پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۳۷۸۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۸
استاندار خوزستان گفت: مصوبه اخیر دولت به هیچ‌وجه انتقال آب از سر شاخه‌های کارون نبوده است.غلامرضا شریعتی اظهار کرد: مصوبه هیات‌دولت دال بر انتقال آب نبود، شاید برخی‌ها قصد داشتند که از آن استفاده بد شود ولی مصوبه بدی هم نبود.وی افزود: دولت تصویب کرده بود که برای ساماندهی کمی و کیفی رودخانه کارون بزرگ، کارگروهی زیر نظر شورای‌عالی آب تشکیل و بعد از بررسی، نتایج را ارائه کند؛ در این میان تشکیل کارگروهی زیر نظر شورای‌عالی آب برای احیای زاینده‌رود نیز تصویب شد.

شعار سال: شریعتی اظهار کرد: همه ایرانی‌ها خواستار احیای رودخانه زاینده‌رود و دیگر رودخانه‌های جاری کشور هستند چون رودها یکی از ارکان زیست‌محیطی برای حفظ و بقای هر منطقه‌ای هستند و زاینده‌رود هم یکی از آنها است. استاندار خوزستان تاکید کرد: در استان مهم و حیاتی اصفهان و همچنین چهارمحال‌وبختیاری اما سیاست‌های غلطی به‌کار رفته که باعث شده زاینده‌رود با این مشکل مواجه شود. این سیاست‌ها باید اصلاح شود و نباید بر سیاست غلط خود اصرار ورزیم تا جاهای دیگر هم با مشکل مواجه شوند. شریعتی با تاکید بر اینکه باید در مصرف آب در حوزه کشاورزی تجدیدنظر کنیم و بهره‌وری را افزایش دهیم، اظهار کرد: در حوزه صنعت باید یا آب از دریا منتقل یا فاضلاب را تصفیه و بار را از روی رودخانه‌هایی همچون زاینده‌رود کم کنیم که این مساله احیای زاینده‌رود را محقق می‌کند.

استاندار خوزستان توضیح داد: در رابطه با رودخانه کارون بزرگ هم باید ساماندهی کنیم، قبلا هم شورای‌عالی آب احیای کارون و ساماندهی کمی و کیفی آن را در برنامه کاری خود داشته و بازهم تاکید شده که بحث ساماندهی ادامه یابد. شریعتی تصریح کرد: ما هم خواستار این موضوع هستیم و از ورود فاضلاب‌های صنعتی و خانگی یا زهاب‌های کشاورزی به رودخانه کارون جلوگیری کنیم. هر دو کارگروه به نفع کشور و استان‌ها و مردم خواهند بود که از هر دو حمایت و برای به سرانجام رسیدن آن پیگیری می‌کنیم تا هر دو استان بتوانند از این کارگروه‌ها و مصوبات آتی آن بهره لازم را ببرند.استاندار خوزستان با اشاره به بارندگی‌های خوب امسال گفت: از سازمان آب و برق انتظار داریم منابع را به‌گونه‌ای مدیریت کند که هم برای تابستان حفظ شود و هم با جلوگیری از رهاسازی خارج از ظرفیت رودخانه‌ها مانع آسیب‌رسانی به مزارع و روستاها شود.شریعتی افزود: اعتباری حدود ۲۸ میلیارد تومان برای تصفیه‌خانه غرب اهواز اختصاص پیدا کرد و با توجه به اینکه این طرح انجام نشد، مبلغ اعتبار را برای فاضلاب اهواز هزینه کنند.استاندار خوزستان با اشاره به اهمیت اجرای عملی فاضلاب گتوند، اظهار کرد: برنامه داریم سال ۹۸ در بحث توازن منطقه‌ای برای فاضلاب استان و شهر اهواز اعتبارات خوبی اختصاص دهیم. امسال بیشتر این مبلغ در بخش راه‌ها هزینه شد.شریعتی گفت: آبفای اهواز کلکتور شرق اهواز را سریع‌تر تعیین تکلیف کند. سال گذشته از سازمان برنامه‌وبودجه کشور مبلغ ۴۴۰ میلیارد تومان برای این موضوع اختصاص داده شد و پس از یک سال هنوز پیمانکار آن مشخص نشده است. تصفیه‌خانه شرق راه‌اندازی شده است و به دلیل نداشتن کلکتور همچنان فاضلاب به کارون می‌ریزد.

کیومرث حاجی‌زاده، مدیرکل مدیریت بحران خوزستان نیز با اشاره به اهمیت شورای حفاظتی احیای کارون، اظهار کرد: در خوزستان برای حفظ و نگهداری کارون این همه سروصدا به پا شده است، اما خود ما حیات کارون را به ممات تبدیل کردیم. در نگهداری رودخانه‌ها به‌ویژه در محدوده شهرها مشکل داریم و عامل نابودی رودخانه‌ها توسط فاضلاب‌های انسانی، شیمیایی و صنعتی شده‌ایم.وی افزود: از سال ۸۲ بحث طرح جامع فاضلاب مطرح شد که پس از گذشت ۱۵ سال و بنابر گزارش سازمان آب و فاضلاب ۴۰ درصد پیشرفت داشته است. مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با بیان اینکه میزان بارش امسال در ۳ دهه گذشته در جلگه خوزستان بی‌سابقه بود، اظهار کرد: زمانی که خشکسالی داریم مردم در رنج هستند و زمان ترسالی نیز شاهد هستیم مردم در رنج هستند. در خوزستان فقط از رودخانه‌ها استفاده می‌کنیم، در صورتی‌که باید به همان شکل که از سدها نگهداری می‌شود از رودخانه‌ها نیز نگهداری شود. در بیشتر مکان‌هایی که رودخانه‌ها برای شهرها و روستاها ایجاد خطر می‌کنند به دلیل انحراف رودخانه از مسیر اصلی است که ناشی از عدم لایروبی و تجاوز به حریم رودخانه است.

وی گفت: همان‌طور که درآمد وزارت نیرو از آب رودخانه‌ها است و زمانی که آب نباشد وزارت نیرو نیز نمی‌تواند به حیات ادامه دهد موظف است فکری به حال نگهداری از رودخانه‌ها کند. اگر لایروبی رودخانه‌ها و تجاوز به حریم رودخانه‌ها حل شود، هیچ منطقه‌ای توسط رودخانه‌ها تهدید به سیلاب نمی‌شود. حاجی‌زاده گفت: ۸۰ درصد رودخانه کارون در تابستان در اختیار شرکت نیشکر بود و با توجه به اینکه ۶۰ درصد شرکت نیشکر دولتی است از این‌رو یکی از مسوولیت‌های اجتماعی آنها حمایت از رودخانه‌ها است. روستاهای واقع در کنار اهواز واقعا مظلوم هستند. نیشکر باید در بهسازی روستاها و ایمن‌سازی آنها کمک کند.مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان نیزگفت: میزان آورد آب در سال آبی امسال در پشت سدهای خوزستان تاکنون به هفت میلیارد و ۳۱۸ میلیون مترمکعب رسیده است.

محمدرضا شمسایی اظهار کرد: در مدت مشابه سال آبی پارسال تنها ۲ میلیارد مترمکعب آورد آب در پشت سدهای استان بود که در سال آبی امسال افزایش چهار برابری آورد آب در پشت سدها را شاهد هستیم، امسال با توجه به بارش‌های خوب باران و برف شاهد وضعیت بهتری در حجم ورودی آب در پشت سدهای خوزستان هستیم.وی اظهار کرد: از ۲۲ میلیارد مترمکعب ظرفیت سدهای خوزستان تاکنون ۱۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب آنها پر شده است.شمسایی گفت: از ابتدای سال آبی تاکنون رهاسازی آب از سدهای استان انجام نگرفته است که بخش برنامه‌ریزی سازمان آب و برق استان رهاسازی آب از سد دز را اعلام کرده است.وی ادامه داد: سد دز ورودی آب خوبی نسبت به سدهای دیگر داشته است که تصمیم گرفته شده آب از این سد رهاسازی شود، رهاسازی به دفعات مختلف انجام می‌شود تا با توجه به سیل بندهای نامناسبی که در پایین دست سدها وجود دارد دچار بروز سیل نشویم.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان افزود: با توجه به اینکه سیل بندهایی که در اطراف روستاها و شهرها در پایین دست سدها قرار دارند مشکلاتی دارند و هنوز تکمیل نشده‌اند بیش از یک هزار و ۵۰۰ مترمکعب در ثانیه امکان آزادسازی آب از سد وجود ندارد. وی گفت: متولی این سیل بندها سازمان آب و برق نیست و تکمیل و بهسازی آنها با اداره کل بحران است به همین منظور لازم است برای جلوگیری از بروز سیل در مناطق پایین دست سدها این سیل بندها هر چه زودتر تکمیل شوند.شمسایی با بیان اینکه لازم است هر چه زودتر سهم محیط زیست از آب رودخانه‌ها مشخص شود، ادامه داد: اداره کل حفاظت محیط زیست استان میزان سهم خود را از آب رودخانه‌ها در تمام بخش‌ها مشخص کند، سهم همه بخش‌ها همچون مصارف صنعتی و شرب از رودخانه‌ها مشخص است.مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان اظهار کرد: کف رودخانه‌های استان به دلیل خشکسالی گرفتار انباشت لای شده‌اند که برای لایروبی نیاز به تامین اعتبار است. هوشنگ حسونی‌زاده، معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان نیز با اشاره به بارش خوب باران تا کنون، اظهار کرد: در ایستگاه‌ها مبنای کار ما ۳۳۰میلی‌متر بارش باران ثبت شده که نسبت به سال گذشته ۶ برابر شده است و نسبت به بارندگی نرمال ۱۷۴ درصد افزایش داشته است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته روزنامه دنیای اقتصاد تاریخ انتشار 30 دی 97، کدخبر: 3487966، www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
0
0
احیای زاینده رود احیای زندگی در اصفهان است
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین