پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۴۵۶۳
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۱
صیادان، پرورش‌دهندگان و صادرکنندگان آبزیان در استان بوشهر می‌گویند به‌دلیل وجود نابه‌سامانی و تنگناهای فروان در این حوزه، به جای صید، خودمان همچون ماهی در تور این مشکلات گیر افتاده‌ایم. آنان در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در استان بوشهر راهکارهای کنترل صید بی‌رویه، تأمین سوخت مورد نیاز گشت‌های کنترل ذخایر دریایی، ضرورت حرکت در جهت آبزی‌پروری، تأمین زیرساخت‌های سایت‌های پرورش میگو، حل مشکل مالکیت اراضی پرورش میگو، لحاظ کردن کنش‌ها و واکنش‌های جامعه صید و صیادی پیرامون تصمیم‌های دستگاه‌های اجرایی و واگذاری کنترل ذخایر دریایی به محیط‌زیست را خواستار شدند. همچنین ساماندهی قایق‌های بدون هویت، پرهیز از عرضه میگوی مولد در بازار، جلوگیری از ورود پساب و فاضلاب به دریا و اعطای تسهیلات کم‌بهره برای پوشش هزینه‌های جاری صید و صیادی از دیگر مواردی بود که در این نشست توسط فعالان حوزه صید و صیادی و آبزی‌پروری در استان بوشهر مطرح شد.

شعار سال: صیادان، پرورش‌دهندگان و صادرکنندگان آبزیان در استان بوشهر می‌گویند به‌دلیل وجود نابه‌سامانی و تنگناهای فروان در این حوزه، به جای صید، خودمان همچون ماهی در تور این مشکلات گیر افتاده‌ایم. آنان در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در استان بوشهر راهکارهای کنترل صید بی‌رویه، تأمین سوخت مورد نیاز گشت‌های کنترل ذخایر دریایی، ضرورت حرکت در جهت آبزی‌پروری، تأمین زیرساخت‌های سایت‌های پرورش میگو، حل مشکل مالکیت اراضی پرورش میگو، لحاظ کردن کنش‌ها و واکنش‌های جامعه صید و صیادی پیرامون تصمیم‌های دستگاه‌های اجرایی و واگذاری کنترل ذخایر دریایی به محیط‌زیست را خواستار شدند. همچنین ساماندهی قایق‌های بدون هویت، پرهیز از عرضه میگوی مولد در بازار، جلوگیری از ورود پساب و فاضلاب به دریا و اعطای تسهیلات کم‌بهره برای پوشش هزینه‌های جاری صید و صیادی از دیگر مواردی بود که در این نشست توسط فعالان حوزه صید و صیادی و آبزی‌پروری در استان بوشهر مطرح شد.

تک‌نرخی‌شدن سوخت و ساماندهی قایق‌های بدون مجوز

در این نشست رئیس اتاق بازرگانی بندر بوشهر گفت: نحوه سوخت‌رسانی به شناورهای صیادی باید بر اساس فرمول فائو باشد و چه سوخت بین راهی و چه در حوزه صید برابر با عرف و رویه قانونی با یک نرخ عرضه شود. خورشید گزدرازی افزود: موضوع قایق‌های بدون هویت و مجوز نیز باید توسط کمیته‌ای متشکل از اداره‌های کل بنادر و دریانوردی، شیلات و اتحادیه‌های صیادی و یگان حفاظت آبزیان استان بوشهر پیگیری شود.

لایروبی اسکله‌های صیادی و نظارت و کنترل بر صید غیرمجاز

وی بیان کرد: موضوع بهسازی و لایروبی بنادر و موج شکن اسکله‌های شیلاتی بندرگاه، شیلات، دیر، عامری، صلح آباد، نخل تقی و غیره از اهم خواسته‌های صیادان استان است که امیدواریم توسط سازمان بنادر و دریانوردی استان بوشهر و شیلات پیگیری شود. گزدرازی ادامه داد: با توجه به کاهش ذخایر آبزیان باید کارگروهی متشکل از دستگاه‌های ذی‌ربط در زمینه تعیین زمان و مکان صدور مجوز صید و تردد شناورهای صیادی تشکیل شود. وی تأکید کرد: همچنین شیلات و اتحادیه‌های صیادی و یگان حفاظت آبزیان باید درباره نظارت و کنترل جدی روی صید غیرمجاز (قایق‌های تفریحی و غیره)، صید با ادوات غیر متعارف از جمله تور ترال و کنترل تعداد و میزان ادوات صیادی شناورها اقدام کنند.

تسهیل مشکلات صیادان و پرورش‌دهندگان با بانک‌ها

گزدرازی در ارتباط با مشکلات صید و صیادی در حوزه بانک‌ها اظهار داشت: با بخشودگی سود، جرایم و دیرکرد وام‌های صنعت آبزی‌پروری، اتحادیه صید و صیادی نیز متقاضی مساعدت و بخشودگی سود، جرایم و دیرکرد وام‌های اتحادیه و تعاونی‌های صیادی است. وی گفت: پیگیری موضوع اعطای تسهیلات کم‌بهره برای نوسازی شناورهای صیادی و کاهش هزینه‌های جاری به‌ویژه مصرف سوخت شناورها توسط شیلات و بنادر و دریانوردی از دیگر درخواست‌های صیادان استان بوشهر است.

کاهش مجوزهای صید

مدیرکل شیلات استان بوشهر نیز در ادامه گفت: ذخایر دریایی محدود است و باید با راهکارهای ممکن از افزایش صید و همچنین دادن مجوز جدید جلوگیری شود. عباسعلی زنده‌بودی افزود: اداره کل شیلات استان بوشهر برای کنترل صیدهای بی‌رویه و جلوگیری از تلاش‌های غیرقانونی نیازمند تجهیزات و نیروی انسانی مجهزتری است که این انتظارات تاکنون برآورده نشده است. وی گفت: دریا و ذخیره آن متعلق به خود صیادان است؛ از این رو انتظار است آن‌ها نیز برای حفاظت از این منابع پیشگام شوند. زنده‌بودی افزود: در این ارتباط چنانچه تعاونی‌های صیادی سوخت مورد نیاز گشت‌های کنترلی را فراهم کنند، یگان شیلات می‌تواند به‌صورت روزانه از ذخایر دریایی حفاظت کند و شاید این مهم بتواند جلوی 90 درصد از تخلف‌های این حوزه را بگیرد. وی تأکید کرد: 50 درصد از کنترل صیدهای بی‌رویه در دست خود صیادان است و از این رو امیدواریم نسبت به این مهم توجه جدی داشته باشند.

ضرورت پیشگیری از بحرانی‌شدن مشکلات فعالان حوزه پرورش آبزیان

رئیس انجمن آبزیان استان بوشهر هم گفت: مشکل بخش آبزیان وارد مرحله بحران شده است، به‌طوری‌که اکنون از 45 واحد فرآوری محصولات آبزی در این استان تنها 10 درصد آن‌ها فعال است که این مهم گواه مشکلات موجود است. وی اظهار داشت: در بازار واحدهای مختلفی عرضه‌کننده میگوی مولد هستند که با توجه به پایان یافتن مهلت صید با این مهم برخورد قانونی نمی‌شود. زارعی ادامه داد: فعالیت 32 کشتی فعال در حوزه خلیج فارس که مشخص شد امتیاز آن‌ها متعلق به برخی از مسئولان است، ذخایر ماهی‌ها را به میزان بسیار چشمگیری کاهش داده.

حوزه آبزیان نیازمند مدیریت راهبردی

یک صیاد بوشهری هم گفت: صید و صیادی قطب و محور مهم در اقتصاد استان بوشهر است. عبدالرسوال غریبی افزود: فعالیت‌های این حوزه نیازمند یک مدیریت راهبردی است، زیرا در غیر این صورت موجبات نارضایتی آیندگان را فراهم ساخته‌ایم. وی تأکید کرد: بخشی از تصمیم‌های نادرست این حوزه توسط مرکزنشینان است که بدون توجه به کنش‌ها و واکنش‌های تصمیم‌های خود را اجرایی می‌کنند. غریبی گفت: این‌که صیادان ما در اثر ناچاری اقدام به صید در آب‌های کشورهای حوزه خلیج فارس می‌کنند، به هیچ‌وجه زیبنده ساحل‌نشینان نیست. وی تأکید کرد: نگهداری و حراست از ذخایر دریایی باید به‌جای شیلات در دست محیط‌زیست باشد تا آمار و عملکرد آن منوط به کاهش و افزایش صید نباشد.

کاهش ذخایر آبزی مشکل اصلی جامعه صیادی

مدیرعامل اتحادیه تعاونی صیادان استان بوشهر نیز گفت: اساسی‌ترین مشکل جامعه صیادی کاهش شدید ذخایر صید است که عامل عمده آن ورود پساب و فاضلاب به دریاست. محمد کارگر افزود: در این حوزه باید با ورود دستگاه‌های ذی‌ربط ترسیم استراتژی دریا صورت گیرد که اکنون در چه وضعیتی قرار داریم و این وضعیت در پنج سال آینده باید چگونه باشد. وی گفت: در این ارتباط برگزاری کارگروه تخصصی صید و صیادی در استان بوشهر اقدامی قابل تقدیر برای حل مشکل صیادی است. کارگر یادآور شد: افزایش چندین برابری هزینه‌های صید و صیادی ایجاب می‌کند که به فعالان این عرصه تسهیلاتی کم‌بهره تعلق گیرد.

تأمین سرمایه در گردش خواست اصلی پرورش‌دهندگان

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی بندر بوشهر نیز در این نشست گفت: در زمینه بخشودگی سود و جرایم صنعت پرورش میگوی استان و تأمین منابع لازم از محل بند «و» تبصره 16 بودجه سال 97 توسط سازمان برنامه و بودجه، شیلات و بانک‌های استان بوشهر پیگیری لازم صورت می‌گیرد. امیر شهریاری افزود: در سال‌های گذشته یک‌هزار میلیارد ریال به بخش پرورش میگو اختصاص یافت که این موضوع مشکلات عمده آن را حل کرد. وی ادامه داد: نزدیک به یک دهه از عمر زیرساخت‌های ایجاد شده برای پرورش میگو در استان بوشهر می‌گذرد که در این ارتباط باید برای اصلاح، مرمت و بازسازی زیرساخت‌های سایت پرورش میگوی استان توسط سازمان برنامه و بودجه و شیلات استان بوشهر با مشارکت اتحادیه‌های سایت‌های پرورش میگو پیگیری لازم صورت گیرد. شهریاری افزود: موضوع تأمین اعتبار سرمایه در گردش کم‌بهره مورد نیاز صنعت پرورش میگوی استان توسط بانک‌های عامل و شیلات استان بوشهر از دیگر مطالبات فعالان حوزه پرورش میگو در استان بوشهر است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه سبزینه تاریخ انتشار ------، کدمطلب: 56086، www.sabzineh.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین