پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۹۷۴۳
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۵
دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان گفت: دشمنان سعی می‌کنند با این زندگی مدنی که ما پیش گرفته‌ایم مقابله کنند و برای این کار هجمه به قوه قضاییه را شروع کرده‌اند و در این جهت یک دفتر بزرگ را آمریکا تاسیس کرده است که اسمش دفتر پایش رفتار قضایی ایران می‌باشد که حدود ۴۰ کارمند هم دارد.

شعار سال: دکتر محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان در نشست شورای قضایی استان بوشهر حاضر شد و گفت: خدا را شاکر هستم که توفیق داد امروز در جمع شما عزیزان باشممعاون امور بین الملل قوه قضاییه گفت: انقلاب اسلامی ما یک تجربه بزرگ بود که شاید عده‌ای بگویند که این حادثه بزرگ مربوط به ۴۰ سال پیش بوده است و اکنون چه خروجی دارد که باید پاسخ داد از این حادثه بزرگ دو جریان به راه افتاده است. جریان اول تجربه بنای یک نظام مدنی بر اساس تفکر اسلامی بوده است؛ یعنی ما یک نظام سیاسی مدنی بر اساس عقلانیت اسلامی تاسیس کردیم.

لاریجانی گفت: نام جریان دوم را می‌توان همان بیداری اسلامی گذاشت که مربوط به خارج از مرز‌ها می‌باشد. مثلا اگر به مصر بروید و دانشگاه‌های این کشور را ببینید متوجه می‌شویدکه به چه میزان زیادی از ایران تاسی گرفته‌اند و مطالب مربوط به کشور ما را با علاقه و حساسیت دنبال می‌کنند.

وی افزود: البته عده‌ای با بنای این نظام مدنی سیاسی از همان ابتدا مشکل داشتند و می‌گفتند که قوانین دین اسلام کهنه شده است و کارآیی ندارد. البته معتقدیم که اینگونه نیست و حلال و حرام اسلامی سر جایش است و هیچ وقت قوانین آن کهنه نشده و نمی‌شوددبیر ستاد حقوق بشر کشورمان بیان کرد: عده دیگری هم بودند که می‌گفتند که دین خوب است، اما فقط برای زندگی خصوصی مردم خوب است، عده‌ای از جریان اصلاحات طرفدار این تز هستند بخشی از کسانی که سردمدار جریان فتنه بودند می‌گفتند که نباید دین وارد سیاست شود.

معاون امور بین الملل قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما معتقدیم که ملاک مشروعیت حکومت به اهل بیت (ع) برمی‌گردد، چون اهل بیت (ع) دو مرجعیت دارند یکی مرجعیت علمی و یکی هم مرجعیت در حکومت که مربوط به مشروعیت سیطره است؛ یعنی هر گونه سیطره‌ای باید به نحوی اثبات شود که به اهل بیت (ع) وصل استلاریجانی افزود: گروه دیگری بودند که می‌گفتند اسلام خوب است، حکومت کردن او هم خوب است، اما اکنون نمی‌شود آن را اجرا کرد و می‌گفتند که آمریکا نمی‌گذارد و نمی‌شود و امثالهم. آن‌ها عنوان می‌کردند که ما باید صبر و مدارا کنیم و در مقابل آمریکا و طاغوت کوتاه بیاییم تا امام زمان (عج) ظهور کنند که این تفکر هم اشتباه است.

وی خاطر نشان کرد: باید دانست که مسیر انقلاب ما از همان ابتدا مسیری صاف و هموار نبوده است بلکه با سختی‌ها و مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم کرده است. در قانون اساسی اسمی از دموکراسی نیامده است که عمدا این کار را نکرده‌اند، چون این دموکراسی مدنظر غربی‌ها را متصور می‌کنددبیر ستاد حقوق بشر کشورمان بیان کرد: تاکنون ۳۰ مدل دموکراسی در دنیا تجربه شده است که به دو گروه دموکراسی عملیاتی و دموکراسی ارزشی تقسیم می‌شود، متفکران مشهور غربی طرفدار دموکراسی عملیاتی هستند؛ اما دموکراسی که در کشور ما پیاده می‌شود یک دموکراسی مدرن و البته داهیانه است.

معاون امور بین الملل قوه قضاییه اظهار کرد: نظام ما در طول ۴۰ سال پس از انقلاب تجربه‌های زیادی داشته است، چون طبیعتا یک جریان اجتماعی با محیط اطرافش تعامل دارد و با چالش هم مواجه خواهد بود و ما هم در طول این ۴۰ سال هم کاستی داشته‌ایم و هم موفقیت به دست آورده‌ایملاریجانی تاکید کرد: اکنون ما در شرایط اقتصادی دچار چالش شده‌ایم که مسلما این چالش یک فتنه است. چون دشمنان خارجی ما اعلام می‌کنند که ما قصد داریم مردم را به خیابان‌ها بکشیم و برای این کار هم سرمایه گذاری کرده‌ایم، البته ناگفته نماند که این فتنه اقتصادی با عدم کارآمدی برخی مدیران ما گره خورده است.

وی افزود: برای دفع این فتنه اقتصادی قوه قضاییه و نیرو‌های امنیتی و انتظامی ما به خوبی در حال تلاش هستند و در این راستا تعدادی دستگیر و برخی هم اخیرا اعدام شده‌اند؛ لذا قوه قضاییه در برخورد با فتنه اقتصادی عملکرد خوبی داشته است، اما این بگیر و ببند علاج عدم کارآمدی دولت نیست. افت شدید کارآمدی در مدیریت اقتصادی نیازمند یک مدیریت جهادی است و مدیریت جهادی یعنی مدیریتی که در میدان باشد و جهادگونه عمل کنددبیر ستاد حقوق بشر کشورمان خاطرنشان کرد: در عین حال ما به جز این چالش انواع تجاوزات نظامی، سیاسی، علمی، حقوق بشری و اقتصادی را تجربه کرده‌ایم که از آن‌ها با سربلندی بیرون آمده‌ایم.

معاون امور بین الملل قوه قضاییه تاکید کرد: چیزی که ما اکنون به عنوان دستاورد داریم را باید حفظ کنیم، لازم است که ما از بیرون و از دید دشمن خود و شرایط خود را نگاه کنیم، مثلا دشمن در تحلیل‌های خود درباره شکست خوردن در فتنه ۸۸ معتقد است که این عدم موفقیت سه دلیل داشته است اول اینکه رهبر ایران کسی است که در مقابل توطئه‌ها و فتنه‌ها سینه سپر می‌کند و مواضع خود و کشور را برای مردم تبیین می‌کند و رهبر ایران فرد شجاعی است که اهل فرار کردن نیست؛ اما در مقابل رئیس جمهور آمریکا را ببینید که در حادثه ۱۱ سپتامبر بیش از هشت ساعت در هواپیما بود و از ترس کشته شدن جرات فرود آمدن نداشت.

لاریجانی ادامه داد: دلیل دوم شکست دشمن در فتنه ۸۸ این بود که تشکیلات قضایی و امنیتی ما به نحو خوبی با فتنه گران مقابله کردند و دلیل هجمه‌های زیاد به سپاه و قوه قضاییه هم همین عملکرد خوبشان استوی اظهار کرد: آن‌ها می‌گفتند که دلیل سوم شکستشان این است که مردم ایران سنسور‌هایی دارند که نسبت به فتنه‌ها حساس هستند و درسال ۸۸ وقتی فهمیدند که فتنه‌ای در کار است بلافاصله مسیر و راه خود را از فتنه جدا کردند که ما اسم این سنسور را بصیرت می‌گذاریم.

دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان عنوان کرد: ما باید شرایط فعلی خود را پس از ۴۰ سال از انقلاب بررسی کنیم که آیا پس از ۴۰ سال دستاوردی داشته ایم یا خیر، البته عده‌ای می‌خواهند تصاویر غیر واقعی از واقعیت‌ها را به مردم القا کنند مثلا دائما می‌گویند که فلان چیز گران شده است و مشکلات فراوان است.

معاون امور بین الملل قوه قضاییه تاکید کرد: خوب است که ما وضعیت خود را از دید دشمنان خود ببینیم. تصویر ما از دید دشمن اکنون اینگونه است که ایران در امر علم و تکنولوژی به طور معجزه آسایی پیشرفت کرده است حتی پاکستان که بمب هسته‌ای دارد دانش هسته‌ای اش از دانش هسته‌ای ما پایین‌تر است، لذا با قضیه برجام به نوعی ما را متوقف کردند که البته ما با کمک خداوند این زنجیر‌ها را پاره خواهیم کرد و به مسیر پیشرفت خود ادامه خواهیم داد.

لاریجانی ادامه داد: دشمنان می‌گفتند که توان دفاعی ما بسیار قوی شده است، چون دفاع صرفا مربوط به اسلحه داشتن نیست بلکه دکترین دفاعی است که ما را قدرتمند کرده است این دکترین دفاعی بدین معنی است که حماس می‌تواند با تعداد کمی نیرو اسرائیل را شکست دهد.

وی گفت: همچنین نفوذ ما از چشم دشمنان بسیار زیاد شده است. اکنون ایران در منطقه دارای نفوذ زیادی است و این نفوذ ما زمینه‌های زیادی دارد که این نفوذ هم دکترین خاص خود را دارد. مثلا در سوریه، آمریکا، روسیه، ترکیه و داعش برای خود پایگاه‌های نظامی احداث کردند، اما ما چنین کاری را نکرده‌ایم بلکه به جای احداث پایگاه نیرو‌های بسیجی سوریه را تعلیم دادیم و اکنون سوریه ۲۰۰ هزار بسیجی دست پرورده سردار قاسم سلیمانی دارد که آماده شهادت و مجاهدت هستند.

دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان افزود: این نفوذ ما در منطقه دو دلیل دارد اول اینکه اجازه نمی‌دهیم خطرات به سمت ما بیایند بلکه دست پیش می‌گیریم تا حمله‌ای به کشور ما نشود و دوم اینکه ما با نفوذ خود در منطقه سعی می‌کنیم از مظلومان جهان در هر جایی که باشند، حمایت کنیممعاون امور بین الملل قوه قضاییه تصریح کرد: این موارد که ذکر شد باعث شده است که ایران را به عنوان یک قدرت بزرگ ببینند، چون بر اساس تصورات آن‌ها قرار بود ایران پس از انقلاب به یک کشور عقب مانده تبدیل شود.

لاریجانی اظهار کرد: ما باید این شأن و جایگاهی را که کشور‌های خارجی به آن پی برده‌اند را مراقبت کنیم. رسالت ما طبیعتا با توجه به این چالش‌ها که پیش رویمان است تعریف می‌شود. یکی از مسائل مهم ما در این رابطه زندگی مدنی ما است و این زندگی مدنی از دیگر دستاورد‌های کسب شده مهمتر است و یکی از عناصر شکل دهنده زندگی مدنی کشور ما تشکیلات قضایی است. زندگی مدنی آنقدر مهم است که سفارشات بسیار زیادی در دین ما در این خصوص وجود داردوی بیان کرد: لذا اکنون غربی‌ها این موضوع را فهمیده‌اند که زندگی مدنی در ایران بسیار پراهمیت است و این سبک زندگی مدنی چالش جدی آنان در آینده خواهد بود.

دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان تصریح کرد: بر این اساس دشمنان سعی می‌کنند با این زندگی مدنی که ما پیش گرفته‌ایم مقابله کنند و برای این کار هجمه به قوه قضاییه را شروع کرده‌اند و در این جهت یک دفتر بزرگ را آمریکا تاسیس کرده است که اسمش دفتر پایش رفتار قضایی ایران می‌باشد که حدود ۴۰ کارمند هم دارد. کار این دفتر این است که احکام ما را پایش کند و مثلا حکمی که در یک شهرستان کوچک صادر شده است رنگ و بوی حقوق بشری بدهد و آن را در بوق و کرنا کند.

معاون امور بین الملل قوه قضاییه ادامه داد: از طرف دیگر یک اتفاق مهم که در کشور ما افتاده این است که مکتب اهل بیت (ع) در کشور ما پیاده می‌شود. آن‌ها وقتی داعش را ایجاد کردند فکر می‌کردند که با اسم داعش می‌توانند اسلام را خراب کرده و مکتب اسلام را آلوده کنند.

لاریجانی گفت: اکنون غربی‌ها فهمیده‌اند که مکتب اهل بیت (ع) که در ایران رایج است یک مکتب درست و اصولی است و لذا سعی می‌کنند که این مکتب را بیشتر بشناسند. مثلا اخیرا گفتگو‌هایی خوبی بین ایران و ایتالیا شکل گرفته است که تاثیر زیادی در شناخت مکتب اهل بیت (ع) و معرفی این مکتب دارد. به عنوان مثال در یکی از این گفتگو‌های دوجانبه موضوع حق متهم مورد تحلیل وب ررسی قرار گرفت. آن‌ها نمی‌دانستند که ما در کشورمان قانون فصل الخطاب است و فکر می‌کردند در کشور ما صرفا کتاب و حدیث و روایت وجود دارد. در این گفتگو‌ها وقتی قوانین ما به طور اجمالی مرور شد آن‌ها بسیار شگفت زده شدند و حتی گفتند برخی از قوانین ما از قوانین آن‌ها پیشرفته‌تر است.

وی بیان کرد: در این دیدار‌ها یکی از حقوقدانان ایتالیایی سوال کرد که چه میزان از قوانین ما برگرفته از دین شما است که پاسخ دادیم قوانین ما همگی برگرفته از مبانی اسلام هستند و در این خصوص چند نمونه از موضوعات قضایی که از مبانی اسلام گرفته شده است را توضیح دادیم وآن‌ها بسیار خوششان آمد و علاقمند شدند که این دیدار‌ها تکرار شود؛ لذا اخیرا دوباره به تهران آمدند و گفتگو‌ها ادامه دار شده است.

دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان گفت: مقصودم از این حرف‌ها این است که علاقه به فقه و مکتب اهل بیت (ع) در دنیا بسیار زیاد شده است و بسیاری می‌خواهند که این مکتب را بیشتر و بهتر بشناسندمعاون امور بین الملل قوه قضاییه افزود: ما از پایش شدن توسط دشمنان نگران نیستیم بلکه ما این پایش و هجمه‌ها را فرصتی برای پاسخ به تهاجمات و البته حمله به آن‌ها می‌دانیم.

لاریجانی در پایان خاطر نشان کرد: امیدواریم ما در هر پست و مقامی که هستیم بتوانیم در اشاعه مکتب اهل بیت (ع) موفق باشیمدر ادامه این نشست مدیران و مسئولان قضایی و سازمان‌های تابعه استان موضوعات و موارد خود را از دبیر ستاد حقوق بشر سوال کردند.

در این جلسه موضوع قطعنامه‌های صادره علیه ایران مورد سوال قرار گرفت که دکتر لاریجانی پاسخ داد: ما از قطعنامه‌هایی که علیه ما صادر می‌شود نگران نیستیم، بلکه ناراحتی ما این است که رکورد و عملکرد ما ازبسیاری از کشور‌های منطقه وجهان بهتر است؛ اما کسی این رکورد را نمی‌بیند وبه آن توجهی ندارد و ما را صرفا به بهانه‌های واهی مورد هجمه قرار می‌دهند.

وی افزود: یکی دیگر از ناراحتی‌ها و اعتراضات ما این است که غربی‌ها در قالب حمایت از حقوق بشر از تروریست‌هایی مثل منافقین و پژاک و داعش حمایت می‌کنند. یکی دیگر از مسائلی که مورد اعتراض ماست این است که آن‌ها حتی درباره احکام اسلام هم فتوا می‌دهند.

معاون امور بین الملل قوه قضاییه در پاسخ به سوالی دیگر‌ی درباره نحوه رفتار ما در جوامع بین المللی افزود: در زمان امام راحل دو گونه تفکر در این خصوص وجود داشت یکی اینکه مرحوم بازرگان می‌گفت که ما باید بخشی از احکام خود را تعطیل کنیم تا غربی‌ها دست ازسر ما بردارند و تفکر دیگر هم که از سوی افراد دیگری دنبال می‌شد این بود که می‌گفتند ما باید کلا از سازمان‌های بین المللی خارج شویم؛ اما امام راحل هر دو نظریه را رد کردند و گفتند که اولا ما باید احکام اسلامی را اجرا کنیم ثانیا در جوامع بین المللی هم نباید کم رو باشیم و باید از هر فرصتی برای پاسخگویی استفاده گردد بنابراین ما در مسائل حقوق بشری هم همین سیاست را در پیش گرفته ایم.

لاریجانی تاکید کرد: شاید گفته شود که چرا صدور این قطعنامه‌ها تمامی ندارد جواب این است که، چون دشمنی آن‌ها با ما یک دشمنی دائمی است. ما در سازمان ملل و مراجع بین المللی دائما به هجمه‌ها پاسخ می‌دهیم و حتی هجمه‌هایی را علیه کشور‌هایی نظیر آمریکا داریم.

وی گفت: در سازمان‌های بین المللی صرفا به پاسخ دادن اکتفا نکرده‌ایم بلکه اقدامات خوبی هم در این زمینه داشته‌ایم، مثلا مکانیزیم UPR یکی از ابتکارات ما در سازمان ملل است این مکانیزم اینگونه است که ما همه کشور‌ها را به طور منظم مورد پایش قرار دهیم و صرفا این نباشد که فقط یک کشور مورد پایش قرار گیرد بلکه UPR می‌گوید همه کشور‌ها باید به طور منظم مورد پایش قرار گیرند. این ابتکار آنقدر خوب بود که تا مدت‌ها اوباما رئیس جمور وقت آمریکا از پذیرش آن امتناع می‌کرد، اما نهایتا مجبور شد این مکانیزم را بپذیرد.

دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان گفت: در یکی از این جلسات پایش کشور‌ها موضوع حقوق بشر در آمریکا مورد بررسی قرار گرفت و با میدانداری ایران و همکاری دیگر کشور‌ها به شدت به آمریکا حمله شد که این اقدام برای آن‌ها بسیار گران تمام شد و حتی رئیس جمهور آمریکا در کنگره از این نوع برخورد با آمریکا بسیار مورد سرزنش قرار گرفت لذا در عرصه بین المللی اولین هدف ما حضور داشتن در سازمان‌های بین المللی است.

معاون امور بین الملل قوه قضاییه ادامه داد: در این رابطه ما در سازمان‌های بین المللی از تک تک احکام خود به صورت تفصیلی دفاع می‌کنیم و هزاران صفحه سند را برای دفاع خود به سازمان ملل ارائه کرده‌ایم که کاری بسیار مهم است.

لاریجانی گفت: این اقدامات باعث شده است که رای بسیاری از کشور‌ها به نفع ایران شود و آن‌ها از دادن رای علیه ایران خودداری می‌کنند. البته بسیاری از کشور‌ها از آمریکایی‌ها می‌ترسند و به همین خاطر علیه ایران رأی می‌دهند به طوری که آن‌ها در دیدار‌هایی که داریم و در جلسات سازمان ملل از ایران دفاع می‌کنند؛ اما در نهایت به اجبار دولتمردانشان علیه ایران رای می‌دهند.

وی افزود: یکی دیگر از اقدامات ما در سازمان‌های بین المللی این است که می‌رویم و درباره اسلام بحث کرده و مبانی آن را معرفی می‌کنیم. در این خصوص ما بیشترین دفاع را از مسلمانان جهان داشته و داریم و حمایت ما از مردم فلسطین، یمن و سوریه در همین راستا است.

دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان تاکید کرد: مقام معظم رهبری در سال گذشته در دیداری که با مسئولان دستگاه قضایی داشتند بحث حقوق عامه را مطرح کردند و فرمودند که مشروعیت دادگاه‌های ما از لحاظ فقهی سرزمینی نیست، بلکه از نظر قانون محدود به سرزمین است ایشان فرمودند که باید مسلمانان دنیا بدانند که اگر در کشوری به مسلمانان ظلم شد می‌توانند به ایران بیایند و طرح دعوی کنند و البته شما نگران اجرای حکم نباشید همین اقدام و رسیدگی و صدور رأی است که فی نفسه ارزشمند است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری میزان، تاریخ انتشار 10 دی 97، کد مطلب: 481132، www.mizanonline.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین