پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۲۸۰۰
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۲
چندی پیش فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران از دستور سپاه برای ترک کردن کشتی‌های چینی صید ترال در سواحل خلیج فارس خبر داد و گفت: این کشتی‌ها باید هر چه سریعتر آب‌های ایران را ترک کنند.

شعار سال: مدتی است که حضور کشتی‌های چینی در آب‌های خلیج فارس به دغدغه مردم ساحل نشین استان هرمزگان و بوشهر تبدیل شده؛ که در گزارشآخرین وضعیت حضور این کشتی‌ها در این سواحل و آسیب‌هایی که به صیادان بومی وارد کرده را منعکس کردیم. خوشبختانه چندی بعد سپاه پاسداران به قضیه کشتی‌های صید ترال ورود و تعدادی از آنان را توقیف کرد که این اقدام، رضایت مردم هرمزگان و سایر ساحل نشینان را در پی داشت.فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران در دیدار با بسیجیان و صیادان شهرستان قشم گفت: کشتی های چینی باید آب های ایران را ترک کنند و هر نوع قراردادی در این باره لغو شود.

اما تشکل‌های دانشجویی استان هرمزگان هنوز هم در حال رصد اوضاع و کمک به همنوعانشان هستند؛ به گفته دانشجویان، این کشتی‌ها هنوز هم در سواحل خلیج فارس در حال فعالیت هستند!

در همین راستا با علی احمدی، فعال دانشجویی هرمزگان و عضو جنبش عدالتخواه دانشجويى استان به گفتگو پرداختیم. وی با بیان اینکه تشکل‌های دانشجویی هرمزگان از قبیل: انجمن اسلامی دانشگاه هرمزگان و اعضای تحکیم وحدت دانشگاه علوم پزشکی استان و فعالین جنبش عدالت خواه همچنان پیگیر وضعیت کشتی‌های چینی در آب‌های خلیج فارس هستند، می‌گوید: از زمانی که بحث حضور کشتی‌های چینی صید ترال در آب‌های خلیج فارس مطرح شده و سپاه پاسداران به این قضیه ورود کرده، همواره شاهد اظهارات ضد و نقیضی از سوی مسئولین برای توجیه این جریان بوده ایم.

احمدی می‌افزاید: همانگونه که محمدجوانمرد، سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری شیلات هرمزگان بیان داشته که «ناظر مقیم چرخشی و بازدید‌های سرزده نظارت در هنگام تخلیه و کنترل از طریق سامانه آنلاین را در شناور‌های کشتی‌های چینی لحاظ کرده ایم»، اما در واقع اینگونه نیست و بعد از توقیف تعدادی از کشتی‌ها توسط سپاه پاسداران مشاهده می‌کنیم که برخلاف آنچه که جوانمرد گفته، هیچگونه نظارتی صورت نگرفته و فقط حق مردم بومی در این زمینه نادیده گرفته شده، چرا که این کشتی‌ها موظف بوده اند که در عمق ۲۰۰ متری و فاصله ۱۲ مایلی به ساحل صید کنند و صیادی آن‌ها محدود به یک نوع ماهی خاص بوده، اما در حقیقت این کشتی‌ها انواع و اقسام ماهی‌های خوراکی را در عمق کم و فاصله کمتر از ۱۲ مایلی از ساحل، صید و صیادی کرده اند.

وی ادامه می‌دهد: علاوه بر این، موضوع برکناری ریاست کل شیلات کشور را داشته ایم؛ طبق آنچه در سایت شیلات ایران اعلام شده، وی بخاطر کهولت سن و بازنشستگی استعفا داده، اما این اتفاق درست زمانی رقم خورد که سپاه پاسداران به قضیه کشتی‌های صید ترال ورود کرده و مطالبه گری مردم در این خصوص افزایش یافت و فیلم‌های مستندی از این کشتی‌ها ساخته شد.


این عضو جنبش عدالت خواه دانشجویی استان هرمزگان می‌گوید: برکناری ریاست کل شیلات کشور موضوعی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت و نکته‌ای تامل برانگیز است. جنبش عدالت خواه دانشجویی هرمزگان خواستار پیگیری علل آن از سوی نمایندگان استان و خصوصا کمیسیون تحقیق و تفحص مجلس که بالاترین نهاد تفحص در کشور است، می‌باشد. این نهاد باید نتیجه تحقیقاتش در خصوص فعالیت کشتی‌های چینی صید ترال را به طور شفاف اعلام کند و آن را در اختیار رسانه‌ها قرار دهد.

وی با اشاره به مستند‌هایی که در مورد کشتی‌های چینی ساخته شده، ادامه می‌دهد: در این مورد دو مستند به نام‌های «ترال و دریابست» ساخته شده که توسط اعضای جنبش عدالت خواه و جشنواره عمار تهیه گردیده که امیدواریم به زودی اکران شود.
احمدی اظهار می‌کند: نکته دیگری که در مورد کشتی‌های چینی حائز اهمیت است، این است که این کشتی‌ها دارای مجوز هستند و در چارچوب قانون به صیادی در سواحل خلیج فارس می‌پردازند. در اینجا می‌بینیم که تناقضی آشکار میان عدالت و قانون وجود دارد ، چرا که به گفته مسئولین این کشتی‌ها چینی هستند و شرکت‌های داخلی بر روی آن‌ها سرمایه گذاری کرده اند که به گفته برخی، بخش خصوصی بیش از دو هزار میلیارد تومان روی آن سرمایه گذاری کرد، اما این در حالی است که در این بین حق مردم و صیادان بومی نادیده گرفته شده و ضرر فعالیت این کشتی‌ها فقط و فقط نصیب بومیان و ساحل نشینان می‌شود.

این فعال دانشجویی هرمزگان اضافه می‌کند: البته نباید اظهار نظر یکی از نمایندگان استانی را نادیده بگیریم که گفته بودند: مردم استان هرمزگان، مردم ساکتی هستند و مطالبه گر نیستند! باید بگوییم که تا حدودی با این گفته نماینده استانی موافق هستیم، اما این را باید یادآور شویم که شما نماینده استان ما در مجلس شورای اسلامی و بومی استان هستید و باید فریادرس این مردم باشید، اگر مردم ساکت هستند و روحیه مطالبه گری ندارند، شما باید فریادشان
را به مقام‌های بالاتر برسانید و احقاق حقوقشان کنید، حقشان را از کسانی که به ناحق حقوقشان را می‌خورند، بگیرید.


وی ادامه می‌دهد: از ورود سپاه پاسداران به این جریان تقدیر و تشکر می‌کنیم. اگر سپاه پاسدارانو در راس آن سردار سرلشگر جعفری به موضوع کشتی‌های چینی ورود نمی‌کردند، واقعا نمی‌دانستیم که این راه و مطالبه گری به کجا می‌انجامید. شهبازی، کارگردان مستند دریابست که می‌گوید: فشار‌های بسیاری به من وارد کردند که این پروژه را متوقف کنم و از تولید مستند منصرف شوم. این فشار‌ها درون استانی است و از جمله فشار‌هایی است که از درون استان به یک بومی و مطالبه گر و عدالت خواهوارد می‌کنند تا جلوی مطالبه گری اش رابگیرند.

احمدی یادآور می‌شود: در استان هرمزگان مشکلات زیادی وجود دارد و می‌بینیم که برخلاف گفته معاون صید و بنادر شیلات هرمزگان که می‌گویند ما با استفاده از پروژه صید فانوس ماهیان برای حدود دو هزار نفر از بومیانبه صورت مستقیم و برای ١٠ هزار نفر به طور غیرمستقیم اشتغال ایجاد کرده ایم؛ این کار در این مقطع حساس، اقتدار نظام اسلامی را می‌رساند. در مقابلش فرماندار اسبق شهرستان جاسک در همان برهه زمانی گفته بودند که بیکاری در شهرستان جاسک با وجود این کشتی‌های چینی افزایش پیدا کرده است. در اینجا بازهم تناقضی بین سخنان مسئولین استانی و پاسخگویی‌های عجیب و غریب آنان در اینخصوص وجود دارد که دردی از مردم درمان نمی‌کند و بیشتر نمکی بر روی زخم‌های مردم ستم دیده استان هرمزگان است.

وی اذعان می‌کند: جنبش عدالت خواه دانشجویی هرمزگان همچنان پیگیر این جریان است و به زودی نتیجه تحقیقات و بررسی هایشان در این مورد و همچنین حضور آقازاده‌ها در موضوع کشتی‌های چینی را رسانه‌ای خواهند کرد و امیدواریم کمیسیون تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی نیز هرچه سریعتر نتایج بررسی هایش را رسانه‌ای کند.


احمدی می‌گوید: تحقق عدالت خواهی و شعار عدالت خواهی و آرمان بزرگ عدالت خواهی که یکی از بزرگترین آرمان‌های انقلاب اسلامی است بدون ایجاد عدالت اجتماعی بی معنا است، جنبش عدالت خواه در استان هرمزگان بیش از پیش در این راه تلاش خواهد کرد و هدف ما کمک به مردم هرمزگان در این تنگنای اقتصادی و وضعیت بد معیشتی مردم استان است که متاسفانه مسئولین ناخواسته یا خواسته نمکی بر زخم آن‌ها شده اند و بجای اینکه درمان باشند نمک بر روی زخم‌های مردم می‌پاشند.

وی خاطرنشان کرد: ورود آقا زاده‌ها به موضوع کشتی‌های چینی مسئله مهم دیگری است که امیدواریم با پیگیری‌های کلان جنبش عدالت خواه در سطح استانی و کشوری، به زودی نتایج آن رسانه‌ای شود و پرده از حقایق حضور این قشر در موضوع کشتی‌های چینی برداشته شود.

کشتی‌های چینی همچنان در حال ادامه فعالیت در سواحل خلیج فارس هستند
سراغ جعفر ملاحی، مدیرعامل تعاونی صیادی میناب رفتیم .او نیز حضور این کشتی ها را در آب های خلیج فارس تائید کرده و می‌گوید: همانگونه که اطلاع رسانی‌هایی صورت گرفته، نیروی دریایی سپاه تعدادی از این کشتی‌ها را توقیف کرده است. البته این کشتی‌ها چینی نیستندو در اجازه شرکت‌های داخلی هستند.

وی می‌افزاید: کشتی‌هایی که توقیف نشده اند، اکنون طبق مجوزی که به آن‌ها داده شده در عمق ٢٠٠ متری و فاصله ١٢ مایلی از ساحل در حال فعالیت هستند و به صیادی مشغولند. از زمانی که سپاه به این قضیه ورود کرده دیگر این کشتی‌ها در ساحل رویت نشدند و در همان فواصل معین به صید می‌پردازند.

آنچه که مسلم است اینکه فعالیت کشتی‌های چینی به اصطلاح در اجاره شرکت‌های داخلیهمچناندر سواحل خلیج فارس ادامه دارد و این کشتی‌ها طبق مجوز‌هایی که به آن‌ها ارائه شده در حال صیادی هستند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ 10 اسفند 97، کد مطلب: 721502: www.snn.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین