پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۴۴۷۱
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۱
مجری کشت فراسرزمینی با اشاره به انعقاد قرارداد یک‌ونیم‌میلیون هکتاری کشور در این حوزه گفت: ۴۲۸هزار هکتار زمین زیر کشت رفته که در قالب ۲۰ شرکت در ۹ کشور می‌باشد.
شعارسال: هومن فتحی با بیان اینکه کشت فراسرزمینی در گذشته و قبل از سال 2008 به 300 هزار هکتار می‌رسید، گفت: «کشورهای توسعه‌یافته از آن پس به حفظ امنیت غذایی روی آوردند و از آن پس شاهد رشد سریع در این زمینه بودیم».

وی ادامه داد: «اولین دستور کار رسمی کشت فراسرزمینی در کشور مصوبه اردیبهشت سال 95 هیئت وزیران بود که آئین‌نامه‌ای در 8 بند مصوب و مجری این کار نیز تعیین شد».

فتحی در تشریح وضعیت موجود اظهار کرد: «در دنیا 4 میلیارد هکتار زمین کشاورزی زیر کشت است و تا امروز اراضی کشت فراسرزمینی در قرارداد 42 میلیون هکتار بوده است که از این میزان تنها 6,4میلیون هکتار زیر کشت رفته است».

مدیرکل امور بین الملل و سازمانهای تخصصی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه از این میزان بخش عمده، شامل محصولات غیرکشاورزی است، ادامه داد: «از میان این قراردادها 1200 شرکت وارد کار شده‌اند».

فتحی با اشاره به قرارداد یک و نیم میلیون هکتاری کشور در این حوزه گفت: «از این میزان قرارداد بر اساس اطلاعات ما 428 هزار هکتار زمین زیر کشت مستند شده که در قالب 20 شرکت در 9 کشور می‌باشد و معادل 120 هزار هکتار محصول اراضی کشت‌شده وارد کشورمان می‌شود».

وی با ابراز اینکه عموماً کشورهای همجوار، آمریکای لاتین و آفریقا جز کشورهای هدف محصولات زیر کشت ایرانی هستند، اضافه کرد: «این مسیر در حال پیشرفت است و در این رابطه بی‌راهه نرفته‌ایم».

***نگاه حمایتی مجلس به کشت فراسرزمینی

همچنین علی ابراهیمی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ورود مرکز پژوهش‌ها به حوزه کشت فراسرزمینی اظهار کرد: «گزارش‌ها حاکی است که مطالعات مرکز پژوهش‌ها نشان می‌دهد این فعالیت به‌نفع کشور است و مجلس با نگاه حمایتی به این موضوع خواهد پرداخت».

وی همچنین گفت: «همواره تلاش داشتیم امنیت سرمایه‌گذاران ایرانی خارج از کشور را فراهم کنیم؛ از طرفی نیت کشورمان در این مقوله بالا بردن امنیت غذایی است و تا حدود زیادی مایحتاج داخل تأمین شود و از دیگر سو صادرات این محصولات که از قبل برای آن بازار ایجاد شده اتفاق افتد».

ابراهیمی با اشاره به اینکه نیت کشورها تنها مقوله‌های مذکور نمی‌باشد، گفت :«با افزایش قیمت نفت، کشورهای بزرگ به تأمین اتانول از غلات نظیر جو و ذرت روی آوردند تا سوخت‌های زیستی را از این محل به‌دست آورند».

این نماینده مجلس تصریح کرد: «کشت فراسرزمینی معادلات جدیدی به خود گفته و کشورهای اروپایی در استفاده از سوخت‌های زیستی بخشنامه‌ای را ایجاد کرده و بدین سمت ترغیب شده‌اند».

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار: 3 بهمن 1397 ، کدخبر: 1929894 ، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین