پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۰۱۸
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۳
معاون وزیر امور خارجه گفت: سازمان منع سلاح های شیمیایی، مادامی که این مهم بطور کامل تحقق پیدا نکند، توجه به موضوعات دیگر، سازمان را از مسیر اصلی خود خارج خواهد کرد.

شعارسال: چهاردهمین اجلاس منطقه ای مراجع ملی کنوانسیون سلاح های شیمیایی به میزبانی جمهوری اسلامی ایران در تهران با حضور مقامات و نمایندگانی از کشورهای مختلف قاره آسیا آغاز بکار کرد.

سید عباس عراقچی، معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه و کسرات سواکسام، از مدیران بخش همکاریهای بین المللی سازمان منع سلاح های شیمیایی سخنران مراسم افتتاحیه این همایش بودند.

عراقچی، در سخنان خود در مراسم افتتاحیه این اجلاس با اشاره به مواضع اصولی کشورمان در رابطه با کنوانسیون سلاح های شیمیایی و از جمله شرکت فعال در مذاکرات تدوین کنوانسیون و نیز اجرای مفاد آن، تاکید کرد که کاربرد هرگونه سلاح شیمیایی و یا استفاده از مواد شیمیایی به عنوان سلاح، از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران همواره محکوم بوده است.

معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به سابقه جنایات رژیم صدام در انجام حملات شیمیایی علیه رزمندگان و غیر نظامیان کشورمان در طول هشت سال جنگ تحمیلی اظهار داشت: با توجه به جمعیت صد هزار نفری قربانیان سلاح های شیمیایی در جمهوری اسلامی ایران، وزارت امور خارجه در هماهنگی با سایر نهادهای داخلی، احقاق حقوق این عزیزان را همواره در سرلوحه امور قرار داده و انتظار دارد سازمان منع سلاح های شیمیایی نیز بطور جدی این موضوع را در دستور کار خود قرار دهد.

وی افزود : ادامه کاربرد سلاح های شیمیایی توسط گروههای تروریستی در سوریه و عراق ثابت می کند تا زمانی که رژیم صهیونیستی به کنوانسیون سلاح های شیمیایی ملحق نشود و کشورهای دارنده سلاح شیمیایی کلیه زرادخانه های خود را منهدم نکنند، ما با خطر کاربرد این سلاح ها روبرو خواهیم بود، لذا سازمان منع سلاح های شیمیایی باید تمام تلاش خود را برای تحقق جهانشمولی کنوانسیون و انهدام سلاح های شیمیایی موجود بکارگیرد. بدیهی است با توجه به جایگاه حیاتی مسئله انهدام سلاح های شیمیایی و تاثیر آن بر هویت سازمان منع سلاح های شیمیایی به عنوان تنها سازمان بین المللی ذیصلاح برای خلع سلاح شیمیایی، مادامی که این مهم بطور کامل تحقق پیدا نکند، توجه به موضوعات دیگر، سازمان را از مسیر اصلی خود خارج خواهد کرد.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به همکاریهای جمهوری اسلامی ایران با سازمان منع سلاح های شیمیایی و از جمله برگزاری ۹ دوره آموزشی درمان مصدومین شیمیایی و برگزاری دو دوره آموزش پرسنل مراجع ملی کنوانسیون سلاح های شیمیایی، ابراز امیدواری کرد، همه این تلاشها برای آگاه سازی و بسیج بین المللی جهت اجرای دقیق و کامل مقررات کنوانسیون سلاح های شیمیایی، ما را در رسیدن به جهان عاری از سلاح های کشتار جمعی و از جمله سلاح های شیمیایی یاری نماید.

عراقچی تاکید کرد : جمهوری اسلامی ایران به نوبه خود همواره آماده است نقش فعالی در مقابله با دسترسی گروههای تروریستی از جمله داعش به سلاح های شیمیایی ایفا کند و در طول دو سال گذشته نیز برای درمان مصدومین شیمیایی حوادث تروریستی سوریه و عراق کمک های لازم را ارائه کرده است.

کسرات سواکسام از مدیران بخش همکاریهای بین المللی سازمان منع سلاح های شیمیایی نیز با تائید حمایتهای جمهوری اسلامی ایران از سازمان منع سلاح های شیمیایی، تقدیر و قدردانی سازمان متبوع خود را از میزبانی و کمک های جمهوری اسلامی ایران ابراز نمود. وی با اشاره به نقش اجلاس های منطقه ای به عنوان مجرای انتقال نقطه نظرات مراجع ملی به نهادهای تصمیم گیرنده سازمان از هیاتهای شرکت کننده دعوت کرد تا با مشارکت فعال در مباحث و مذاکرات مطرح در اجلاس، سازمان منع سلاح های شیمیایی را در انجام وظایف خود کمک کنند.

شایان ذکر است در این اجلاس سه روزه، موضوعات مختلف اجرای ملی کنوانسیون سلاح های شیمیایی و مسائل نو ظهور مورد بحث و بررسی قرار گرفته و نتیجه مباحث برای بررسی و ارائه به کنفرانس دول عضو، به اجلاس بین المللی سالانه مراجع ملی در لاهه منعکس می شود. همچنین، در حاشیه این اجلاس دو نمایشگاه در خصوص تجهیزات دفاعی شیمیایی و نیز وضعیت قربانیان سلاح های شیمیایی برگزار می شود.


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاريخ انتشار: 4 خرداد 1395، کد خبر: 3666247، www. mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین