پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۰۴۳۳
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۹
معاون رئیس‌جمهور در سفر به آستارا با بیان این‌که درست نیست که منطقه زیبای شمال را غرق در پسماند رها‌ سازیم، بر حل این مشکل طی سه سال آینده ابراز امیدواری کرد.

شعار سال: عیسی کلانتری، معاون رئیس‌‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست کشور، دو طرح زیست‌محیطی و گردشگری ازجمله ساختمان شماره پنج مرکز بازدیدکنندگانِ اکو پارک با صرف هزینه ۴۶۰ میلیون تومان و پاسگاه محیط‌بانی و طبیعت‌گردی حیات‌وحش آستارا با اعتبار ۱۶۰ میلیون تومان به بهره‌برداری رسید. کلانتری در این مراسم با اشاره به این‌که طرح اکو پارک آستارا چهارمین طرح اکو پارک در کشور است که به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: خداوند متعال از نظر زیبایی‌های طبیعی نعمات بسیاری به کشورمان بخشیده و به‌خصوص نعمت‌های خود را در آستارا تمام کرده؛ ولی متأسفانه به‌دست ما مردمی افتاده که قدر این زیبایی‌ها را نمی‌دانیم؛ ولی بسیار امیدوارم که افتتاح طرح‌هایی از این دست بتواند موجبات آشتی مردم با محیط زیست را فراهم آورد. وی افزود: با این‌که استان‌های شمالی کشور از سال‌ها قبل از انقلاب به‌عنوان استان‌های گردشگر‌پذیر شناخته می‌شوند، ولی چون هیچ زمان زیربناها آماده نبوده و امکانات گردشگری هم فراهم نشده، این استان‌ها از نظر زیست محیطی ازجمله از نظر پسماندها دچار مشکلات عدیده‌ای شده‌‌اند و این اصلاً درست نیست که منطقه زیبای شمال را غرق در پسماند رها ‌سازیم.

برای کنترل پسماندها بودجه‌ای در مجلس تصویب نشد

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور ادامه داد: با وضع موجود نباید زیاد انتظار داشته باشیم که گردشگران داخلی و خارجی بیایند و از این مناطق دیدن کنند که اتفاقاً دولت هم در سال گذشته بر همین اساس و برای کنترل این پسماندها 3/1 میلیارد دلار در بودجه پیش‌بینی کرد که متأسفانه در مجلس تصویب نشد و آن را در بخش دیگری هزینه کرد. کلانتری با اشاره به مشارکت مردم در حفظ محیط زیست کشور نیز اظهار داشت: برای ساخت زیربناها علاوه‌بر کمک دولت، عزم منطقه‌ای و مشارکت مردمی نیز لازم است؛ چراکه سازمان حفاظت از محیط‌زیست با حدود هفت‌هزار پرسنل تنها می‌تواند یک مروج محیط‌زیست باشد نه نگهدارنده آن، بنابراین مشارکت مردم برای حفظ این نعمت خدادادی، ارزشمند و حیاتی بسیار لازم و ضروری به نظر می‌رسد، یعنی مردم در کنار استفاده از محیط‌زیست باید نگهدارنده آن باشند؛ وگرنه محیط‌زیست خود را از دست خواهند داد. وی با بیان این‌که سیاست‌های این حوزه نیازمند دگرگونی است، تصریح کرد: دولت‌ها در مشارکت دادنِ مردم برای حفظ محیط‌زیست ضعیف عمل کرده‌اند و با نگرشِ جداگانه دولتی باعث شده‌اند که هیچ‌کس از وضعیت فعلی راضی نباشد، پس سیاست‌ها در این حوزه باید دگرگون شوند تا بتوان مردم را با طبیعت اطراف آشتی داد.

زباله‌های شمال کشور در حال نابودی محیط‌زیست منطقه‌ هستند

معاون رئیس‌‌جمهوردر مورد از بین رفتن تالاب‌های آب‌شیرین در شمال کشور نیز خاطرنشان کرد: با برداشت‌های غلطی که دولت‌ها در گذشته از این تالاب‌ها ازجمله بزرگ‌ترین تالاب آب شیرین کشور «میانه‌کاله» و تالاب انزلی داشتند با تصور این‌که با لایروبی و وصل آن‌ها به دریا می‌توانند باعث نجات این تالاب‌ها شوند، متأسفانه موجبات نابودی آن‌ها را فراهم آوردند. کلانتری اضافه کرد: باید به بهانه حفظ محیط‌زیست به دورِ زیستگاه‌ها، پارک‌های ملی و جنگل‌های کشور حفاظ کشید و مردم را به آن‌ها راه نداد، همچنین باید با مشارکت دادن مردم و جذب سرمایه‌هاگذاری‌های مردمی و البته حمایت‌های دولتی به حفظ و نگهداری محیط طبیعی اطرافمان تلاش کنیم، بنابراین بسیار امیدوارم که با تصویب بودجه آینده و مشارکت بخش خصوصی و شهرداری‌ها بتوانیم تا دو، سه سال آینده مشکل پسماند در شمال را حل کنیم. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست تصریح کرد: زباله‌های موجود در شمال کشور در حال نابود کردن محیط‌زیست این منطقه هستند و شیرابه‌های پسماندهای عمومی رودخانه‌ها تقریباً زندگی آبزیان را در این حوزه از بین برده‌اند که اگر این مشکل برطرف نشود محیط‌زیست شمال کشور به‌دلیل وجود آب و رطوبت به‌سمت نابودی می‌رود. کلانتری در ادامه گفت: در جهان بیش از ۲۰۰ میلیون هکتار و به‌ازای هر شهروند در حدود ۱۳۰ تا ۱۴۰ کیلو محصولات تراریخته تولید می‌شود. بیش از ۲۵ سال از تولید تراریخته‌ها در جهان می‌گذرد؛ اما هنوز حتی یک مقاله مستند علیه محصولات تراریخته ارائه نشده است. رئیس سازمان حفاظتمحیط‌زیست افزود: نکته جالب این‌جاست که در کشور ما تحقیق در خصوص تراریخته‌ها را ممنوع کرده‌اند؛درحالی‌که ما در سال ۱۰ میلیون تن مواد تراریخته وارد کشور می‌کنیم. در این راستا، 100 درصد سویا و ۸۰ درصد ذرت و ۹۰ درصد روغن نباتی وارداتی تراریخته هستند. وی در ادامه اظهار کرد: محصول ارگانیک را در جایی می‌توان تولید کرد که حداقل سه تا چهار درصد مواد آلی در خاک موجود باشد. مواد آلی موجود در خاک‌های کشور ما متوسط کم‌تر از نیم درصد است و اگر بخواهیم در کشور محصولات ارگانیک کشت کنیم واردات مواد غذایی به‌جای ۴۰ درصد باید به ۹۰ درصد برسد.

بودجه پسماند در کمیسیون تلفیق حذف شد

در این راستا اصغر دانشیان، معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست، نیز از حذف بودجه مدیریت پسماند در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی خبر داد. معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط‌زیست در رابطه با حذفبودجه پسماند کشوراظهار کرد: اگر کلیات بودجه محیط‌زیست در مجلس شورای اسلامی تصویب شود به جزئیات آن پرداخته می‌شود. وی افزود: احتمال افزایش بودجه محیط‌زیست بسیار کم است. دانشیان گفت: دولت برای مدیریت پسماند حدود یک‌هزار میلیارد تومان از صندوق ملی توسعه به محیط‌زیست اختصاص داده بود که در کمیسیون کشاورزی مجلس نیز مصوب شد؛ اما متأسفانه در کمیسیون تلفیق این اعتبار حذف شد. وی ادامه داد: قرار بود سازمان محیط‌زیست برای مدیریت پسماند شمال کشور وام‌هایی پرداخت کند که به‌دلیل حذف این بودجه دست محیط‌زیست بسته شد. معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط‌زیست خاطرنشان کرد: سازمان محیط‌زیست در صورتی می‌تواند به وعده‌های خود عمل کند که اعتبارات لازم به آن اختصاص یابد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار 1 اسفند 97، شماره: 62653


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین