پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 04
کد خبر: ۱۸۶۵۵۴
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۴
اقتصاد ایران تنگناهای ساختاری و بنیادین دارد که باید در بلندمدت و با اتخاذ فلسفه اقتصادی منسجم و راهبردهای پایدار برطرف شوند. اما این روزها اقتصاد ایران گرفتاری‌های روزمره‌ای دارد که اگر با شتاب دنبال برطرف کردن آن نباشیم کلیت کسب‌وکار ایرانیان در سطح کلان ، در سطح بنگاه و در سطح خرد با زوال اجتناب‌ناپذیر مواجه خواهد شد.
شعارسال: چرا اقتصاد ایران در لبه پرتگاه قرار دارد؟ بدون تردید این وضعیت تا اندازه قابل‌اعتنایی از پیامدهای تحریم تأثیر پذیرفته است. ادامه و بازگشت رژیم تحریم‌ها ایران را از دستیابی به درامد حاصل از صادرات نفت محروم کرده است و نقل‌وانتقال ارز را به مسیرهای غیرعادی و با ریسک بالا و با هزینه‌های غیرقابل‌پیش‌بینی کشانده است. کمبود درامد ارزی در ایران دردسر درست کرده و عرضه ناکافی ارز نرخ تبدیل ارزهای معتبر در بازار ارز ایران را به بالا هدایت می‌کند.

سیاست ارزی اتخاذشده از سوی دولت و اجرای آن از سوی بانک مرکزی به تلاطم و تنش در بازار ارز دامن زده است. دولت و بانک مرکزی واردکنندگان را متهم می‌کنند دلارهای اختصاص‌یافته با نرخ هر دلار 4200 تومان را هدر داده و از آن‌ها برای رانت‌خواری استفاده کرده است و از سوی دیگر به صادرکنندگان انتقاد می‌کند چرا حاضر نیستند دلارهای تحت تملک خود را باقیمت تعیین‌شده دلار از سوی بانک مرکزی را به بانک‌های دولتی بفروشند.در این منازعه البته از سوی بخش خصوصی نیز استدلال‌هایی وجود دارد که متقاعدکننده است.آیا بانک مرکزی به‌جز این منازعه و تلاش برای ایجاد محدودیت تقاضای ارز از مسیر وزارت صنعت معدن و تجارت و گمرک و تلاش برای گرفتن دلارهای صادراتی از صادرکنندگان به نرخ دلخواه کار دیگری برای بازار ارز نمی‌تواند انجام دهد؟آیا این نهاد بزرگ و دارای اختیارات گسترده باید در را برهمان پاشنه‌ای بچرخاند که نتیجه‌اش را می‌داند و می‌داند که درها باز نمی‌شوند؟ کارشناسان باور دارند بانک مرکزی ایران باید در کنار فعالیت‌هایی که در حوزه بازار ارز در داخل انجام می‌دهد الآن و در این موقعیت باید به‌سوی خارج گرایش پیدا کند. رئیس بانک مرکزی باید در این مسیر چند کار انجام دهد که شاید تا امروز انجام داده است اما بیان نمی‌کند.

نخستین و مهم‌ترین کار برای بانک مرکزی ترسیم دورنمایی دقیق ، روشن و آینده‌نگرانه از وضعیت ارزی کشور و گزارش آن به نهادهای تصمیم گیر اصلی کشور است. این گزارش ارزی باید همه‌سویه و بدون لکنت زبان تهیه شود تا بتوان بر پایه آن تصمیم اساسی گرفت. رئیس بانک مرکزی وهمکاران او در این نهاد مسئولیت سنگینی دارند و باید این بزرگی مسئولیت را خوب درک کنند. کار دیگری که بانک مرکزی باید انجام دهد این است که مجوزهای لازم از ستاد هماهنگی سران سه قوه را برای گفت‌وگوهای هدفمند با بانک‌های مرکزی کشورها و بانک‌های بزرگ تجاری و شرکت‌های سرمایه‌گذاری بین‌المللی برای همکاری در شرایط منعطف‌تر جلب کند. اگر مدیران بانک مرکزی بتوانند باکار کارشناسی در این حوزه خوب عمل کنند شاید مجوزها برای انعطاف داده شود. روزی در سال 1392 وزارت خارجه راه متقاعد کردن نظام تصمیم گیری را برای انعطاف در زمینه گفت و گو حتی با مقام ارشد آمریکایی را انجام داد و کامیابی هایی نیز به دست آورد و شاید اکنون نوبت بانک مرکزی است که درحوزه اقتصاد چنین کاری کند. متمرکز شدن بربازار به شدت منقبض شده و درحال کوچکتر شدن بازار ارز داخلی و نادیدن واقعیت های محیط جهانی هنری به حساب نمی اید ونامی نیک برای کسی فراهم نمی‌کند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری تحلیلی ساعت24 ، تاریخ انتشار: 13 بهمن 1397 ، کدخبر: 422583 ، www.saat24.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین