پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۴۶۴۹
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۴
راه‌آهن کرمانشاه از جمله پروژه‌هایی است که افتتاح زودهنگام آن در گذشته و نبود عزمی جدی برای حل مسائل آن طی امروز، سبب تبدیل شدن آن به یک معضل شده است. بیش از هفت سال از افتتاح صوری ایستگاه راه‌آهن کرمانشاه می‌گذرد اما اوضاع آن پس از گذشت این مدت در زمینه خط ریلی راه‌آهن و ارائه خدمات مربوطه چنگی به دل نمی‌زند.با توجه به اینکه قطار کرمانشاه سه روز در هفته حرکت می‌کند این عدم برقراری هر روزه سفرها مسافران را اذیت می‌کند مضاف بر اینکه مسافران برای تهیه بلیت باید ماه‌ها انتظار بکشند و پس از به سر آمدن انتظار با واگنی فرسوده و نامناسب سفر می‌کنند که امید است به سلامت به مقصد برسند!قول‌هایی داده شده که در آینده نزدیک یک قطار دیگر در اختیار این مسیر قرار گیرد اما فعلاً تاریخ مشخصی برای الحاق آن قطار به مسیر راه‌آهن کرمانشاه مشخص نشده است.

شعارسال: بیش از هفت سال از افتتاح صوری ایستگاه راه‌آهن کرمانشاه می‌گذرد، اما اوضاع آن پس از گذشت این مدت در زمینه خط ریلی راه‌آهن و ارائه خدمات مربوطه چنگی به دل نمی‌زند.

با توجه به اینکه قطار کرمانشاه سه روز در هفته حرکت می‌کند این عدم برقراری هر روزه سفر‌ها مسافران را اذیت می‌کند مضاف بر اینکه مسافران برای تهیه بلیت باید ماه‌ها انتظار بکشند و پس از به سر آمدن انتظار با واگنی فرسوده و نامناسب سفر می‌کنند که امید است به سلامت به مقصد برسند!

گلایه مندی شهروندان کرمانشاه ار قطارهای درجه ۳

هرچند که بعید است این مطالبات عمومی تاکنون به گوش متولیان امر نرسیده باشد، اما شنیده‌ها حاکی از آن است که تاکنون هیچ نماینده مجلسی از راه‌آهن کرمانشاه بازدید نکرده است هرچند که بازدید سایر مسئولان هم تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.

شاید راه‌آهن کرمانشاه از نبودن آن بهتر باشد، اما اکنون دفاتر زیارتی خارج از استان بیش از همه از این پروژه منتفع شده‌اند؛ شرایطی که از کنترل مسئولان کرمانشاهی خارج شده، بگذریم از نداشتن اداره کل مستقل، سرعت پایین قطار، دسترسی سخت به بلیت و عدم برقراری سفر در همه روز‌های هفته.

۸۰ درصد قطار‌های کشور ۳ ستاره هستند

یکی از مسئولان ایستگاه راه‌آهن کرمانشاه؛ اظهار داشت: قطار کرمانشاه از اواسط سال ۹۶ به ریل کرمانشاه رسید که تا دو سال بعد از این تاریخ، ایستگاه راه‌آهن کرمانشاه هر چهار روز یک‌بار مسافرگیری می‌کرد.

وی افزود: بعد از دو سال قطار کرمانشاه یک روز در میان پذیرای مسافران بود و اکنون در سال جدید قطار در ایستگاه راه‌آهن این شهر اقدام به جابه‌جایی مسافران به صورت یک روز در میان به مقصد مشهد و مقاصد در مسیر، می‌کند. این مسئول گفت: ایستگاه‌های راه‌آهن موجود در این مسیر پس از ایستگاه کرمانشاه شامل فیروزان، ملایر، اراک، قم، تهران است و از تهران نیز به مقصد مشهد چند ایستگاه دیگر وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: قطار مورد استفاده در مسیر راه‌آهن کرمانشاه سه ستاره است که در زمره قطار‌های معمولی به شمار می‌آید البته در سراسر کشور نیز در حال سیر و سفر است. این مسئول ادامه داد: قول‌هایی داده شده که در آینده نزدیک یک قطار دیگر در اختیار این مسیر قرار گیرد، اما فعلاً تاریخ مشخصی برای الحاق آن قطار به مسیر راه‌آهن کرمانشاه مشخص نشده است.

وی افزود: هر چه مقصد مسافر در ایستگاه‌های بعدی به ایستگاه کرمانشاه نزدیک‌تر باشد قیمتی که سایت برای بلیت آن تعیین می‌کند ارزان‌تر خواهد بود و قطاری که در این مسیر مورد استفاده قرار می‌گیرد در اصل قطار مشهد است.

این مسئول تصریح کرد: خرید بلیت، اینترنتی است و مسافران می‌توانند از طریق سایت از یک ماه پیش بلیت سفر ماه آینده خود را پیش‌خرید کنند بنابراین اگر کسی قصد تهیه بلیت برای سفر آینده خود را دارد باید در اواسط هر ماه به سایت مراجعه کند. وی اذعان داشت: روابط عمومی راه‌آهن تاریخ پیش‌فروش بلیت‌ها را اعلام می‌کند و معمولاً در همان یکی دو روز اول تاریخ اعلام‌شده همه بلیت‌ها به فروش می‌رسند لذا هر کسی که به اینترنت دسترسی دارد و با هر وسیله‌ای اعم از موبایل یا لپ‌تاب می‌تواند در تاریخ‌های تعیین‌شده وارد سایت شده و اقدام به تهیه و خرید بلیت کند.

این مسئول با اشاره به اینکه خرید و فروش بلیت در دست هیچ شرکت، فرد یا گروه خاصی نیست و همگان می‌توانند با مراجعه به موقع به سایت اقدام به خرید بلیت کنند، گفت: البته برخی از کاروان‌ها و گروه‌های سیاحتی زیارتی همیشه پیگیر و گوش به زنگ هستند از این رو آگاهی آن‌ها نسبت به دیگران شاید بیشتر باشد لذا در تاریخ‌های پیش‌فروش بلیت سریع‌تر از بقیه اقدام به خرید بلیت می‌کنند.

وی بیان کرد: فروش‌های گروهی بلیط که در گذشته مرسوم بود در حال حاضر غیر ممکن است و کاملا مسدود شده است. این مسئول افزود: تقاضای خرید بلیت برای سفر به مشهد حدوداً ۹۰ درصد به بالا است البته مقصد برخی مسافران تهران و دیگر شهر‌های واقع در مسیر نیز وجود دارد، ولی قالب خرید‌های بلیت از مبدأ کرمانشاه برای مقصد مشهد مقدس است.

وی با اشاره به اینکه ضریب تقاضای قطار‌های موجود در این مسیر همیشه ۱۰۰ درصد و حتی بیشتر است، بیان کرد: هزینه بلیت‌های ۶ تخته به ازای هر تخت ۱۵۰ هزار تومان و هزینه بلیت‌های چهار تخته به ازای هر تخت ۲۳۰ هزار تومان است و این قیمت‌ها در سراسر کشور مصوب شده است.

این مسئول یادآوری کرد: ۸۰ درصد قطار‌هایی که در سیستم ریلی کشور به‌کار می‌رود از همین قطار‌های سه ستاره هستند که مورد استقبال مردم بوده و با بودجه آن‌ها متناسب است.

پیگیری‌های مسئولان درباره اداره مستقل راه‌آهن کرمانشاه بی‌نتیجه مانده!

الیاس سلیمانی؛ اظهار داشت: راه‌آهن کرمانشاه تحت مرکزیت اراک قرار دارد، چون در اداره امور اداری و استخدامی کشور باید چارت سازمانی و ردیف حقوقی برای کرمانشاه دیده شود در این راستا از مدت‌ها پیش و همین‌طور در این دوره توسط مسئولان و شخص استاندار مکاتبات و پیگیری‌هایی صورت گرفته، اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

درصدد بهبود کیفیت خدمت‌رسانی راه‌آهن کرمانشاه هستیم

محمد رشیدی اظهار داشت: دلیل اینکه کرمانشاه اداره کل راه‌آهن ندارد و زیر مجموعه اراک محسوب می‌شود این است که در مجموع در کل کشور تعدادی اداره کل راه‌آهن وجود دارد که مرکزیت استان‌های مجاور را دارا است.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی افزود: در این مورد، چون اداره کل راه‌آهن اراک قدیمی‌تر است طبیعی است که مراکز تازه تأسیس‌تر در استان‌های مجاور و نزدیک‌تر به آن زیر مجموعه راه‌آهن این استان قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه اگر شرایطی فراهم شود، مجوز این اداره نیز اعطا خواهد شد، گفت: در روز‌های آتی جلسه‌ای با حضور مدیرعامل شرکت راه‌آهن کشور درباره کیفیت قطار‌ها و واگن‌ها برگزار خواهد شد که امیدواریم زمینه برای بهبود کیفیت و افزایش تعداد واگن‌های حمل مسافر فراهم شود.

رشیدی تصریح کرد: تاکنون هیچ مقامی از جانب راه‌آهن کرمانشاه برای بررسی مشکلات راه‌آهن از نمایندگان دعوت به عمل نیاورده است. وی افزود: یک نکته مهم در رابطه با راه‌آهن کرمانشاه این است که استقبال زیادی از مسافرت با قطار در استان نمی‌شود یکی از دلایل آن وجود اتوبوس‌های مسافربری به سمت شهر‌های مختلف و پایتخت، به تعداد مناسب است.

رشیدی ادامه داد: تا زمانی که اتوبوس‌های بین شهری از نظر راحتی شرایط بهتری داشته باشند و در مدت زمان کمتری به مقصد برسند مسلماً استقبال مردم از آن‌ها نسبت به قطار بیشتر خواهد بود. وی خاطرنشان کرد: البته استقبال مردم از قطار کرمانشاه به مقصد مشهد به دلیل مسافت طولانی‌تر، بیشتر است، اما از قطار کرمانشاه-تهران استقبال زیادی نمی‌شود و دلیل آن فعال بودن ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی، زیاد بودن تعداد اتوبوس‌ها و کوتاه‌تر بودن مسیر است.

رشیدی اظهار امیدواری کرد در جلسات و رایزنی‌های آینده تصمیمات خوبی در راستای افزایش تعداد قطار‌ها و بهبود کیفیت واگن‌ها اتخاذ خواهد شد.

با وجود اینکه کرمانشاه از نظر برخورداری از امکانات رفاهی در محرومیتی نسبتا مطلق قرار دارد، اما آن گونه که شایسته است عزمی در میان متولیان امر برای بهبود این شرایط نیست و در این میان پروژه راه‌آهن به خوبی موئد این ادعا است.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت مرصادنیوز، تاریخ انتشار: 10اردیبهشت1403، کدخبر: -، mersadnews.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین