‌شوند و عدد آن‌ها معلوم نیست. میدری تأکید کرد اگر بودجه‌های سالانه شفاف شود و حساب‌وکتاب درآمده و هزینه‌ها معلوم شود بدون تردید راه برای فساد تنگ و تاریک خواهد شد و پیامدهای مثبتی خواهد داشت. وی گفت برای اینکه بدانیم دراین‌باره چه مسائلی وجود دارد یک مثال بزنم. در حال حاضر بیشتر اداره‌های دولتی در تهران درآمدهای اختصاصی دارند که این درآمدها به خزانه ریخته نمی‌شود و توسط خود دستگاه‌ها به کارکنان پرداخت می‌شود. این‌یک راه برای افزایش درآمدهای اداره‌های دولتی در تهران است و درآمد یک نفر شاغل دریک اداره در تهران گاهی وقت‌ها 50 درصد بیشتر از همتای او درهمان اداره در شهرستان‌هاست. این موضوع به نابرابری‌ها دامن زده و اکثریت کارکنان اداره‌های دولتی با توجه به این موضوع است که می‌خواهند به پایتخت بیایند و چه فسادها که فقط از این ناحیه پدیدار نمی‌شود.

احمد میدری در پاسخ به این پرسش که برای شفافیت بودجه و ایجاد خزانه متمرکز چه باید کرد گفت اولاً باید اهمیت این موضوع برای همه مردم و حتی مدیران دستگاه‌های حاکمیتی و نهادهای نظارتی آشکار شود و همه باید بدانند خزانه‌داری متمرکز یک مقوله لوکس و تشریفاتی نیست و راه اصلی برای شفافیت و حذف فساد است. در مرحله بعد باید جنبش مردمی و به‌ویژه از راه تحلیل و اطلاع‌رسانی رسانه‌ای و ایجاد نهادهای مدنی و از مسیر مجلس قانون‌گذاری به مبارزه با فساد و مطالبه گری برای شفافیت اقدام کنیم.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری تحلیلی ساعت24 ، تاریخ انتشار: 4 دی 1397 ، کدخبر: 412931 ، www.saat24.news

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین