پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۷۰۱۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۸
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: با صیادان ایران با مشکلات معیشتی و بیکاری زیادی روبرو هستند.

شعار سال: فاطمه ذوالقدر در جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان سؤال از محمود حجتی مبنی بر اینکهعلت ایجاد اختلال در فعالیت و زندگی صیادان ایرانی در آب‌های دریای عمان به واسطه قرارداد رسمی بلند سازمان شیلات با کشتی‌های چینی برای صید در عمق ۲۰۰ متری دریای عمان چیست،اظهار کرد: انقلاب اسلامی برای استیفای حقوق ملت ایران بود و مسئولان همه تلاش خود را در این زمینه انجام داده‌اند اما به هرحال کاستی‌هایی وجود دارد.

وی با بیان اینکه این سؤال به امضای ۴۰ نفر از نمایندگان مجلس رسیده است خطاب به حجتی گفت: صید بی‌رویه گونه‌های ماهی توسط صیادان صنعتی با شناورهای کرال آسیب‌های جدی زیست محیطی و اقتصادی بسیاری را برای سرمایه ملی کشور و صیادان سنتی ایجاد کرده است. مطالبه ما یک مطالبه ملی است چرا که بین هدف و عمل فاصله بسیاری وجود دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس با تصریح اینکه مشکلات معیشت و بیکاری صیادان و غارت سرمایه‌های ملی کشور و عدم خودکفایی را شاهد هستیم، بیان کرد: این مطالبه نسل حاضر و آینده کشور است که با صدور مجوز بی‌رویه در صیادی کرال سرمایه کشور و زیست بوم دریایی را مورد هجوم قرار داده است.

ذوالقدر اضافه کرد: کشتی‌های چینی و فانوس ماهی چه منفعتی برای کشور دارند، هدف اصلیاز فعالیت این کشتی‌های چینی اعزامی توسط سازمان شیلات که به آن اذعان دارید، بهره برداری از ذخایر فانون ماهیان بوده، این ذخایر حدود دو میلیون تن تخمین زده شده و گفته می‌شود ماده اولیه کارخانه‌های تولید پودر ماهی را تأمین می‌کند. اما بر اساس گزارش آن وزارتخانه در سال ۹۶ با ۹۰ شناور و ۱۷ هزار تن صید فانوس ماهی بوده که ارزش آن ۱۰ میلیارد تومان است و بر اساس گزارش وزارت کشور مبلغی ۲۸ میلیارد تومان سوخت یارانه‌ای به این کشتی‌ها تخصیص یافته است. لذا این چه توجیه اقتصادی دارد؟

وی تأکید کرد: به وضوح روشن است صید و فروش فانوس ماهی به تنهایی صرفه اقتصادی ندارد. با توجه به ارزیابی‌های علمی این گونه از صید آسیب‌های جدی به گونه‌های دریایی وارد می‌کند، دلیل صدور ۲۰۶۱ موافقت اصولی که اکنون ۱۱۱ مجوز آن فعال است چیست و چه استدال منطقی دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در شرایطی که ممنوعیت کرال کف به دلیل آسیب‌های آن ممنوع اعلام شده، در این مورد چه دلیل قانع کننده‌ای دارید؟ اقدام شما معیشت صیادان بومی را مختل کرده است که قابل اغماض نیست؟

ذوالقدر خطاب به حجتی گفت:شما دلیل صدور مجوز را نبود فناوری اختصاصی ذکر کردید، چه فناوری اختصاصی نیاز است برای این صید کرال میان آبی نیاز است که این کار را یک ناخدای باتجربه هم می‌تواند انجام دهد و نیاز به حضور کشتی‌های چینی در سواحل خلیج فارس و دریای عمان نیست.

وی گفت: ایران ۹ فروند کشتی فردوس داریم که مجهز به این امکانات هستند ، چرا از آنها استفاده نمی‌شود، لنج‌های تجاری مرزنشینان و کشتی‌های تجاری از سوخت غیریارانه‌ای با قیمت نزدیک به فوب خلیج فارس استفاده می‌کنند. در حالی که کشتی‌های خارجی از سوخت یارانه‌ای بهره می‌گیرند و گزارش قاچاق سوخت هم به گوش می‌رسد.

نماینده مردم تهران در مجلس تأکید کرد: با توجه به افزایش نرخ ارز در سال جاری ۱۰۰ میلیارد تومان یارانه سوخت به کشتی‌های چینی اختصاص داده شده است. کشتی‌های چینی دائماً در حال تخلف هستند و ۱۰۷ پرونده تخلف در این زمینه کم نیست. جالب است بدانید مقرر شده مرکز پژوهشاکولوژی خلیج فارس و دریای عمان در خصوص میزان ذخایر صید فانوس ماهی و سایر ذخایر کار تحقیقاتی انجام دهند اما تا امروز کشتی تحقیقاتی مجوز نگرفته است. چون نمی‌خواهند این آسیب پیگیری شود. دریا با کرال کف جارو شده و ۹۰ درصد اکوسیستم مرجانی خلیج فارس از بین رفته و جلبک‌ها آسیب دیده‌اند و آبهای سواحل جنوبی در وضعیت قرمز قرار دارند و به نام فانوس ماهی همه نوع ماهی صید شده و دریا را جارو می‌کنند و گونه‌های کمیاب در معرض انقراض هستند و مرگ دلفین‌ها که به ۱۵۴ عدد رسیده اتفاقی نبوده است، صید لاک‌پشت‌ها و نهنگها تهدیدی برای زیست بوم دریاست.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ 14 بهمن 97، کد مطلب: 357688: www.ana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
0
0
صیادان و ماهی گیران چینی از صیادان ایرانی واجب ترن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین