پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۱۸۰۱۲۲
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۸
طبق آمارهایی که از نرخ اعتیاد دانش‌آموزان اعلام می‌شود، هم‌اکنون حدود دو درصد از دانش‌آموزان مقطع دبیرستان دچار اعتیاد هستند که این یک زنگ خطر جدی برای مدارس محسوب می‌شود. این درصد در سال 80 یعنی حدود 17 سال پیش در میان دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم در حدود نیم درصد بود و 10 سال بعد یعنی در سال 90 به یک درصد رسید و حالا طبق آخرین آماری که به‌ دست آمده، با افزایش یک درصدی به دو درصد رسیده است!

شعار سال: طبق آمارهایی که از نرخ اعتیاد دانش‌آموزان اعلام می‌شود، هم‌اکنون حدود دو درصد از دانش‌آموزان مقطع دبیرستان دچار اعتیاد هستند که این یک زنگ خطر جدی برای مدارس محسوب می‌شود. این درصد در سال 80 یعنی حدود 17 سال پیش در میان دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم در حدود نیم درصد بود و 10 سال بعد یعنی در سال 90 به یک درصد رسید و حالا طبق آخرین آماری که به‌ دست آمده، با افزایش یک درصدی به دو درصد رسیده است! سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر هم چندی پیش اعلام کرده بود که در پنج سال اخیر شاهد افزایش مصرف «گل» در بین دانش‌آموزان بوده‌ایم که خوشبختانه با اقداماتی که صورت گرفته از سال گذشته این مصرف کاهش یافته است. مسأله‌ای که البته همکاری میان آموزش و پرورش و ستاد مبارزه با مواد مخدر را رقم زده و موجب شده تا در این زمینه اقدامات اساسی انجام شود. آن‌طور که سردار اسکندر مؤمنی، دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌گوید: با وزارت آموزش و پرورش هماهنگی‌های لازم انجام شده است تا توانایی‌ها و مهارت‌های دانش‌آموزان برای «نه گفتن» افزایش یابد.  وی در اولین نشست خبری خود با اشاره به این که در حال حاضر 60 هزار معتاد متجاهر در کشور وجود دارد گفت: از این تعداد 15 هزار نفر در تهران هستند که برخی از آن ها نیز مبتلا به بیماری‌هایی مانند اچ آی وی هستند. به گفته مؤمنی، ایران با تقدیم 4000 شهید در این حوزه در صف مقدم مبارزه با موادمخدر قرار دارد. از آن جایی که تولیدات کشور افغانستان از سال 2001 از حدود 200 تن به 10 هزار تن در سال‌جاری رسیده اهمیت فعالیت کشور ما در خط مقدم را چندین برابر کرده است البته کلیه کشورها باید مسئولیت‌های خود را در این حوزه بشناسند.

موادمخدر، عامل 55 درصد طلاق‌ها در کشور

مؤمنی با بیان این که مهمترین مسأله، امر پیشگیری است، توضیح داد: مبارزه با آسیب‌های ناشی از موادمخدر زمانی به نتیجه می‌رسد که میزان تقاضا کاهش یابد و در این زمینه خانواده‌ها، نهادهای فرهنگ ساز، رسانه‌ها و همه آحاد جامعه باید همکاری تنگاتنگی داشته باشند. اعتیاد خود منشأ بسیاری از آسیب‌هاست.

55 درصد علت طلاق‌ها در کشور موادمخدر است و حدود 70 درصد زندانیان مرتبط با موادمخدر هستند، بیش از 30 درصد مبتلایان به ایدز از طریق موادمخدر مبتلا شده‌اند و منشأ بسیاری از جرائم از سرقت گرفته تا قتل و جنایت ریشه در موادمخدر داردبه گفته دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر بر اساس پژوهش‌های انجام شده 11.7 درصد تولیدناخالص ملی کشور هزینه خسارت ناشی از موادمخدر می‌شود که متأسفانه رقم بالایی است در حالی که ما در تحریم هستیم و مشکلات زیادی داریم این رقم می‌تواند صرف عمران و آبادانی کشور شود.

ایجاد 5600 ظرفیت جدید نگهداری از معتادان در تهران

مؤمنی با اشاره به این که 5600 ظرفیت جدید نگهداری از معتادان توسط سازمان زندان‌ها، نیروی بسیج و نیروی انتظامی ایجاد شده است، افزود: در شهرهای دیگر نیز در زمینه افزایش ظرفیت‌های جدید نگهداری از معتادان مذاکراتی صورت گرفته است. سرانه هزینه معتادان متجاهر در مراکز نگهداری روزانه بین 15 تا 20 هزار تومان است و بر اساس توافق‌های انجام شده برای سال آینده برنامه‌هایی تقدیم دولت شده و پیش‌بینی می‌شود مشکل بودجه‌ای نخواهیم داشت.

شناسایی بنیان‌های مالی قاچاقچیان عمده، از اولویت‌های ستاد است

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در ادامه یکی از اولویت‌های ستاد را پیگیری پرونده‌ قاچاقچیان عمده عنوان کرده و گفت: با پیگیری‌های مستمر و شناسایی اموال قاچاقچیان و ضربه زدن به بنیان‌های مالی آنها می‌توانیم گام‌های بزرگی در عرصه مقابله با موادمخدر برداریم. در پیگیری‌های ما بنیان‌های مالی قاچاقچیان پیگیری می‌شود البته معتقدیم که در برخی از موارد قوانین باید اصلاح شوند. آنچه که مدنظر ماست این است که قوانینی داشته باشیم تا بتوانیم به بنیان‌های اقتصادی قاچاقچیان در سطح کلان ضربه جدی وارد کنیم؛ در حوزه منطقه‌ای نیز با خروج نیروهای امریکایی از افغانستان میزان کشت کاهش می‌یابد زیرا از سال 2001 تا کنون تولیدات و سطح زیرکشت در افغانستان 50 برابر شده بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که حضور امریکا مقابله با موادمخدر را سخت‌تر کرده است.

وی درباره پولشویی و نقش قاچاقچیان مواد مخدر در این تخلف توضیح داد: این موارد جزو تخلفات اقتصادی است که وزارت اقتصاد و بانک مرکزی پیگیر آن هستند و ما هم در این زمینه کمک می‌کنیم.

نرخ اعتیاد دبیرستانی‌ها، دو درصد است

به گفته مؤمنی از مجموع جمعیت 15 تا 64 سال کشور شش دهم درصد را زنان معتاد تشکیل می‌دهند به عبارتی 156 هزار زن در کشور موادمخدر مصرف می‌کنند. متأسفانه نرخ شیوع در دبیرستان‌ها هم بسیار نگران کننده است و بر اساس برآوردها و پژوهش‌های علمی نرخ شیوع اعتیاد در بین دانش‌آموزان دبیرستانی دودرصد است که درصد بالایی را به خود اختصاص داده است. در میان موادمخدری که در کشور مصرف می‌شود «گل» بیشترین سهم را دارد این در حالی است که مصرف این ماده مخدر آسیب‌های جسمی و روحی زیادی با خود به همراه دارد.

وی در زمینه خرید و فروش مواد مخدر در فضای مجازی گفت: پلیس فتا با تمام جدیت در این حوزه در حال فعالیت است و سایت‌های بسیاری نیز تاکنون بسته شده است. گفتنی است شماره تلفن 09628 برای مشاوره و شماره 110 برای برخورد جرائم آماده خدمات‌رسانی به مردم است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه ایران، تاریخ انتشار 12 دی 97، کد مطلب: 495901، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین