پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۵۰۹۷
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۷
پس از 16 سال که ساکنان منطقه «امیرکبیر» شهر اراک هنوز درخصوص فروش یا بازسازی اماکن مسکونی خود در این منطقه به نتیجه نرسیده‌اند، رئیس کل دادگستری استان مرکزی از آنان خواسته برای رسیدن به حق خود، به دیوان عدالت اداری شکایت کنند. این در حالی است که شهردار اراک نیز اعلام کرده که شهرداری و شورای شهر اراک موافق اجرای این طرح هستند و هیچ نهادی نمی‌تواند اجرای آن را لغو کند. با تمام این تفاصیل، این طرح که معروف به «طرح 55 متری» است، تاکنون بی حاصل رها شده و مردم این منطقه هرازگاهی برای رسیدن به حق خود، اعتراض می‌کنند.

شعار سال: اصل تصویب پروژه 55 متری که ساخت معبری به طول 107هزار متر است، با توجیه توسعه زیرساخت‌های عبور و مرور و روانسازی ترافیک در سال 81 تعریف و یکسال بعد تصویب شد. براساس این طرح، یکهزار و 800 منزل منطقه مرکزی شهر، باید به تملک شهرداری درآید. در این مدت به گفته شهرداران قبل حدود 34 تا 35 هزار متر از املاک مسیر توسط شهرداری تملک شده و شهرداری دوره قبل 740میلیارد تومان برای تملک بقیه اراضی در اختیار داشته است.


اعتراض شهروندان مخالف طرح و شکایت به دیوان عدالت اداری
بنرهای متحدالشکل نصب شده بر سر در منازل مسیر طرح همه حکایت از یک چیز دارد؛ درخواست مالکان از مسئولان برای توقف طرح 55 متری که در شورای قبل سه متر هم کش آمد و به 58 متر رسید.
«میرزایی» یکی از ساکنان کوچه «حکمت» که ملکش در مسیر طرح است در مخالفت با اجرای پروژه، می‌گوید: شاید اگر طرح طبق زمان‌بندی انجام می‌شد چنین تبعاتی نداشت و مردم هم همکاری می‌کردند، اما مسئولان با تأخیر در اجرا، مردم را بلاتکلیف رها کردند تا از اجرای پروژه خسته شوند واملاکشان را رایگان یا با قیمت پایین واگذار کنند.
ساکنان بلاتکلیف طرح برای دومین بار امسال در ادامه تجمعات سال 96، اخیراً نیز در مقابل ساختمان شورای شهر اراک تجمع کردند تا شاید بتوانند شورا و شهردار را به توقف طرح مجاب کنند. آنان می‌گویند: آخر خرداد ماه سال 97 زمان اجرای طرح بوده که هنوز عملیاتی نشده است. بیش از 70 نفر از مالکان محدوده این طرح نیز اعتراض خود را به دیوان عدالت اداری تسلیم کردند. به گفته این شهروندان، دیوان عالی اداری در حکمی اجرای این پروژه را ملغی کرده و به نفع مالکان رأی داده است.

ورود دادگستری و بازرسی به موضوع
حجت الاسلام «قاسم عبداللهی» رئیس کل دادگستری استان مرکزی نیز شهروندان معترض را برای رسیدگی به طرح شکایت در دیوان عدالت اداری دعوت می‌کند و می‌گوید: اجرای طرح طولانی شده و مردم خسته‌اند، حکم دیوان هرچه باشد لازم الاجراست.
«حسام عشقی» بازرس کل استان مرکزی هم از اعلام نظر دیوان عدالت اداری درباره این طرح خبر می‌دهد و به «ایران» می‌گوید: در بحث 58 متری، دیوان عدالت اداری اظهار کرده که خود افراد ذی‌نفع می‌توانند الزام به صدور پروانه ساختمانی خود را درخواست کنند و امکان پیگیری از دیوان عدالت اداری وجود دارد.

موافقت شهرداری و شورا با اجرای طرح
«داوود تاجران»، شهردار اراک نیز با اشاره به اینکه شهرداری و شش نفراز اعضای 11 نفره شورای شهر اراک موافق اجرای این طرح هستند، می‌گوید: اجرای پروژه 55 متری مصوبه شورای عالی شهرسازی کشور است و هیچ نهادی نمی‌تواند اجرای آن را لغو کند. وی با بیان اینکه شهرداری پروانه ساخت را می‌دهد و مالکان برای دریافت پروانه ساخت به آنجا مراجعه کنند، متذکر می‌شود: اگر موضوع لغو طرح به شورای عالی شهرسازی کشور ارجاع داده شود، این شورا باز هم رأی به اجرای طرح می‌دهد. شش نفر از اعضای شورای شهر اراک نیز به اجرای پروژه ۵۵ متری رأی مثبت
داده‌اند.
وی با بیان اینکه شهرداری تاکنون بیش از شش هزار واحد آپارتمان ساخته که با املاک محدوده طرح تهاتر کند، متذکر می‌شود: باید همه نهادهای درگیر این مسأله، وارد میدان شوند تا این مشکل بزودی به نفع مردم حل شود.


تغییر یا لغو طرح توسط شورای عالی شهرسازی

در اختلاف نظر شهروندان با مسئولان شهری و غوغایی که این روزها در شهر اراک برای توقف طرح برپاست، «حمید رضا نوازنی» مدیرکل دفتر امور فنی استانداری مرکزی از آخرین تصمیمات درباره اجرایی شدن طرح خبر می‌دهد می‌گوید: برای اجرای طرح، شورای سیاستگذاری با حضور مدیران ارشد استان، همچنین شورای راهبردی با حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی مرتبط و شهرداری و شورا تشکیل شد و سازمان اجرایی بزرگراه امیرکبیر (58 متری) مسئول اجرای طرح شده است. وی می‌افزاید: راه حلی تحت عنوان اخذ تسهیلات و فروش اوراق مشارکت در شورای راهبردی و شورای شهر تصویب شده است. همچنین مشوق‌های مالی و بخشودگی عوارض برای سرمایه‌گذاران طرح هم مصوب شده است. تعدادی از سازندگان برای اجرای چند بلوک پروژه اعلام آمادگی کرده‌اند و شهرداری نیز آماده ساخت یکی از بلوک‌هاست. نوازنی از ایجاد صندوق دارایی‌های شهرداری و تحویل بخشی از املاک به این صندوق جهت تهاتر با املاک ساکنان مسیر طرح خبر داده و می‌گوید: سازمان اجرایی طرح، مذاکره مستقیم با ساکنان مسیر را شروع کرده و بعضی از مالکان برای تهاتر املاکشان اعلام آمادگی کرده‌اند و بعضی هم با سازندگان در حال توافق هستند. گروهی هم اصرار دارند که شهرداری املاکشان را خریداری و نقداً پرداخت کند. مدیرکل دفتر امور فنی استانداری مرکزی درباره مالکانی که به دیوان عدالت اداری شکایت کرده‌اند، می‌گوید: آرای صادره مبنی بر لغو طرح نبوده و برداشت شهرداری از آنها چیز دیگری است. از طرفی، طرح‌های جامع را دیوان عدالت اداری نمی‌تواند تغییر دهد و مرجع تصمیم‌گیری شورای عالی شهرسازی و معماری ایران است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار -، شماره: 475909


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین