پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۷۴۱۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۵
درحالی که کارلوس کی‌روش بعد از هشت سال با فدراسیون فوتبال قطع همکاری کرد، شرایط سختی در انتظار تیم ملی است.
شعار سال : پس از اینکه تیم ملی فوتبال کشورمان در مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌ها مقابل ژاپن نتیجه را واگذار کرد، کی‌روش برای همیشه ایران را ترک کرد تا به دوران باشکوه هشت‌ساله‌اش در ایران خاتمه دهد.

از نظر برخی اهالی فوتبال، کی‌روش نقش مهمی را در تاریخ فوتبال ایران ایفا کرد. او به تیم ملی شخصیت داد و نظم و انضباط را به بدنه تیم ملی وارد کرد و همین باعث شد تا تیم ملی فوتبال کشورمان در قاره کهن یکی از مدعیان باشد. اما در کنار موافقان، کی‌روش منتقدان سرسختی هم داشت، آنها اعتقاد داشتند کهاین مربی در مدت زمانی که در ایران حضور داشته حتی نتوانسته مدال و افتخاری برای ایران به دست بیاورد بنابراین عملکرد قابل قبولی نداشته و حتی فدراسیون باید زودتر با او قطع همکاری می‌کرد. حالا در ادامه عملکرد تیم ملی فوتبال ایران را در ادوار مختلف جام ملت‌ها بررسی می‌کنیم:

**نتایج ایران در جام ملت‌های آسیا:

تیم ملی فوتبال کشورمان غیر از سه دوره ابتدایی جام ملت‌ها که تعداد شرکت‌کنندگان آن کم بود، از دوره چهارم در سال ۱۹۶۸ تا دوره ششم سه‌‌بار با مربیگری بیاتی، رنجبر و حشمت مهاجرانی به قهرمانی جام ملت‌ها رسید.

پس از سه دوره قهرمانی، ملی‌پوشان ایران چهار بار به عنوان سومی رسیدند. یک بار هم عنوان چهارمی کسب کردند.حذف از مرحله مقدماتی، چهار بار حذف از مرحله یک چهارم، از دیگر نتایج تیم ملی ایرانبود کهدر ادوار مختلف جام ملت‌ها به دست آورد.

اما قصه تکراری حذف از جام ملت‌ها این بار هم با کی‌روش رقم خورد.تا قبل از جام ملت‌ها باور همه کارشناسان و فوتبال دوستان ایران این بود که امسال لباس قهرمانی برازنده تیم ملی است، اما بی‌خبر از اینکه تمام این امیدها سراب شد و تیم ملی ایران با حسرت باید چهار سال دیگر انتظار بکشد تا شاید بتواند به طلسم ۴۷ ساله قهرمان نشدن در جام ملت‌ها پایان دهد.

**حذف از جام‌ ملت‌ها تنها دستاورد کی‌روش:

کی‌روش دو بار تجربه حضور در جام ملت‌ها را با تیم ملی ایران داشته است.‌ در دوره قبلی، شاگردان کی‌روش در یک‌چهارم نهایی حذف شدند و این بار هم در مرحله نیمه‌نهایی حذف و شکست تنها سهم آنها بود.اگرمقام اول و سومی را جزء افتخارات یک تیم در آسیا بدانیم حتی کی‌روش در آمار هم نمره قبولی ندارد چرا کهاز هفت عنوانی که فوتبال ایران در جام ملت‌ها به دست آورده است،۶ عنوان آن را مربیان ایرانی کسب کردندو یک عنوان سومی هم در این میان به برانکو رسیده است.

دیدار تیم های فوتبال ایران و عراق

در واقع حذف از دو مرحله یک‌‌‌ چهارم و نیمه‌نهایی تنها دستاوردمربی است که قراردادش با فدراسیون فوتبال ایران، سالیانه بیش از پنج میلیارد تومان بوده که به عبارتی روزانه نزدیک به ۱۴ میلیون تومان درآمد او از فوتبال ایران بوده است.

**کی‌روش می‌دانست کُت قهرمانی در حد تیمش نیست:

سرمربی پرتغالی تیم ملی ایران در مدت زمانی که در ایران حضور داشت به خوبی توانست با ذهنيت، فرهنگ، فضا و بازيكنان ایران خودش راوفق دهد. او در نخستین مصاحبه مطبوعاتی‌اشگفت: «همه ما توقعات و آرزوهايی داريم، شايد يكیبخواهد رئيس جمهور، سردبير و يا فردیثروتمند شود. آيا هر فردیكارهایلازم برایرسيدن به هدف را انجام داده است؟ پاسخ منفیاست. بيشتر اوقات مردم تنها به رؤياهايشانفكر می‌كنند.

شاید انتظار قهرمانی از تیم ملی فوتبال کشورمان در جام ملت‌ها هم رؤیایی بود که شاگرد فرگوسن به خوبی از آن مطلع بود. تیمی که به گواه همه کارشناسان و اهالی فوتبال شانس اول قهرمانی را داشت اما به یک‌با‌ره در بازی مقابل ژاپن سه‌ بار دروازه‌اش فروریخت، آن هم در شرایطی که این تیم در پنج بازی گذشته دروازه‌اش باز نشده بود، اما به یک‌باره مقابل ژاپن همه معادلات به‌هم خورد. البته می‌توان گفت کی‌روش این اتفاق را قبل از بازی مقابل ژاپن پیش‌بینی کرده بود چرا که هر زمانی از او پرسیده می‌شد ایران شانس قهرمانی دارد، او تنها به این جمله بسنده می‌کرد که کُت قهرمانی برای ایران بزرگ است. شاید مرد پرتغالی ایران این حرف را برای روحیه دادن به شاگردانش به زبان می‌آورد اما واقعیت امر همین بود.

به هر روی جام ملت‌ها تمام شد. کُت‌ قهرمانی برای ایران بزرگ بود اما کّتی که کی‌روش برای خودش از فوتبال ایران درست کرد بی تردید پُربار بود. کی‌روش با چهره‌ای کاریزماتیک اگرچه توانست توفیقات اندکیبرای فوتبال ما به ارمغان بیاورد، اما واقعیت‌های موجود را هم نمی‌توان نادیده بگیریم که او به نسبت حضورش در ایران آنجنان موفقیتی حاصل نکرد.بضاعت فوتبال ما این‌ نیست و نبوده که تنها آرمان ما شکست تیم‌هایی چون یمن، عمانویتنام باشد و وقتی بهسد محکمی مثل ژاپن برخورد کردیم اینطوردرهم بشکنیم.

**افتخارات کی‌روش در جام جهانی:

علاوه بر حضور در جام ملت‌ها، تیم ملی ایران دو بار حضور در جام جهانی را با کی‌روش تجربه کرد. در جام جهانی ۲۰۱۴، این مربی توانست تنها یک امتیاز برای تیم ملی کسب کند. در جام جهانی ۲۰۱۸ هم به کمک گل‌ به‌ خودی «عزیز بوهادوز» مهاجم تیم مراکش،تیم کی‌روش توانست سه امتیاز کسب کند. مرد پرتغالی تیم ملی با گل به خوبیاز سد مراکش عبور کرد و کسب یک امتیاز مقابل پرتغال هم باعث شد اوبا دستی پُر و کسب سه امتیاز بیشتر از دوره قبل به تهران برگردد.

کارلوس کی‌روش

در واقع اگر گل به‌ خودی «بوهادوز»نبود، سهم ما همان یک امتیاز جام جهانی ۲۰۱۴ بود.

به طور حتم کی‌روش در طول هشت‌ سال حضورش در نیمکت تیم ملی فوتبال ایران دستاوردهای مهمی هم داشته که بر هیچ‌کسی پوشیده نیست. ما ایرانی‌ها، مردمان خوش استقبال و بد بدرقه‌ای نبوده و نیستیم. او نظم و انضباط خوبی به تیم ملی داداما نتایجی که در این مدت به دست آمد نتوانست رضایت مردم را از فوتبال و تیم ملی کشورشان جلب کند.

شاید بتوان گفت آرزوی فوتبال ایران تنها صعود به جام جهانی و به نمایش گذاشتن بازی‌های تأثیرگذار بوده که مرد پرتغالی فوتبال ایران این موضوع را به خوبی فهمیده بود و به همان هم بسنده کرد، اما باید به این نکته توجه کنیم که فوتبال ایران در مرحله انتخاب جانشینی کی‌روش،شرایط سخت‌تری خواهد داشتچرا که فاصلهتیم‌های ضعیف با ابرقدرت‌های قدیم آسیا به حالت معکوس درآمده و اگر بیشتر از این به موضوع توجه نکنیم شاید در چند سال آینده حتی عبور کردن از سد تیم‌های چون ویتنام، یمن هم آرزوی فوتبال ما شود! نمونه این شگفتی هم امسال در جام ملت‌ها رقم خورد، زمانی که تیم قطرجام قهرمانیرا بالای سر ببرد و کمتر کسی فکرش را می‌کرد.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ 17 بهمن 97، کد مطلب:358454 : www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
0
0
کی روش فقط جیب ما رو خالی کرد تو مصاحبه با فردوسی پور هم فقط دروغ تحویل ما داد رفت
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین