پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۸۹۱۰
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۵
بعد از خداحافظی کارلوس کی‌روش و البته پایان قرارداد او با فدراسیون فوتبال ایران، مازیار ناظمی مدیر روابط عمومی وزارت ورزش در توییتی عنوان کرد زیدان، مورینیو و کلینزمن در صف مذاکره با فدراسیون فوتبال ایران هستند! همین توییت دستاویز طنز در شبکه‌های اجتماعی شد اما بعد از گذشت چند روز صحبت از مذاکره با لوران بلان و اروه رنار، دو سرمربی فرانسوی هم شد تا این‌طور به نظر برسد که گزینه‌های وزارت ورزش برای هدایت تیم ملی متعدد هستند؛ با این حال در کنار مطرح‌شدن گزینه‌های داخلی مانند جواد نکونام و مارکار آقاجانیان، نام بزرگ اروپایی چون فن‌مارویک هلندی با ادعای خبرنگار عربستانی در فضای مجازی به فدراسیون فوتبال ایران لینک شد.

شعار سال: از بین گزینه‌های مطرح‌شده؛ فن‌مارویک هلندی به‌نظر می‌رسد به واقعیت نزدیک‌تر و از گزینه‌های روی میز فدراسیون باشد؛ اگر مهدی تاج تمایل و البته قدرت انتخاب سرمربی را داشته باشد. دو گزینه اروپایی از سه مورد مطرح‌شده در رسانه‌ها با مصاحبه‌های اخیرشان مشخص شد نمی‌توانند گزینه فدراسیون فوتبال ایران باشند و در حال حاضر فن‌ مارویک با توجه به اینکه مشاور فنی و نه سرمربی آیندهوون هلند است، تنها گزینه‌ مجازی برای تیم ملی ایران است!
برت فن‌مارویک، مربی هلندی یکی از افرادي بود که اولین بار یک خبرنگار عربستانی شایعه مذاکره‌اش با فدراسیون فوتبال ایران را مطرح کرد، ولی خیلی زود مشخص شد که او به کادر فنی آیندهوون پیوسته و با داماداش، فن‌بومل همکاری می‌کند. برت فن‌مارویک هلندی یک گزینه ایدئال از لحاظ قیمت برای فدراسیون فوتبال بود که با توجه به سابقه نایب‌قهرمانی تیم ملی هلند در جام جهانی 2010 و کار با تیم ملی عربستان و استرالیا با شناخت کافی از تیم‌های آسیایی می‌توانست کمک‌حال فوتبال آشفته ایران باشد تا بعد از کی‌روش، فوتبال ایران شاهد یک مربی به‌روز اروپایی باشد. شروع مذاکره با مرد هلندی آنجا غیرممکن به‌نظر می‌رسد که چندی‌پیش مارک فن‌بومل که به تازگی به عنوان مربی در آیندهوون هلند کار خود را آغاز کرده، درخصوص فعالیت فن‌مارویک در کنار خود گفت: «من دو دوره دستیاری را در کنار فن‌مارویک تجربه کردم و حالا می‌خواهم از او چیزهای بیشتری یاد بگیرم. او هر روز در باشگاه حضور نخواهد داشت اما مشاوره‌های او قطعا به تیم و شخص من کمک شایانی خواهد کرد و فکر نمی‌کنم کمک‌گرفتن کسی را کوچک کند». این اطمینان خاطر کاپیتان سابق بایرن‌مونیخ به حضور فن‌مارویک پروژه حضور او را در ایران خیلی سخت خواهد کرد اما با توجه به اینکه مشاور فنی یک تیم خیلی راحت‌تر از سرمربی تحت قرارداد می‌تواند فسخ كند و به تیم دیگری برود، این شایعه نسبت به مرد هلندی به صورت کامل پاک نخواهد شد. هرچند رسانه‌های اماراتی نیز روز گذشته به علاقه‌ فدراسیون فوتبال این کشور به حضور فن‌مارویک روی نیمکت تیم ملی امارات اشاه کرده‌اند. با توجه به محدودیت‌های مالی فدراسیون فوتبال ایران، احتمال پیروزی مقابل اماراتی‌ها در این رایزنی نزدیک به صفر خواهد بود. گفتنی است فن‌مارویک علاقه‌ای به بستن قرارداد بلندمدت ندارد و اتفاقا به همین دلیل فدراسیون فوتبال عربستان با وجود صعود به جام جهانی، او را از کار برکنار کرد چراکه فن‌مارویک زیر بار امضای قرارداد بلندمدت با فدراسیون فوتبال این کشور نرفت.
اروه رنار، سرمربی مراکش دیگر گزینه‌ای بود که رسانه‌ها از او نام بردند. این شایعه از آنجا قوت گرفت که مربی فرانسوی در جام ملت‌ها شاهد دو بازی تیم ملی ایران بود. در روزهای گذشته رسانه‌های عربی نوشتند که فدراسیون فوتبال امارات هم رنار را به عنوان گزینه در نظر گرفته است. این شایعات، مربی فرانسوی را وادار به واکنش کرد و گفت: «هیچ توافقی با فدراسیون فوتبال امارات انجام نشده است. من همچنان سرمربی مراکش هستم و روی بازی‌های بعدی تیم تمرکز کرده‌ام. این اطلاعات غیرمنطقی است، وقتی من با مراکش قرارداد دارم، چطور می‌توانم با تیم دیگری قرارداد ببندم؟»؛ البته رنار گفت که تماس‌هایی از طرف فدراسیون امارات برقرار شده ولی به کارش در مراکش ادامه می‌دهد و به این ترتیب حضورش در تهران هم منتفی است.
لوران بلان دیگر مربی مطرحی است که این روزها تیم ندارد و نامش در میان نامزدهای جانشینی کی‌روش مطرح شد، ولی او یکشنبه در مصاحبه‌ای با روزنامه‌های انگلیسی گفت که منتظر فصل جدید فوتبال اروپاست تا به دنیای مربیگری برگردد؛ بلان امیدوار است بتواند با یکی از تیم‌های حاضر در لیگ‌های اسپانیا، انگلیس یا ایتالیا برای مربیگری به توافق برسد و کارش را شروع کند. او در سال 2016 از هدایت پاری‌سن‌ژرمن برکنار شد و بعد از آن دیگر هدایت تیمی را بر عهده نگرفت. هرچند فدراسیون فوتبال تا این لحظه هیچ‌گونه اظهارنظر رسمی‌اي درخصوص سرمربی آینده تیم ملی ایران نکرده و معرفی گزینه‌ها بر دوش وزارت ورزش افتاده(!) اما با توجه به اینکه تاج در گفت‌وگویی رادیویی اعلام کرد مربی آینده تیم ملی قطعا یک چهره بزرگ خارجی است، این اسامی در رسانه‌ها مطرح شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 24 بهمن 97، شماره: 3365


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین