پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۹۳۳۴
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۹
پس از واکنش آیت‌الله دری نجف آبادی از انتخاب شهردار توسط اعضای شورای شهر، دانشجویان بسیجی دانشگاه آزاد اراک وارد گود شده و خواستار انتخاب شهرداری جدید و بدون حاشیه شدند.

شعار سال: حاشیه‌های انتخاب شهرداران و یا بازداشت اعضای شورای شهر یا کارمندان شهرداری‌ها طی چند ماه اخیر تیتر بسیاری از خبرگزاری‌ها بود؛ بیشتر این حواشی هم در شهر‌هایی رخ می‌داد که نمایندگان لیست امید برای تصدی صندلی‌های شورای شهر، رأی آورده اند. در مشهد کسی که روحانی در سفر انتخاباتی خود به مشهد، از مردم خواست به او رأی دهند، چند ماه پس از آغاز به کار شورای پنجم به اتهامات مالی و اخلاقی بازداشت شد؛ در تهران شهرداران پرحاشیه انتخاب شدند؛ در کرج هم بازداشتی‌های شهرداری حاشیه ساز شدند و اکنون اراکی‌ها نیز درگیر حواشی مدیران شهری شده اند.

همین چند روز پیش خبر دستگیری چند مدیر شهرداری اراک به اتهامات مالی منتشر شد. موضوع دارو‌های تقلبی در انبار یکی از کلینک‌های دندانپزشکی شهر که رئیس شورای شهر اراک برای مبرا کردن این کلینیک از این اتهام مصاحبه‌های متعددی انجام داده، هنوز داغ است و حالا انتخاب شهردار مطرح شده که آیت الله دری نجف آبادی، نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و سیدعلی آقازاده، استاندار مرکزی هم با این انتخاب شورا، علنا مخالفت کردند.

همزمان با اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان، شهردار اراک نیز از سمت خود کنار رفت و شورای اسلامی شهر اراک باید شهردار دیگری انتخاب می‌کردند و این بار به یکی از اعضای شورا برای حضور در کرسی مدیریت شهری رأی دادند؛ اتفاقی که براساس قانون انتخاب شهرداران، نباید صورت می‌گرفت.

براساس تبصره دو از بند اول از ماده ۷۱ قانون انتخاب شهرداران، مصوب مجلس شورای اسلامی در اول خرداد ۷۵، شهرداری که اعضای شورای شهر انتخاب می‌کنند نباید عضو شورا باشد. اعضای شورای اسلامی شهر اراک به سعید نادری رأی دادند در حالیکه وی همچنان از سمت خود در شورای شهر استعفا نداده و جالب آنکه در جلسه انتخاب شهردار، به خودش هم رأی داده است! این رأی از سوی وزارت کشور رد شد.

یکی از دانشجویان دانشگاه آزاد اراک در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو می گوید: شهردار فعلی یکی از پیمانکاران بزرگ شهرداری اراک نیز محسوب می‌شود و سابقه کافی فعالیت در شهرداری را به عنوان یکی از مدیران شهری ندارد. صیدی ادامه می‌دهد: قبلا امام جمعه و استاندار هم به اعضای شورای شهر برای این موضوع هشدار داده بودند، اما این انتخاب صورت گرفت. این فعال دانشجویی با بیان اینکه شنبه قرار است شورای شهر شهردار جدید را انتخاب کنند، می‌گوید: ما به اعضای شورای شهر توصیه می‌کنیم این بار بدون نگاه سیاسی و با دغدغه حل مشکلات شهری به انتخاب شهردار بپردازند.

وی می‌گوید: به همین دلیل بیانیه‌ای نوشتیم و به اعضای شورای اسلامی شهر اراک تذکر دادیم که در معرض آزمونی دیگر قرار گرفته اند.

این دانشجوی بسیجی با بیان اینکه اعضای شورای شهر باید بدانند که مردم حواسشان به اقدامات منتخبان خود در شورا هستند، ادامه می‌دهد: انتخاب دوباره شهردار فرصت خدمت به مردم برای اعضای شورا فراهم کرده و امیدواریم که مصالح مردم و همچنین رضایت خداوند را درنظر بگیرند. وی از اعضای شورای اسلامی شهر اراک می‌خواهد از انتخاب حزبی و جناحی شهردار بپرهیزند و فرد اصلح را با رعایت همه جوانب انتخاب کنند.

موضوع انتقاد نماینده ولی فقیه در استان مرکزی از عملکرد شورای شهر در انتخاب شهردار هم نکته‌ای است که باید در انتخاب شهردار جدید مورد توجه اعضای شورا قرار گیرد. در همین راستا سراغ کاوه فلک افلاکی، رئیس شورای اسلامی شهر اراک رفتیم. او شیوه انتخاب مجدد شهردار را تشریح کرده و می‌گوید: مطمئنا دوباره این اتفاق نمی‌افتد و ما شرایط احراز کاندیدا‌ها را بررسی می‌کنیم و پس از آنکه از صلاحیت آنان یقین حاصل کنیم، به عنوان کاندیدای شهرداری معرفی می‌کنیم.

فلک افلاکی می‌گوید: هشت نفر از اعضای شورای اسلامی اراک از لیست امید هستند و سه نفر به عنوان اصولگرا در شورا حضور دارند؛ که قرار شده هر گروه سه نفر را به عنوان کاندیدا‌های شهرداری معرفی کنند. رئیس شورای اسلامی شهر اراک با بیان اینکه اصولگرایان کاندیدا‌های خود را اعلام کرده اند، ادامه می‌دهد: جعفرپور، سرپرست سازمان عمران شهرداری، عسکری، رئیس باشگاه ورزشی شهرداری و حیدری، رئیس دفتر شهری استانداری به عنوان کاندیدا‌های این طیف معرفی شده اند.

وی با اشاره به اینکه اعضای لیست امید هم به زودی افراد مورد نظر خود را اعلام می‌کنند، ادامه می‌دهد: طی جلسات علنی چهارشنبه و پنج شنبه این شش کاندیدا برنامه‌های خود را مطرح می‌کنند و در نهایت هر طیف از اعضای شورای شهر، یک نفر را به عنوان کاندیدای نهایی معرفی می‌کند. فلک افلاکی می‌گوید: صبح شنبه جلسه علنی شورای اسلامی شهر اراک برگزار می‌شود و بین دو نفر نهایی کاندیدای شهرداری، یک نفر به عنوان شهردار انتخاب خواهد شد.

اراک یکی از کلان شهر‌های صنعتی ایران است که براساس سرشماری سال ۹۵ حدود شش میلیون نفر جمعیت دارد؛ توسعه افقی این شهر باعث شده روستا‌های اطراف آن به منطقه شهری افزوده شوند و همین باعث ایجاد محلات کم برخوردار در این شهرستان شده است. توسعه پایدار و بازآفرینی شهری به ویژه در محلات کم برخوردار یکی از مسائل مهم شهری در اراک است. کمتر از دو ماه پیش، گروهی از مدیران شهری به همراه رئیس شورای شهر و با پیگیری بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اراک، از محله قنات ناصری بازدید کردند و قول‌هایی برای پیگیری مطالبات مردم دادند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار 24 بهمن 97، کد مطلب: 745486:www.snn.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین