پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۶۷۸۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۷
دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد سپاه و بسيج، ۱۰ مرکز نگهداري و بازپروري معتادان متجاهر مي‌سازند. بر اساس اعلام سردار اسکندر مؤمني، بر اساس تفاهم‌نامه ستاد مبارزه با مواد مخدر با سپاه پاسداران و بسيج مستضعفين، مقرر شد ۱۰ مرکز بازپروري راه‌اندازي شود که دو مرکز تا پايان سال راه‌اندازي و بقيه نيز در اوايل سال ديگر آماده بهره‌برداري مي‌شوند. اين اولين‌بار است که سپاه پاسداران و بسيج به صورت رسمي در زمينه موضوع اعتياد و بازپروري معتادان دست به اقدامي عملي مي‌زنند.

شعار سال: دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، خبر امضاي تفاهم‌نامه همکاري با سپاه را در حاشيه بازديد از روند اجراي طرح جمع‌آوري معتادان متجاهر و خرده‌فروشان مواد مخدر در مناطق شوش، هرندي و مولوي، در جمع خبرنگاران اعلام کرد. دوباره با نزديک‌شدن به نوروز، بحث جمع‌آوري معتادان و خرده‌فروشان داغ شد و پليس که از 20 روز پيش هشدار خود را براي طرح ضربتي آغاز کرده بود، چهارشنبه با حضور در ميدان شوش، هرندي و ديگر محلاتي که خرده‌فروشان مواد در آنجا به سر مي‌برند، خانه‌ها را پلمب، خرده‌فروشان را دستگير و کارتن‌خواب‌ها را تا مدتي جمع‌آوري کرد تا تهران براي آغاز سال نو و همچنين مراسم چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي، حداقل کمي متفاوت‌تر به نظر برسد. از فيلم‌هاي منتشرشده نيز به نظر مي‌رسد ‌طرح همان طرح‌هاي قديم است؛ يورش به «خماري‌خانه‌»ها در کوچه‌هاي دالاني و کوبيدن به در خانه‌ها و پراندن چرت نصفه‌و‌نيمه وقت خماري و نشئگي و دستبندزدن به دستان خرده‌فروش؛ يا ايستادن بالاي سر کارتن‌خوابي که گوشه ديواري را پناه قرار داده و او را احتمالا به کهريزک يا زندان منتقل کردن. سميرا مددي،‌ درمانگر اعتياد، با بيان اينکه طرح اجراشده شبيه طرح‌هاي پيشين در اين مناطق است، گفت: حتي زمانش هم تغيير نمي‌کند و فقط براي مدتي مي‌آيند و معتادها را مي‌برند. بعد از گذشت 21 روز از دوره پاکي، دوباره پيدايشان مي‌شود. اين بار اما مصمم‌تر براي ادامه مصرف. خودشان هم مي‌دانند و منتظرند که نزديک عيد جمع شوند. مي‌گويند ما را جمع‌آوري مي‌کنند، چون برايشان با زباله‌ها فرقي نداريم؛ کسي به فکر ساماندهي ما نيست. به گفته اين درمانگر اعتياد، طرح‌هاي ضربتي پلیس که به مناسبت اتفاقات ملي انجام مي‌شود، هرگز موفقيت‌آميز به نظر نمي‌رسد و بارها در جلسات مشترک با نيروي انتظامي، ستاد مبارزه با مواد مخدر، بهزيستي و شهرداري درباره آن صحبت شده است، اما آنها حوصله برنامه جديد ندارند. بودجه را مي‌گيرند، اما چون حوصله کار جديد ندارند، خرج کار تکراري کرده و هر سال فقط در تعداد نيروها و ژست‌هاي جلوي دوربين تغيير ايجاد مي‌کنند.

همکاري بسيج و سپاه
اسکندر مؤمني، دبيرکل جديد ستاد مبارزه با مواد مخدر، در حالي از امضاي تفاهم‌نامه با سپاه و مراکز بسيج براي بازپروري معتادان خبر داد که سؤال اينجاست: نقش سازمان‌هاي مردم‌نهادی که قرار بود بازوي اجرائي ستاد مبارزه با مواد مخدر باشند، کجاي کارهاي جديد اين ستاد تعريف مي‌شود؟ آيا سپاه و بسيج براي بازپروري معتادان دوره ديده‌اند و شرايط و بستر آموزش را براي ترک اعتياد دارند؟ چطور مي‌شود همه انتظارات فرهنگي و اجتماعي کشور را تنها نهادهاي نظامي کشور برطرف کنند؟ آيا نيروهاي ديگر به اندازه کافي براي حل معضل اعتياد تربيت نشده‌اند؟
به گفته رئيس ستاد مبارزه با مواد مخدر، قرار شد با ايجاد تفاهم‌نامه، از مراکز سپاه و بسيج نيز براي بازپروري معتادان متجاهر استفاده شود. اسکندر مؤمني مي‌گويد: ظرفيت‌هاي خوبي براي بازپروري اين معتادان راه‌اندازي شده است. دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، با اشاره به ايجاد سه‌هزارو 207 ظرفيت جديد در سازمان زندان‌ها براي نگهداري و بازپروري معتادان متجاهر، تصريح کرد: اکنون در مرکز سروش و فشافويه اين بازپروري صورت مي‌گيرد و قرار شد با ايجاد تفاهم‌نامه، مراکز سپاه و بسيج نيز براي اين کار تا پايان سال راه‌اندازي شوند و هشت مرکز ديگر نيز از سوی سپاه و بسيج در سال آينده به اين مراکز اضافه خواهد شد. او افزود: معتادان بر اساس قانون بايد خود را معرفي کرده و تحت درمان قرار بگیرند. افرادي که خود را معرفي نکنند، تجاهر به اعتياد کرده و در خيابان اقدام به مصرف مواد مخدر کنند، مجرم هستند و بايد به مراکز بازپروري منتقل شوند. وی بعد از پاسخ به پرسشی مبني بر اينکه معتادان متجاهر زير 18 سال، بالاي 60 سال و داراي بيماري خاص در مراکز بازپروري پذيرش نمي‌شوند، گفت: براي آن‌ دسته از معتادان که غير از اعتياد دچار بيماري هستند، تمهيدات لازم صورت گرفته و مابقي دستگاه‌ها مانند وزارت بهداشت و بهزيستي نيز پاي کار آمدند. مؤمني درباره مدت زمان نگهداري معتادان متجاهر در مراکز بازپروري گفت: حداکثر اجازه‌اي که قانون براي اين کار داده، شش ماه است که نياز به اصلاح قوانين و مقررات داريم.
جمع‌آوري ۲۰۰۰ معتاد
در همين رابطه رئيس پليس پايتخت نيز از جمع‌آوري دو هزار معتاد متجاهر در طرح سراسري جمع‌آوري معتادان متجاهر و پاک‌سازي شهر تهران خبر داد. به گفته سردار حسين رحيمي، جمع‌آوري معتادان از پنجشنبه صبح آغاز شده و مکان اصلي اين جمع‌آوري شوش، مولوي و هرندي بوده است. به گفته او، از سه روز گذشته اين طرح به مرحله اجرا درآمد و در جريان آن، تاکنون بيش از دو هزار معتاد متجاهر جمع‌آوري شدند که از اين تعداد، حدود ۳۵۰ نفر به دليل آنکه زخم باز داشته يا داراي بيماري‌هاي خاص بودند، وضعيت متفاوتی دارند که دستگاه‌هاي مسئول براي اين افراد نيز بايد تدبيري بينديشند. رحيمي با بيان اينکه از بيش از صد خانه که تبديل به محل تجمع و حضور معتادان متجاهر شده بودند، بازديد شد، گفت: از اين تعداد، ۳۸ خانه که بيش از ۲۸۰ پاتوق در آنها بود، پلمب شدند و همچنان اين طرح ادامه خواهد داشت. وي از دستگيري ۲۰۵ خرده‌فروش مواد مخدر نيز خبر داد و گفت: اين طرح، طرح جامعي است که فاز اول آن به اتمام رسيد که در محلات شوش، هرندي و مولوي اجرا شد؛ فاز بعدي اين طرح يا به عبارتي رينگ دوم آن که محدوده گسترده‌تري در بازار تهران و فراتر از آن را شامل مي‌شود، آغاز شده است. رحيمي با بيان اينکه نزدیک به ۳۰ کيلوگرم مواد مخدر و مقادير درخور توجهي مشروبات الکلي از اين پاتوق‌ها و افراد کشف و ضبط شد، خاطرنشان کرد: مبارزه بي‌امان پليس با اين پديده شوم ادامه خواهد داشت. او با اشاره به جمع‌آوري معتادان متجاهر از ابتداي امسال تاکنون، خاطرنشان کرد: تاکنون نزديک به ۳۰ هزار معتاد متجاهر جمع‌آوري شده‌اند که برخي از آنها، پنج، شش يا حتي هفت بار نيز در همين سال جمع‌آوري شده بودند که اميدواريم فضا و امکانات براي نگهداري از آنها فراهم شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 13 بهمن 97، شماره: 3358


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Seychelles
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
0
0
سپاه به هر موضوعی که وارد شده موفقیت امیز بوده ان شاله در بهبود معتادین هم نقش موثر داشته باشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین