پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۳۹۵۷
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۴
مرتضی نوروزی مدیر پروژه طرح‌های ملی شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور در نشست تخصصی چالش‌های توسعه حمل‌ونقل ریلی و نقش آن بر رشد متوازن اقتصاد ملی، با بیان اینکه از تله‌های ترانزیتی در کشور ضربه می‌خوریم، گفت: مشکل ترانزیت ما زیرساخت نیست، بحث دیپلماسی است و با اینکه منطقه ما ژئوپلتیکی‌ترین منطقه دنیاست، همه کشور‌ها ما را در ترانزیت دور می‌زنند.۲۰ سال است که دنبال طرح جامع حمل‌ونقل ریلی هستیم، اما هنوز به آن دست پیدا نکردیم؛ آن هم به این دلیل که مدیر دولتی نمی‌خواهد به کسی نه بگوید. می‌گوییم اولویت اول ما چابهار است، اما در حال ساخت طرح‌های دیگری هستیم. ما زیرساخت را ساختیم، اما ناوگان نداریم که تقاضا را پوشش دهیم، ۹۰۰ لکوموتیو داریم، اما فقط ۵۷۴ عدد در شبکه است و با چنین ناوگانی نمی‌توان همه تقاضا‌ها را پوشش داد.

شعارسال: مدیر پروژه طرح‌های ملی شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور با بیان اینکه از تله‌های ترانزیتی در کشور ضربه می‌خوریم، گفت: مشکل ترانزیت ما زیرساخت نیست، بحث دیپلماسی است و با اینکه منطقه ما ژئوپلتیکی‌ترین منطقه دنیاست، همه کشور‌ها ما را در ترانزیت دور می‌زنند.

کشور‌های همسایه، ایران را در ترانزیت دور زده و در آینده از تله‌های ترانزیتی ضربه خواهیم خورد+ مشکل در زیرساخت نیست، در دیپلماسی است

مرتضی نوروزی در نشست تخصصی چالش‌های توسعه حمل‌ونقل ریلی و نقش آن بر رشد متوازن اقتصاد ملی بیان کرد: ۲۰ سال است که دنبال طرح جامع حمل‌ونقل ریلی هستیم، اما هنوز به آن دست پیدا نکردیم. کشور‌هایی مثل اوگاندا و زیمبابوه طرح جامع حمل و نقل دارند و ما نداریم. هر سال یک طرح به طرح‌های ریلی اضافه می‌شود؛ اما هنوز طرح جامع نداریم؛ آن هم به این دلیل که مدیر دولتی نمی‌خواهد به کسی نه بگوید. می‌گوییم اولویت اول ما چابهار است، اما در حال ساخت طرح‌های دیگری هستیم.

وی با بیان اینکه ما مشکل ساختار در حکمرانی حمل‌ونقل داریم، گفت: یک شبه تصمیم گرفتند وزارت راه و شهرسازی را ادغام کنند. ناگهان تصمیم گرفتند از ۲۱ وزارتخانه به ۱۷ وزارتخانه برسیم؛ وزارت راه و وزارت مسکن ادغام شد بدون کار کارشناسی. هر ادغامی به دلیل این اتفاق می‌افتد که سازمان چابک شود، اما با این ادغام به چنین هدفی نرسیدیم.

مدیر پروژه طرح‌های ملی شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور با بیان اینکه همه یارانه‌های پنهان به جاده تعلق دارد، گفت: قیمت سوخت برای جاده ۰.۶ سنت است؛ انتقال بار از طریق جاده از تهران به مشهد ۱۱ روز طول می‌کشد، اما همچنان به دلیل یارانه، جاده را به ریل که زمان کمتری دارد، ترجیح می‌دهند.

نوروزی اظهار کرد: می‌گویند قیمت سوخت واقعی شود، یعنی یک دلار. ما تورم را مهار نمی‌کنیم، قیمت بنزین را واقعی می‌کنیم و وقتی ارزش ریالمان کم شد، می‌گوییم به مردم سوبسید می‌دهیم، در حالی که به دنبال رفع مشکل اصلی یعنی کاهش تورم نمی‌رویم. ما زیرساخت را ساختیم، اما ناوگان نداریم که تقاضا را پوشش دهیم، ۹۰۰ لکوموتیو داریم، اما فقط ۵۷۴ عدد در شبکه است و با چنین ناوگانی نمی‌توان همه تقاضا‌ها را پوشش داد.

وی با بیان اینکه کشور ما در آینده از تله‌های ترانزیتی در کشور ضربه می‌خورد، گفت: می‌گویند مشکل ترانزیت ما زیرساخت است، اما مشکل ما زیرساخت نیست. بحث دیپلماسی است و با اینکه ایران ژئوپلتیکی‌ترین منطقه دنیاست، همه کشور‌ها ما را در ترانزیت دور می‌زنند و نسل بعد متوجه می‌شود که ما چقدر اشتباه کردیم.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت انتخاب، تاریخ انتشار:29بهمن1402، کدخبر: 765220، www.entekhab.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین