پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۱۴۳۵
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۲
حسين شيرزاد، معاون وزير جهاد کشاورزي و مديرعامل سازمان مرکزي تعاون روستايي کشور عنوان کرد: سازمان مرکزي تعاون روستايي کشور با شروع فصل برداشت زعفران در سال جاري و رصد بازار متوجه شد که قيمت گل روند صعودي خوبي داشته است. اما متأسفانه در همين ايام با ورود عوامل واسطه و سودجو و تباني آنها در بازار، قيمت زعفران در مدت کوتاهي با شيب کاهنده روبه‌رو شد و در همين راستا با ورود شبکه تعاون روستايي استان خراسان رضوي و اتحاديه ملي باغداران به بازار زعفران و خريد بيش از ۸۰۰ تن گل زعفران (معادل هشت‌ تن زعفران خشک) با ۱۷ مرکز خريد فعال در فصل برداشت و خريد و فروش بيش از چهارونيم تن زعفران که توسط اتحاديه تعاوني توليد انجام شد، تعادل نسبي تا حد قابل قبولي در بازار ايجاد شد و از روند نزولي قيمت زعفران در بازار تا حد زيادي جلوگيري کرديم.

شعار سال: وي در حاشيه «نشست تعاوني‌هاي تخصصي محصولي زنجيره‌هاي ارزش کشاورزي با محوريت زعفران» گفت: از سوي ديگر با پيگيري انجام‌شده توسط اتحاديه‌هاي تعاوني روستايي و اتحاديه تعاوني‌هاي روستايي استان، ظرفيت سه تن تأييد شد و مراحل نهايي اجرائي انبار اتحاديه تعاوني توليد استان نيز به ظرفيت سه تن در حال پيگيري بوده که در صورت تکميل و تأييد اين انبارها کل ظرفيت انبارهاي بورس استان با احتساب ظرفيت شرکت زرين زعفران مشرق زمين بالغ بر ۱۳ تن خواهد شد. البته تصويب و راه‌اندازي قراردادهاي اختيار معامله زعفران نگين و پوشال و مشخصات قرارداد مربوط به آنها در تاريخ 16/7/97 توسط بورس کالا موفقيت بزرگي براي بازار زعفران بود.
دکتر شيرزاد اظهار کرد: اين سازمان به دنبال تشويق کليه تعاوني‌هاي روستايي و توليد استاني، حداقل ۳۰ استان براي حضور در اين بازار بوده و آماده است تا به عنوان بازوي اجرائي بورس در حوزه ترويج اين نوع از معاملات در جامعه کشاورزان همکاري کند کمااينکه تاکنون کارگاه‌هاي آموزشي متعددي در ارتباط با اختيار معامله و نقش آن در کاهش ريسک و آموزه‌هاي بورسي براي کشاورزان شبکه و مديران عامل اتحاديه‌ها و تعاوني‌هاي توليد در درون سازمان و در استان‌ها برگزار کرده‌ايم.
وي يادآور شد: براي بازگشايي نماد سپرده كالايي نيز اتحاديه تعاون روستايي استان از مبلغ ۷۴ ميليارد ريال ضمانت‌نامه بانکي درخواست‌شده توسط بورس کالا تاکنون ۴۴ ميليارد ريال ضمانت‌نامه بانکي به انضمام ۲۲۰ ميليارد ريال چک به‌عنوان تضمين به بورس کالا ارائه کرده که با پيگيري‌ها و تلاش مجدانه انجام‌شده توسط سازمان تعاون استان در دو، سه ماه اخير نماد سپرده کالايي اتحاديه که در سال ۹۶ با ظرفيت هزارو 100 کيلوگرم فعال بوده از تاريخ 12/10/97 با ظرفيت سه تن مجددا بازگشايي شده و کشاورزان استان براي تحويل زعفران خود به اين انبار مراجعه مي‌کنند.
اين مقام مسئول ادامه داد: لازم است در اين رابطه توضيحي بدهم که در روش سپرده كالايي هر شخص حقيقي يا حقوقي با اخذ کد بورس اوراق بهادار (سهام) مي‌تواند زعفران خود را بدون واسطه به انبار پذيرش‌شده از سوي بورس عرضه و در صورت تأييد خصوصيات فيزيکي و شيميايي زعفران توسط آزمايشگاه معتبر، رسيد انبار به نام صاحب کالا صادر و پس از يک روز کاري نيز گواهي سپرده کالا براي آن صادر مي‌شود. دارنده اين گواهي تا زمان تعيين‌شده در برگه سهام مي‌تواند با پرداخت هزينه انبارداري زعفران خود را در انبار بورس نگهداري يا هر زمان که اراده كند با مراجعه به کارگزاري زعفران خود را به فروش برساند.
مديرعامل سازمان مرکزي تعاون روستايي کشور افزود: با عنايت به رفع مشکلات موجود براي اخذ ضمانت‌نامه بانکي و محدوديت منابع مالي موجود در شبکه و تسهيل روند اخذ تضامين لازم توسط بورس و افزايش ظرفيت انبارهاي بورس از سه تن به ۱۰ تن، شبکه تعاون روستايي استان خراسان رضوي مي‌تواند با دخالت مؤثر در بازار زعفران، ضمن ايجاد تعادل نسبي و جلوگيري از تغييرات غيرمعمول در بازار از يک سو و آشناكردن کشاورزان به بازار‌هاي جديد ايجادشده درحوزه زعفران نظير سپرده کالا و معاملات آتي از سوي ديگر با فروش زعفران به بالاترين قيمت توسط خود کشاورز و بهره‌مندي از سود واقعي زعفران، بدون نياز به حضور مستقيم دولت در بازار زعفران انتظارات لازم از شبکه در تنظيم بازار زعفران را برآورده كند. رئيس سازمان مرکزي تعاون روستايي ايران گفت: اما به نظر من تضامين درخواستي از انبارها بالاست و بيمه‌نامه انبارها هزينه سنگيني را به اتحاديه‌ها تحميل مي‌کند. مسئله وثايق نيز از جمله مشکلات قابل توجه است. وي در ادامه اين مطلب ابراز کرد: بايد بورس سعي کند تا ميزان وثايق را در مورد انبارداري بخش کشاورزي تعديل کند. در حال حاضر تجهيز منابع مالي لازم براي ورود گسترده‌تر در بازار زعفران به کمک شبکه تعاون روستايي کشور در مرحله نهايي است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 19 دی 97، شماره: 3338


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین