شعار سال: بودجه های سالانه در ایران
به دلایل گوناگون از جمله به دلیل اینکه یک دولت بزرگ بر اقتصاد کشورحاکمیت دارد و
در سال های تازه سپری شده نیز شرکتهای کوه پیکر درتملک نهادهای عمومی غیردولتی رشد
شگفت انگیزی داشته اند با بیشترین ناشفافی تدوین و تصویب می شوند. اقتصاددانان ایرانی
دراین دهه های اخیر بارها تاکید کرده اند را ه نجات اقتصاد ایران تا اندازه قابل
اعتنایی به بریدن دست و پای دولت از کسب و کارها و خصوصی ساز ی واقعی است اما این
توصیه اقتصاددانان هرگز لباس عمل نپوشیده است. درحالی که دردهه 1370 مدیران ارشد سازمان
برنامه و بودجه و بانک مرکزی درمسیر راهبرد کاهش نقش دولت دراقتصاد بودند اما درحال حاضر این راهبرد
کنارگذاشته شده است. بودجه 1398 درشرایط تحریم گسترده آمریکا تدوین شده و درآن
تاریکی ها و ابهام های شگفت
انگیز و بزرگی دیده می شود. دکتر علی چشمی استاد اقتصاددانشگاه فردوسی مشهد در
نشست روزپنجشنبه 25 بهمن 1397 درباره تاریکی ها و ابهامهای بودجه سال آینده ایران
سخنرانی کرد. صفحه تلگرامی فرشاد مومنی اقتصادان ایرانی اسلایدهای ارایه شده از
سوی این استا د اقتصاد را منتشر کرده است. آنچه می خوانید همین اسلاید هاست که
بدون شرح و تفسیر درساعت 24 منتشر می شود:
تاریکی ها
1 - منابع نفت و گاز
و هدفمندی یارانه و خزانه چندگانه نفت
2 - مالیات نهادها و
بنیادهای انقلاب اسلامی و مالیات شرکت ها و مؤسسات وابسته به آستان قدس رضوی
3 - جزئیات بودجه
شرکت های دولتی به معنای عدم تفکیک هزینه های عملیاتی و غیرعملیاتی و اطلاعات
سایرسهامداران
4 - عدم شفافیت
اطلاعات طرحها و پروژه های استانی
اعتبارات بودجه استانی به صورت سرجمع برای هراستان ارائه
می شود که راساً توسط سازمان
برنامه تهیه می شود و شاخصها و معیارهای تعیین اعتبارات هر استان مشخص
نیست
5 - ردیف بازپرداخت
اصل و سود اوراق سررسید شده در سال 1398
6 - عدم واریز منابع
عمومی به خزانه دولت
7 - سرجمع منابع و
مصارف بودجه
8 - نامشخص بودن
میزان حقوق و دستمزد کارکنان دولت و تعداد آنها
ابهام درکسری بودجه
دربودجه تدوین شده بودجه سال 1398 وبه ویژه درباره کسری بودجه ابهام
های جدی وجوددارد . دراین بودجه معلوم نیست کسری بودجه چقدر است؟ معلوم نیست چقدر به بدهی دولت اضافه خواهد شد؟ معلوم
نیست مانده بدهی دولت
چقدر خواهد شد؟ وبالاخره معلوم نیست دولت
بابت این بدهی چقدر هزینه بهره باید بپردازد.
توزیع استانی مبهم
دربودجه 1398 فقط حدود پنجدرصد
از بودجه عمومی دولت ایران از نظر تقسیم بندی معلوم است و مابقی
بر اساس بعضا روابط ناسالم نخست بین استانها و سپس بین شهرستانها توزیع می شود.
دراین بخش چانه زنی های مخربی در تنظیم، تصویب و حتی اجرای بودجه بین مسئولان
دولتی، مدیران ادارات و نمایندگان مجلس خودنمایی می کند . نمایندگان مجلس با اهرم
تهدید به سئوال، تذکر و استیضاح وزیران
تلاش میکنند تا سهم بیشتری از بودجه برای استان و شهرستان خود بگیرند .
ناشفافیت اعتبارات اختصاصی و متفرقه
دربودجه 1398 منابع قابل اعتنایی تحت عناوین اعتبارات
اختصاصی و متفرقه لحاظ شده که تاریک ، ناشفاف و مبهم به حساب می آیند که برخی از
آنها عبارتند از
یکم - رقمی حدود 70هزار
میلیارد تومان بودجه اختصاصی دستگاه های اجرایی
دوم - 50 هزار میلیارد تومان بودجه متفرقه در لایحه بودجه 1398 شامل
•اعتبار طرح های مربوط به سفرهای مقام معظم رهبری:
1000میلیارد تومان
•زیربناهای مناطق کمتر توسعه یافته، حاشیه ای و بحرانی: 130میلیارد
تومان
•کمک به هزینه های اجتناب ناپذیر و ضروری: 120میلیارد
تومان
•طرح و اجرای برنامه های کاهش آسیب های اجتماعی: 450میلیارد
تومان
•ایجاد اشتغال گسترده و مولد:
3000میلیارد تومان
•مشارکت سازمان گسترش صنایع در طرح های مناطق محروم: 400میلیارد
تومان
•مابه التفاوت نرخ ارز:
2000میلیارد تومان
•سود و کارمزد اوراق بهادار داخلی و خارجی:
6465میلیارد تومان
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی ساعت
24، تاریخ 26 بهمن 97، کد مطلب: 425501:
www.saat24.news