پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۳۹۰۷
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۷
محسن پورسیدآقایی مدیرعامل اسبق شرکت راه آهن (۹۲-۹۵ و استعفا بدلیل فاجعه برخورد قطار در محور سمنان- دامغان)، حرف‌های درستی می‌زند. حرف‌هایی که بخشی از آن‌ها در برنامه هفتم توسعه هم اورده شده است. اما سوال ما اینجاست که وقتی خودت مدیر بودی، این کار‌ها را انجام ندادی؟ چرا در دوره خودت، فاز دوم خط آهن ارومیه از مهاباد به ارومیه دنباله گیری نشد؟ چرا ایستگاه راه اهن کرمانشاه در سال ۱۳۹۶ در دوره مدیریت خودت افتتاح شد؟ و تکرار همین داستان برای خط آهن قزوین رشت؟ آن موقع اسمت چه بود جناب دکتر؟ اگر حادثه قطارسمنان- دامغان پیش نمی‌آمد که تو هنوز در حال احداث و بهره برداری بودی اخوی.

شعارسال: محسن پورسیدآقایی، مدیرعامل اسبق راه آهن (۱۳۹۲-۱۳۹۵ و استعفا داده بدلیل حادثه فاجعه بار قطار در محور سمنان- دامغان) از لزوم توجه به دو مسئله سرمایه گذاری اقتصادی در راه اهن و تشکیل سازمان رگولاتوری می‌گوید. اگر حادثه فاجعه بار قطار در محور سمنان- دامغان را یادتان نیست، لازم است بطور خلاصه بگوییم که برخورد قطار در محور سمنان–دامغان به حادثه برخورد دو قطار مسافربری در حوالی «ایستگاه هفت خوان» در محور سمنان-دامغان اشاره دارد. در این حادثه که در ساعت ۷:۲۲ صبح روز جمعه ۵ آذر ۱۳۹۵ به وقوع پیوست، قطار سمنان به مشهد از پشت به قطار تبریز به مشهد که در همان ریل متوقف بود، برخورد کرد. در پی برخورد دو قطار، چهار واگن از ریل خارج و پنج واگن نیز دچار حریق شدند. در این حادثه ۴۷ نفر کشته و ۱۰۳ نفر نیز مصدوم شدند. متخصصان علت حادثه را خطای انسانی، نقص در سیستم کنترل خودکار قطار و ضعف مدیریتی اعلام کردند. در دوره مدیریت محسن پورسیدآقایی در شرکت راه اهن، قرار بوده، پیاده‌سازی سیستم کنترل اتوماتیک قطار، ظرف مدت یکسال به اتمام برسد؛ اما با وجود گذشت دو سال، هنوز به درستی اجرا نشده بود. ضمن اینکه براساس برنامه قرار بود این سیستم یکپارچه‌سازی شود و از سوی یک شرکت نظارت شود که هنوز این اقدام صورت نگرفته و سه شرکت، کنترل حرکت قطار‌ها را برعهده می‌گرفتند.

دولت روحانی خط ریلی ارومیه، کرمانشاه و قزوین- رشت را با بهره‌وری صفر ساخت + پروژه خط رشت آستارا هم پول ریختن در چاه است؟!

بله همین فرد که از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۹۵ به مدت ۲۷ سال تجربه فعالیت در حمل و نقل ریلی را داشت (از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۰: کارشناس مرکز تحقیقات راه‌آهن ایران / از سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۷: مدیرکل نیروی کشش راه‌آهن ایران / از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۶: معاون ناوگان راه‌آهن ایران و امضاکننده قرارداد راه‌آهن با شرکت ژک آلستوم فرانسه، عضو هیئت مدیره راه‌آهن، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت قطار‌های مسافری رجاء و عضو هیئت مدیره شرکت راه‌آهن / از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۲: مدیرعامل بخش حمل و نقل ریلی شرکت مپنا / از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵: معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن ایران) یادشان نبود که در دوره خودشان جلوی پروژه‌های ریلی ارومیه، کرمانشاه، قزوین رشت را بگیرند و الان بفکرشان رسیده است که سرمایه گذاری در هر خط جدید ریلی مانند ریختن پول در چاه است. مدیر حمل و نقل ریلی دوره روحانی، الان بفکرشان رسیده که دولت روحانی خط ریلی ارومیه، کرمانشاه و قزوین- رشت را با بهره‌وری صفر ساخت؟

تعداد بازدید : 4


بنظر می‌رسد که بوی سازمان رگولاتوری حمل و نقل ریلی که در برنامه هفتم توسعه مطرح شده، به مشام آقا محسن داستان ما خورده باشد.

در برنامه هفتم توسعه تاسیس کمیسیون و سازمان تنظیم مقررات ریلی و نهاد داوری صنعت ریل پیشنهاد شده بود که ضوابط آن به تصویب وزارت راه و شهرسازی رسید. این پیشنهاد با هدف توسعه حمل و نقل ریلی و انتزاع وظایف حاکمیتی از شرکت راه آهن به منظور حفظ منافع عمومی، افزایش قدرت رقابت پذیری در مقایسه با سایر شقوق حمل و نقل، ارتقای استاندارد‌های فنی و ایمنی، حصول اطمینان از رقابت منصفانه و برخورد غیر تبعیض آمیز با همه فعالان صنعت تشکیل می‌شود. بر اساس آن چه به تصویب رسیده، اعضای این کمیسیون به شرح زیر است:
- وزیر راه و شهرسازی (رئیس کمیسیون)
- معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات ریلی (دبیر)
- دو نفر صاحب نظر ریلی با پیشنهاد اتاق بازرگانی، صنایع و معاون و کشاورزی ایران
- رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته
- یک نفر صاحب نظر اقتصادی با پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی
- یک نفر صاحب نظر در امور حکمرانی شرکتی با پیشنهاد رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور
- یک نفر حقوقدان برجسته آشنا به حقوق اقتصادی با پیشنهاد وزیر دادگستری

تنظیم گری اقتصادی، تنظیم گری ایمنی و فنی و تنظیم گری شبکه از وظایف این کمیسیون خواهد بود و احتمالا جناب محسن پورسید آقایی، تمایلاتی برای ورود و حضور در این کمیسیون دارند. منتظر دریافت توضیحات ایشان هستیم.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین