پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۴۸۱۷
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۹
اجحاف سازمان برنامه و بودجه به پروژه راه‌آهن غرب در بودجه سال آینده کاملا مشهود است و برخی آنرا تخطی از قانون و اعمال بخشی نگری و پارتی بازی توسط سازمان برنامه می‌دانند.

شعار سال: ایجاد حمل و نقل ریلی همواره یکی از زیرساخت‌های توسعه به حساب آمده است و با توجه به مزایای ترانزیت ریلی و نقش آن در توسعه اقتصادی کشورها، امروزه ایجاد شبکه راه آهن و توسعه و گسترش آن یک ضرورت به حساب می آید.

پروژه راه آهن غرب کشور به مقصد کرمانشاه یکی از پروژه‌های قدیمی ملی است که پس از ۱۶ سال توقف و تاخیر، نهایتاً قطعه ملایر- کرمانشاه آن در پایان اسفند ماه سال ۹۶ به بهره برداری رسید، اما قطعه دوم آن یعنی کرمانشاه- خسروی هنوز در انتظار رسیدن به خط پایان و بهره‌برداری است. یکی از وعده های مسئولین طی این سالها، توسعه زیرساخت های ریلی در استان کرمانشاه از مسیر ملایر به کرمانشاه و کرمانشاه به خسروی بوده است تا در نتیجه آن راه آهن کشور به عراق متصل شود.

مزایای اتصال راه‌آهن غرب کشور به کشور عراق

از جمله مزایای اتصال راه آهن غرب به عراق توسعه حمل و نقلی در این منطقه است که خود می تواند زیرساخت توسعه تجاری و مبادلات مرزی و در نتیجه آنها رشد اقتصادی باشد.

مطالعات پروژه راه آهن غرب کشور سال ۶۹ آغاز شد و پس از ۱۱ سال مطالعه در سال ۸۰ به مرحله اجرا رسید اما اجرای عملیات ساخت این پروژه تاکنون به کندی پیش رفته و نهایتاً پس از ۱۶ سال انتظار کرمانشاهیان، پایان سال ۹۶ تنها قطعه ملایر- کرمانشاه این پروژه به بهره‌برداری رسید اما مردم استان کرمانشاه به امید ایجاد توسعه اقتصادی در نتیجه توسعه ریلی، در انتظار بهره برداری از قطعه دوم آن یعنی کرمانشاه- خسروی هستند.

ظرفیت بالای حمل و نقل مسافر و بار، حمل و نقل ارزان، ایجاد ارتباط سهل الوصول با مرکز کشور و مسیر ارتباطی ارزان با کشور عراق از جمله مزایای است که در نتیجه احداث قطعه کرمانشاه- خسروی و اتصال آن به راه آهن غرب کشور و شبکه ریلی عراق نصیب استان کرمانشاه و کشور خواهد شد. همانطور که بارها تاکید شده یکی از زیرساخت‌های توسعه اجتماعی و فرهنگی در جوامع توسعه اقتصادی است که خود این توسعه نیز می تواند در نتیجه توسعه بخش های مختلف از جمله راه ها و سیستم های حمل و نقلی اتفاق بیافتد و امروزه در دنیا سیستم های ریلی و راه آهن یکی از مهمترین زیرساخت های توسعه اقتصادی محسوب می شوند و نقش موثری نیز در رشد اقتصادی کشورها دارند.

درحالی که احداث راه آهن کرمانشاه- خسروی می تواند یک مسیر ترانزیتی مناسب به کشور عراق ایجاد کند و در واقع یک راه‌آهن بین المللی محسوب می شود، شاهد هستیم که در بودجه ۹۸ اعتبارات چندان مناسبی به راه آهن غرب کشور تعلق نگرفته است و از سوی دیگر برخی از خطوط داخلی راه آهن در کشور بودجه خوبی در این زمینه دریافت کرده‌اند.

فقدان وجود یک طرح جامع برای تخصیص اعتبارات عمرانی به طرح‌های اولویت‌دار

طبق نظر کارشناسان هم اکنون جای خالی یک طرح جامع که اولویت‌های انجام پروژه های عمرانی در آن مشخص شده باشد، در بخش های عمرانی از جمله حمل و نقل ریلی در هنگام تهیه بودجه سالانه طرح های عمرانی خالی است و به همین دلیل همه ساله با مشکل بزرگ تخصیص بودجه به تعداد زیادی پروژه عمرانی روبرو هستیم و این موضوع باعث شده منابع موجود برای تکمیل و بهره برداری ازهیچ کدام از این پروژه ها کافی نباشد و از سوی دیگر نیز توزیع این منابع بین پروژه های مهم و نه چندان مهم باعث طولانی شدن پروسه تکمیل طرح های مهم و در اولویت می شود که پروژه راه آهن کرمانشاه- خسروی به عنوان قطعه ای از راه آهن غرب کشور یکی از همین پروژه های اولویت دار است.

به عقیده همین کارشناسان، فقدان طرح جامع مذکور باعث شده فرصتی برای برخی از نمایندگان و یا دیگر افراد ذی نفوذ به وجود آمده تا برخی پروژه های ریلی غیر اولویت دار و استانی را در هنگام تصویب قوانین بودجه سالانه بر پروژه های عمرانی و ریلی ملی ترجیح دهند.

تخطی از قانون و اعمال بخشی نگری و پارتی بازی در بودجه ۹۸

این موضوع باعث نارضایتی و اعتراض نمایندگان استان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی شده است به طوری که حشمت الله فلاحت پیشه، عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه این موضوع را غیرمنصفانه دانست و گفت: در واقع بودجه ۵۳ میلیارد تومانی برای راه آهن غرب کشور به نوعی تخطی از قانون، اعمال بخشی نگری و پارتی‌بازی در سطح کلان در بودجه ۹۸ است.

وی افزود: بروز این مشکل به بودجه آسیب جدی وارد می‌کند و نمایندگان استان کرمانشاه نسبت به آن اعتراض دارند و پیگیر تغییر این شرایط خواهند بود.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه، راه آهن غرب کشور را کوتاهترین مسیر به مرز عراق دانست و بیان داشت: با احداث راه آهن کرمانشاه- خسروی شبکه ریلی کشور به کشور عراق متصل می شود اما علی رغم این اهمیت، یک راه آهن داخلی مانند راه آهن قزوین- رشت صرفا به دلیل اینکه برخی از مسئولان سازمان برنامه و بودجه عمومی این شهرها هستند، بودجه بیشتری از راه آهن غرب دریافت می‌کند.

اعتراض مجمع نمایندگان استان کرمانشاه به اعتبارات در نظر گرفته شده برای پروژه راه آهن غرب

وی خاطرنشان کرد: در حوزه عمرانی حدود ۵۳ میلیارد تومان به راه آهن غرب کشور اختصاص پیدا کرده و نمایندگان استان نسبت به این موضوع اعتراض شدید دارند.

فلاحت پیشه اشاره‌ای نیز به بودجه ۹۸ استان داشت و خاطرنشان کرد: در برخی از بخش‌ها مانند بودجه جاری اعتبارات استان کرمانشاه افزایش پیدا کرده است اما در بخش‌هایی چون راه ها از جمله باقیمانده بزرگراه کربلا یعنی مسیر اسلام آباد غرب به قصرشیرین که در سفر رئیس‌جمهور نیز بر چهار بانده شدن آن تأکید شد، اعتبارات اندک است.

وی افزود: با وجود اینکه تاکید رئیس‌جمهور بر داشتن بودجه مستقل در لایحه بودجه برای بازسازی مسیر پاوه- نوسود و گیلانغرب- سومار بود، اما در این موارد نیز از قانون برنامه و بودجه تخطی شده است. عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه تخاطرنشان کرد: مجمع نمایندگان استان کرمانشاه در این زمینه اعتراض شدید دارند و قطعاً پیگیر افزایش بودجه در بخش های مذکور خواهند بود.

وی افزود: کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز به دلیل توسعه مناسبات مرزی بر بازسازی دو مسیر پاوه- نوسود و گیلانغرب- سومار تاکید دارد و خواستار ایجاد بودجه مستقل برای این دو مسیر در لایحه بودجه ۹۸ است.

بی عدالتی سازمان برنامه و بودجه در میزان اعتبارات در نظر گرفته شده برای راه آهن غرب کشور

حجت‌الاسلام سید جواد حسینی کیا، رئیس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه نیز در این خصوص  گفت: اعتبارات در نظر گرفته شده در بودجه برای راه آهن غرب کشور قطعه کرمانشاه- خسروی نسبت به استان های دیگر بسیار کمتر است و این یک نوع بی عدالتی بوده که از سوی سازمان برنامه و بودجه رخ داده است.

وی با بیان اینکه نمایندگان استان کرمانشاه نسبت به این موضوع معترض هستند، گفت: علاوه بر اعتراض در این زمینه مجمع نمایندگان استان و به ویژه نمایندگان ما در کمیسیون تلفیق به دنبال ارتقای این اعتبارات هستند. رئیس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه، احداث قطعه کرمانشاه- خسروی از راه آهن غرب کشور را یک پروژه مهم دانست و گفت: این پروژه یک زیرساخت است که ما را به کشور عراق متصل می‌کند و پس از آن نیز به سمت سوریه و سایر کشورهای همسایه خواهد رفت.

راه آهن غرب یک ظرفیت خوب در تسهیل حمل و نقل زائران عتبات عالیات و مبادلات مرزی است

حسینی کیا، این پروژه را یک پروژه اثرگذار و خط ریلی بین المللی دانست که می تواند ظرفیت خوبی برای تسهیل در حمل و نقل زوار عتبات عالیات و مبادلات تجاری با کشور عراق ایجاد کند. نگاهی به اظهارات فوق و بررسی مزایای ایجاد راه آهن کرمانشاه- خسروی به عنوان قطعه ای از راه آهن غرب کشور نشان می دهد که احداث این خط ریلی می تواند نقش بزرگی در توسعه اقتصادی و در نتیجه آن توسعه اجتماعی و فرهنگی کشور و به ویژه استان کرمانشاه داشته باشد.

لذا در این زمینه ضرورت دارد که مسئولان مربوطه در توزیع اعتبارات از نگاه های منطقه ای و محلی به پروژه ها پرهیز کرده و طی یک رویکرد مناسب از اعتبارات محدود کشور در بودجه 98 نهایت استفاده را در به ثمر رساندن پروژه های با منافع ملی داشته باشند.

همچنین می طلبد مسئولین در توزیع اعتبارات به گونه ای عمل کنند که پروژه های مهم و اثرگذار در حوزه های اقتصادی در اولویت قرار گرفته و در اجرای آنها تسریع شود تا عواید ناشی از این تصمیمات نیز هر چه سریعتر به کشور برگردد و شاهد توسعه روز افزون اقتصادی و در پس آن اجتماعی و فرهنگی باشیم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری مرصادنیوز، تاریخ انتشار 3 بهمن 97، کد مطلب: 366929:www.mersadnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین