پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۲۵۳۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۷
مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو ضمن گلایه از اختصاص مبالغ ناچیز به حوزه دارو از 500 میلیون یورویی که قرار بود از صندوق توسعه ملی به حوزه سلامت اختصاص یابد، گفت: اگر در حوزه نقل‌وانتقال و تامین ارز سیستم SPV راه‌ بیفتد، طبعا مشکلات در حوزه دارو کمتر می‌شود.

شعار سالدکتر محمد عبده‌زاده درباره وضعیت پرداخت مطالبات و تامین نقدینگی در حوزه دارو، گفت: برای جبران بخشی از مطالبات دارویی و در راستای تامین نقدینگی در این حوزه، مقداری اوراق خزانه پرداخت شد که شرکت‌های دارویی تا حد زیادی آن‌ها را دریافت کردند، اما متاسفانه از 500 میلیون یورویی که قرار بود از صندوق توسعه ملی به حوزه دارو و برای تامین نقدینگی شرکت‌های دارویی تزریق شود، متاسفانه مبالغ بسیار ناچیزی تعلق گرفت.

وی افزود: طبق آخرین آماری که از شرکت‌های توزیع‌کننده دارو تا پایان دی ماه 1397، دریافت کرده‌ام، در بخش دولتی کل مبالغی که تاکنون از اعتبار 500 میلیون یورویی به آنها تعلق گرفته است، 270 میلیارد تومان بوده است که در مقابل طلب بیش از 2000 میلیاردی‌شان ناچیز است.

تاخیر 8 ماهه در پرداخت طلب داروخانه‌ها

عبده‌زاده درباره وضعیت پرداخت مطالبات داروخانه‌ها نیز گفت: میزان پرداخت‌ مطالبات در داروخانه‌ها متفاوت است. به عنوان مثال بیمه سلامت در برخی داروخانه‌ها تا تیر ماه را پرداخت کرده و در استان‌هایی مانند تهران تا شهریور ماه را پرداخته است. حال در برخی استان‌ها 30 تا 40 درصد مطالبات را در ماه‌های تیر، شهریور و مهر پرداخته‌اند. در سازمان تامین اجتماعی هم مطالبات داروخانه‌ها تا تیر ماه پرداخت شده است. بیمه دی که بیمه مکمل جانبازان و ایثارگران است هم تا خرداد و تیر طلب‌های داروخانه‌ها را پرداخت کرده‌ است. بنابراین به طور متوسط حدود هشت ماه عقب‌ماندگی در پرداخت مطالبات داروخانه‌ها از سوی بیمه‌ها وجود دارد.

وی با اشاره به شرایط زنجیره تامین دارو در کشور نیز گفت: متاسفانه اکثر مراکز دولتی ما به دلیل عدم پرداخت بدهی‌هایشان دچار مشکل شده‌اند و بخشی از کمبودهای دارویی‌مان هم به همین دلیل است. زیرا بدهی‌هایشان زیاد و انباشت شده و نمی‌توانند از شرکت‌های توزیع‌کننده دارو دریافت کنند. از طرفی شرکت‌های توزیع‌کننده هم از آنجایی که طلب‌های سررسید شده زیادی دارند، نمی‌توانند داروها را تامین کنند.

دارو هنوز از 500 میلیون یوروی صندوق توسعه ملی بهره‌ای نبرده است

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو تاکید کرد: باید توجه کرد که اولویت 500 میلیون یوروی صندوق توسعه ملی که با اذن رهبری به حوزه سلامت اختصاص یافت، دارو بود، اما متاسفانه کمترین مبالغ از این اعتبار، به حوزه دارو اختصاص یافت. علی‌رغم اینکه تمام پیگیری‌هایش را ما انجام دادیم، اما متاسفانه دارو از این اعتبار هنوز بهره‌ای نبرده است. البته همچنان پیگیریم. به هر حال پایان سال است و باید در این مدت باقی‌مانده از سال 1397 به حوزه دارو کمک کنند.

دارو در انتظار سازوکار ویژه مالی

عبده‌زاده با اشاره به شرایط بازار دارویی کشور در سال 1398، اظهار کرد: امسال سال سختی را پشت سر گذاشتیم، اما سال آینده سال سخت‌تری را پیش رو خواهیم داشت. خوشبختانه در حوزه تولید داخلی دارو ثبات بیشتری داریم، اما در حوزه واردات دارو وابسته به نقل‌وانتقالات مالی و تامین ارز هستیم. اگر در حوزه نقل و انتقال و تامین ارز سیستم SPV (سازوکار ویژه مالی اتحادیه‌ اروپا با ایران) راه‌ بیفتد، طبعا مشکلات در حوزه دارو کمتر خواهد بود، اما اگر این موضوع فقط در حد حرف باشد، قطعا با دشواری مواجه می‌شویم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران تاریخ انتشار 11اسفند 97، کد خبر: 97120804564، www.isna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
0
0
امیدواریم که این مشکلات به زودی برطرف بشه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
0
0
اگر پالرمو تصویب نشه سازو کار مالی هم رو هواست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین