پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۳۶۶۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۸
محققان دانشگاه علم و صنعت ایران با انجام طرح پژوهشی موفق به حذف رنگ‌های سمی از محیط آبی شدند. البته نتایج این تحقیق می‌تواند راهکاری برای ايجاد ارزش افزوده برخي پسماندهاي جامد باشد.

شعارسال: تقاضای انسان ها برای محصولات جدید، تنوع در رنگ و کیفیت محصولات رشد زیادی را در بخش های صنعتی ایجاد کرده است. اما این افزایش ظرفیت تولید و ایجاد آلاینده های مختلف تهدیدی برای رفاه انسان ها و محیط زیست به حساب می آید. اگر چه توقف توسعه صنعتی جوامع به بهانه تخریب امری عقلانی نیست اما این امر نباید باعث بی توجهی و بی مهری صنایع نسبت به محیط زندگی انسان ها شود.

به هر حال نباید فراموش کرد که توسعه صنعتی، رفاه، زندگی در محیطی سالم، بهره‌مندي از آب شرب عاري از انواع مواد سمي و خطرناك بايد هديه تلاش و نوآوري هاي امروز ما به نسل هاي آينده باشد. براي نيل به اين مقصود بايد تا حد امكان از ايجاد آلودگي و انتشار آن خصوصا آلودگي آب هاي سطحي و زيرزميني جلوگيري كرد. اين امر نيازمند توجه ويژه به پساب هاي صنعتي و تصفيه آنها است.

تصفيه پساب صنايع نساجي و کاغذسازي

با توجه به اهمیت این موضوع صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی از انجام طرحی پژوهشی توسط محققان دانشگاه علم و صنعت ایران حمایت کرد. این طرح با عنوان "حذف رنگ كريستال وايولت از محيط آبي با پودر شيشه حاصل از پسماندهاي شيشه اي خانگي" انجام شد. حذف رنگ های سمي و سرطان زا از محيط آبي و مديريت پسماندهاي شيشه اي خانگي اهداف این پژوهش است.

پژوهشی که کاربردهایی همچون تصفيه پساب صنايع نساجي و کاغذسازي را دارا است. همچنین نتایج این تحقیق می تواند راهکاری برای ايجاد ارزش افزوده برخي پسماندهاي جامد باشد. البته امکان ايجاد تصفيه خانه هاي ارزان قيمت با هزينه ثابت کم براي صنايع در حال کار و استحصال و به کارگيري مجدد رنگ هاي ضايعاتي نیز از دیگر کاربردهایی است که می توان به آن اشاره کرد.

رنگ نامطلوب‌ترين آلاینده محیط های آبی

درباره ضرورت انجام این پژوهش نیز باید گفت، پسابي ناشی از صنايع مختلف به علت وجود مقادير زيادي از آلاينده‌ها، خسارات زياد و جبران ناپذيري را بر محيط زيست وارد می کند. سواي همه آلاينده‌ها به نظر مي‌رسد كه رنگ نامطلوب‌ترين آنها باشد، چرا كه چشم انسان به راحتي وجود آن را تشخيص مي‌دهد. رنگي شدن آب در اصل اغلب توسط رنگ هايي است كه بسياري از آنها سمي هستند و تقريبا تخريب پذيري طبيعي ندارند. پس مي‌توان گفت كه روش هاي حذف رنگ ها از آب از درجه بالايي از اهميت برخوردار است.

تهيه جاذب هايي زيست تخريب پذير

گرچه در صنايع براي حذف رنگ از محيط آبي از روش هاي مختلفی استفاده مي‌شود. اما از بين همه روش ها جذب سطحي به عنوان روشي آسان با راندمان مطلوب شناخته شده است. در بسياري از موارد صنعتي براي تصفيه پساب ها از جاذب هايي مانند كربن اكتيو استفاده مي شود. قيمت بالا، هزينه هاي بسيار زياد فرايند احياء و آلودگي هاي ناشي از احياي اينگونه جاذب ها همواره به عنوان يك محدوديت ويژه در به كارگيري فرايند جذب سطحي مد نظر صاحبان صنايع بوده است. پس ناگفته پيداست كه تهيه جاذب هايي ارزان، كارا و زيست تخريب پذيردر به ثمر رسيدن واقعي تلاش هاي دوستدارن محيط زيست و محققان حوزه تصفيه آب و پساب جايگاهي حياتي دارد.

فرصتي مناسب براي توليد ثروت

در اين بين استفاده از پسماندهاي جامد به عنوان جاذب هايي ارزانقيمت و در دسترس حربه اي هوشمندانه و اقتصادي در حفاظت مضاعف از محيط زندگي و كار انسان ها به حساب مي آيد. چرا كه از يك سو با تبديل دور ريزهاي مزاحم به موادي ارزشمند، معضلات آتي حاصل از دفع اين مواد را به فرصتي مناسب براي توليد ثروت و افزايش ارزش افزوده مبدل ساخته ايم و از سوي ديگر با انجام فرايند جذب سطحي و رنگ زدايي، از ذخاير آب هاي سطحي و منابع آبهاي زير زميني صيانت کرده ايم. در اين پروژه با استفاده از پودر شيشه حاصل از پسماندهاي شيشه اي خانگي و صنعتي به عنوان جاذب، به بررسي بهينه سازي عوامل موثر در حذف رنگ سمي و خطرناك كريستال وايولت از محيط آبي پرداخته شد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تاریخ انتشار: 26دی1397 ، کدخبر: 41585: www.isti.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
0
0
کار ارزشمندیه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین