پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۹۱۲۲
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۴
شفافیت در نحوه هزینه‌های شرکت‌های دولتی در بودجه یکی از مواردی است که انتظار می‌رفت پاسخ داده شود ولی در لایحه بودجه ۹۸ نحوه هزینه ۹۳۹ هزار میلیارد تومان از درآمد ۹۸۰ هزار میلیارد تومانی سه شرکت دولتی بزرگ، در هاله‌ای از ابهام است.
شعارسال: طی سال‌های گذشته همزمان با انتشار بودجه سنواتی دولت، انتظار افکار عمومی برای شفافیت در توزیع منابع و نحوه هزینه‌کرد بودجه شرکت‌ها، سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی که سهمی از بودجه عمومی و دولتی دارند، بیشتر شده است. انتظاری که البته سعی شد تا تنها با شفاف کردن بودجه بخشی از دستگاه‌ها و نهادهایی که عمدتاً بودجه‌هایی به مراتب کمتر از شرکت‌های بزرگ چند هزار میلیارد تومانی دارند، پاسخ داده شود.

اما به نظر می‌رسد این شفافیت مالی چندان در مورد شرکت‌های بزرگ که درآمدهای چند صد هزار میلیارد تومانی دارند جدی گرفته نشده و شفاف کردن نحوه هزینه کرد صدها هزار میلیارد تومان از درامد این شرکت‌ها در عمل اتفاق نیفتاده است و دولت در لایحه بودجه سال 98، علاقه‌ای به شفافیت در این بخش به خصوص در مورد شرکت‌هایی همچون شرکت ملی نفت ایران که قرار است در سال آینده بیش از 573 هزار میلیارد تومان را هزینه کند، ندارد. مساله‌ای که در مورد بسیاری از شرکت‌های بزرگ دیگر و نحوه هزینه‌کرد درآمدهایشان مغفول مانده؛ از ریز هزینه‌های 309 هزار میلیارد تومانی از محل درآمد شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی تا جزئیات هزینه 57 هزار میلیارد تومانی شرکت ملی گاز ایران.

* شرکت ملی نفت ایران؛ 612 هزار میلیارد تومان درآمد و 573 هزار میلیارد تومان هزینه

بر اساس اعداد و ارقام مندرج در جدول لایحه بودجه دولت و پیوست‌های آن آمده، شرکت ملی نفت ایران (مادر تخصصی) در سال 98، درآمدی معادل 611 هزار و 919 میلیارد تومان (611,919 میلیارد تومان) داشته و در مقابل، بیش از 573 هزار میلیارد تومان (573,292 میلیارد تومان) هزینه برای آن دیده شده است. شرکتی که با احتساب مالیات 2 هزار و 174 میلیارد تومانی (2,174 میلیارد تومانی)، بیش از 36 هزار میلیارد تومان سود در سال آینده خواهد داشت که از این میان بیش از 4 هزار و 300 میلیارد تومان (4,348 میلیارد تومان) سهم دولت و 32 هزار میلیارد تومان آن به عنوان «اندوخته» در نظر گرفته شده است.

* شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی

در جداول مربوط به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، میزان درآمد این شرکت در سال 98 بیش از 309 هزار میلیارد تومان (309,379 میلیارد تومان) دیده شده و در مقابل هزینه‌های این شرکت تقریباً معادل همان درآمد یعنی 309 هزار و 56 میلیارد تومان (309,056 میلیارد تومان) درج شده است. شرکتی معادل 161 میلیارد تومان از سود آن تحت عنوان «50 درصد سود ویژه» در نظر گرفته شده و در مجموع با احتساب مالیات 80 میلیارد تومانی، این شرکت معادل 243 میلیارد تومان سوددهی در سال آینده خواهد داشت.

* شرکت ملی گاز ایران

بر اساس اعداد و ارقام درج شده در جداول پیوست سه لایحه بودجه 98 دولت، درآمد شرکت ملی گاز ایران 65 هزار میلیارد تومان (65,833 میلیارد تومان) در سال آینده پیش بینی شده و در مقابل نیز هزینه‌ای معادل 57 هزار میلیارد تومان (57,128 میلیارد تومان) برای آن درنظر گرفته شده است. این شرکت نیز با احتساب مالیات 1000 میلیارد تومانی‌اش، سودی معادل 7 هزار 686 میلیارد تومان خواهد داشت و از این سود، بیش از 2000 میلیارد تومان آن به عنوان «50 درصد سود ویژه» در نظر گرفته شده است

به گزارش تسنیم، این تنها بخشی از شرکت‌های دولتی است که هزینه‌هایی چند صد هزار میلیارد تومانی برای سال‌ آینده آن‌ها دیده شده و انتظار می‌رفت تا همانطور که باید شفافیت بودجه‌ای، درآمدی و هزینه‌ای برای تمام دستگاه‌ها که سهمی از بودجه دولت و منابع عمومی دارند، اعمال شود، شفافیت مالی و صورت‌های مالی درآمد و هزینه این شرکت‌ها که صدها هزار میلیارد تومان از دارایی‌های کشور در اختیارشان است، منتشر شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار: 9 دی 1397 ، کدخبر: 1910965 ، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین